InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verschillende bruine beren

Verschillende bruine beren

Verschillende bruine beren De bruine beer is een beer die in Europa, Azië en Amerika voorkomt. In Noord-Amerika komen drie ondersoorten voor, de Kodiakbeer, de grizzlybeer en de Mexicaanse beer.

Algemeen

Deze beren waren eens heel talrijk. Maar momenteel vind je deze soorten alleen nog maar in Scandinavië, Oost-Europa en Azië. Bruine beren zijn niet gevaarlijk, als ze met rust gelaten worden. Hooguit hebben ze een oogje op huisieren of vee in de buurt. Elke winter houdt de bruine beer een lichte winterslaap. Andere varianten van de bruine beer zijn: De Isabelbeer, de Atlasbeer, de Kaukasische bruine beer en de Tibetaanse bruine beer. Deze zijn iets zeldzamer.

De kodiakbeer

De kodiakbeer is de grootste ondersoort van de beer, en de grootste berensoort op aarde.

Algemeen

Kodiakberen kunnen tot maar liefst 1000 kg wegen. Maar het gemiddeld gewicht ligt op 400 kg. De vrouwtjes wegen minder. Ondanks deze grootte kunnen kodiakberen snelheden van 50 km/u halen, en voor lange tijden vol te houden. Pasgeboren beertjes wegen ondanks de grote afmetingen van de volwassen exemplaren, maar 700 gram.

Voedsel en gedrag

In de zomertijden eten kodiakberen voor plantaardig voedsel, zoals bessen en wortels. In de herfst feesten ze liever op zalm. Daarnaast jagen ze ook wel op herten. De kodiakbeer is solitair. Ze komen alleen bij mekaar om te paren.

Grizzlybeer

De grizzlybeer is de Noord-Amerikaanse variant van de bruine beer.

Algemeen

Hoewel de kodiakbeer hierboven de grootste berensoort is, kan de grizzlybeer ook tot maar liefst 600 kg wegen. En ze hebben een hoogte van 3 meter, als ze op hun achterpoten staan.

Voedsel en gedrag

De grizzlybeer is met voorkeur een echte carnivoor. Ze eten vis, reptielen, zoogdieren en daarnaast nog andere dieren. Maar ook plantaardig voedsel eten ze graag. De grizzlybeer is heel gierig. Hij laat nooit eten onbewaakt achter, als hij op jacht gaat, verstopt hij zijn buit, bv. in een boomholte.

Ook in de buurt van mensen durft de grizzlybeer naar eten te zoeken, dit kan zijn in vuilnisbakken of in rugzakken, tot grote schrik van de mensen. Dit heeft als gevolg dat sommige terplekke worden neergeschoten. In Californië is de bruine grizzlybeer al uitgestorven.

De mexicaanse beer

Over de mexicaanse beer is helaass niet veel bekend, hij is vermoedelijk uitgestorven.

Algemeen

Wat wel bekend was over de mexicaanse beer, is dat het een van de grootste zoogdieren is die er op aarde rondgelopen hebben (of nog steeds doen). Van sommige exemplaren uit het verleden was het bekend dat ze wel 185 cm lang konden worden, en wel tot ruim 300 kilo konden wegen.

In 1960 werd vastgestelt dat er nog maar ca. 30 bekende exemplaren waren van de mexicaanse beer. Het was aangenomen dat deze beer in 1964 al uitgestorven was.
Gerelateerde artikelen
Beer: bruine beerBeer: bruine beerBruine beren zijn te zien in dierentuinen, maar komen ook in het wild voor. Er zijn verschillende ondersoorten van de br…
Bruine beer (roofdier)Bruine beer (roofdier)Een bruine beer (Ursus arctos, familie: Ursidae) is een roofdier dat voornamelijk in Noord-Azië leeft, maar ook in Noord…
Beren kijken in de KarpatenBeren kijken in de KarpatenJe hoeft niet naar Noord-Amerika of Azië te reizen om bruine beren te zien. Je kunt ze al spotten in Zweden, Finland en…
Het indrukwekkende reukvermogen van de bruine beerHet indrukwekkende reukvermogen van de bruine beerDe bruine beer heeft een behoorlijk reukvermogen. Zijn reukvermogen is zelfs sterker dan de meeste andere diersoorten. D…
De Grote GrizzlybeerDe grizzlybeer is een enorme beer die op mensen bedreigend over kan komen. Toch valt hij zelden of nooit mensen aan. Sin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_beer http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_beer http://beren.startkabel.nl/

Reageer op het artikel "Verschillende bruine beren"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!