InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De leeuw: leefwijze en voortplanting

De leeuw: leefwijze en voortplanting

De leeuw: leefwijze en voortplanting De leeuw is een groot roofdier uit de familie der katachtigen. De leeuw is op een na de grootste der katachtigen. Alleen de tijger is groter. De Enorme omvang van de leeuw, de grootte en de manen, maken de leeuw de koning onder de dieren.

Leefwijze

De leeuw is in tegenstelling tot andere katachtigen de enigste die veel tijd in groepen doorbrengt. De groep bestaat meestal uit ongeveer 8 vrouwtjes en 1-2 mannetjes. En de nakomelingen van de groep. Soms bestaat een groep wel uit meer dan 25. De dieren bewegen zich meestal los van mekaar, maar blijven in de buurt. Een groep van zo'n grootte domineerd boven alles het territorium.

De leeuw is zonder twijfel de erg lui. In tegenstelling tot de meeste katachtigen, die 10-12 niks doen in een dag, kan een leeuw soms wel 20 uur rusten in de schaduw. Als de leeuw iets doet, jaagt hij op prooien. Deze wegen tusen de 40 en 320 kg. Dit kan sterk variëren. De leeuw is al gekend voor de strijd aan te gaan met dieren die over 1000 kg wegen. Zoals giraffen. De leeuwen die op jacht gaan, domineren meestal grotendeels de situatie. Ze kunnen een snelheid van 60 km/u halen. Kleine slachtoffers worden gebeten in de kop, grotere prooien worden opgejaagd en gewurgd.

De grootte van het dier hangt vooral af met hoeveel de groep is. Als de leeuw alleen jaagt of in kleine groepen, vallen antilopes eerder ter prooi dan grotere beesten zoals buffalo's. Als de groep echt talrijk is, kunnen ze zelfs op giraffen jagen, of op groepen buffalo's.

De bouw

De leeuw heeft een grote brede kop. een kleine snuit en kleine oren. De kleur van de huid gaat van het prachtige okerbruin tot bijna wit bij de snuit. Aan het einde van de staart is een donker pluisje. De manen van de leeuw variëren van donkerbruin naar bijna zwart, gele kleur. het kan even duren voor de manen volledig ontwikkeld zijn, soms zelfs tot 7 jaar.
Dit zijn andere kenmerken van de leeuw:
  • Het gewicht van een mannelijke leeuw ligt tussen de 150 en 280 kg.
  • Get lichaamsgewicht van een vrouwje ligt tussen de 100 tot 182 kg.
  • De lengte van de staart is ongeveer tussen de 60- 95 cm lang.
  • In het wild wordt een leeuw tussen de 10 en 14 jaar oud, in gevangschap ouder dan 20.

Voortplanting

Net zoals bij de meeste katachtigen die in het wild leven, is er geen vaste paartijd. Hoewel tijdens het paarseizoen de leeuwinnen meer drang hebben om te paren. Vaak worden meerdere jongen tegelijkertijd geboren. Helaas is de sterfte onder de welpen wel erg groot, de zwakkere welpen worden meestal achtergelaten.

Na een draagtijd van 100 dagen worden de jongen geboren, meestal zijn dit er tussen de 2 en de 6. Meestal gebeurt dit tussen het dichte struikgewas. Als de welpen geboren worden zijn ze volkomen blind, de ogen gaan na 3 tot 10 dagen open. Na ongeveer 2 maanden mogen de welpen mee gaan jagen voor de eerste keer. En na 18 maanden zijn de welpen onafhankelijk, en na een periode van 5 jaar zijn de welpen volledig volgroeid.

Zoals de meeste mensen al wel hebben gehoord in de dierentuin heeft de leeuw een harde brul. Deze brul is soms tot 8 km ver te horen. Op deze manier houdt de leeuw in het wild contact met groepsgenoten. De brul kan ook de positie en status van de leeuw weergeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het leven van een leeuwDe Latijnse benaming voor de leeuw is Panthera leo. Het is een groot roofdier, de op één na grootste van de katachtigen.…
Rare beesten: de LijgerDe lijger of liger is een zeldzaam dier dat ontstaan is door kruising van een leeuw met en tijgerin. Deze kruising komt…
Gegevens van de leeuwGegevens van de leeuwDe leeuw wordt de koning der dieren genoemd, hij leeft in de Afrikaanse Savannah, meer weten, lees dan verder!
Sterrenbeeld Leeuw (Leo)De Leeuw is een enorm krachtig teken in de dierenriem, vol van trots en zelfvertrouwen. Het sterrenbeeld Leeuw wordt in…
De Leeuw of LeoDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Leeuw, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon in het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miriam, Pixabay
  • http://home.scarlet.be/yves.verdyck/leeuwen.htm http://home.tiscali.nl/toons006/

Reageer op het artikel "De leeuw: leefwijze en voortplanting"

Reacties

Merel, 13-03-2013 14:24 #2
Vraag over de leeuw: kunt u iets over de ademhaling van de leeuw vertellen: ritme, hoe hij ademt, waarmee?

Somebody, 07-03-2012 16:04 #1
I.i.g het stukje over voortplanting is van wikipedia gekopieerd en vervolgens in "eigen woorden" getypt, maar het is wel een beetje irriterend want ik wilde nou juist meer weten dan het stukje van wikipedia… Dus misschien volgende keer anders doen…

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 22-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!