Rare beesten: de Lijger

De lijger of liger is een zeldzaam dier dat ontstaan is door kruising van een leeuw met en tijgerin. Deze kruising komt normaal in de natuur niet voor, maar werd door de mens soms opzettelijk, soms onopzettelijk in het leven geroepen.

Wetenschappelijk

Officieel noemen we de lijger Panthera leo x tigris. Op die manier worden de bastaardvormen tussen twee soorten genoteerd. Beide ouders zijn van het geslacht Panthera en hun kind wordt hier dus ook ondergebracht.

Leeuw en tijger zijn twee naaste verwanten. Hun genetische kaart verschilt niet zo erg veel. Daarom kunnen ze gekruist worden. Een kruising tussen hond en kat bijvoorbeeld, is om dezelfde reden onmogelijk.

De lijger, die in het Nederlands ook wel met zijn Engelse naam liger of zijn Franse benaming ligre wordt benoemd, is het kind van een mannelijke leeuw en een vrouwelijke tijger.

De omgekeerde kruising, dus van een vrouwelijke leeuw met een mannelijke tijger, wordt een tigon genoemd.

Historiek

Reeds in het begin van de 19de eeuw worden lijgers gerapporteerd, hetzij door mensen gekruist, hetzij toevallig in gevangenschap. Het gaat meestal dan om kruisingen van de Aziatische leeuw met de Bengaalse tijger. Zowel in Azië als in Zuid-Afrika werd hun bestaan in gevangenschap gemeld.

Voorkomen

Nergens in de wereld komen tijgers en leeuwen in het wild samen voor, behalve in Rajastan, maar ook daar nog met honderden kilometers tussen beide gemeenschappen. Daarom zullen we nergens in het wild lijgers tegenkomen.

Uiterlijk

De lijger heeft uiterlijke kenmerken van de leeuw en van de tijger. Zijn vacht is lichtros en gestreept, maar niet zo duidelijk als bij de tijger.

Het opvallendste verschil is echter de grootte

De lijger is een reus onder de katachtigen. Bij de normale leeuw geeft de vader een groeistimulerend gen aan het kind mee en de moeder een groeiremmend gen. Door bepaalde factoren in werking te stellen, wordt de werking ven beide in evenwicht gehouden. Aangezien de tijgermoeder dit groeiremmend gen niet doorgeeft, zal de lijger zijn hele leven lang doorgroeien onder invloed van dit groeistimulerend gen. Tegen zijn 20 jaar, wat ongeveer de maximale levensduur is, kan de lijger zeer groot worden.

Maten en gewichten (maximum)

Mannetje: 4 meter lang - 450 kg
Wijfje: 3 meter lang 320 kg

Dit is dus een stuk groter dan de Siberische Tijger, de grootste natuurlijke katachtige.

Records

Uitzonderlijk werden zelfs lijgers gewogen met een gewicht van 550 kg en 800 kg, beide ook ouder dan 20 jaar.

Aanwending
De lijger heeft een aantal kenmerken die noch leeuw noch tijger hebben:
Reuzengroei
Geen angst voor water
Zachtaardiger

Omwille van deze eigenschappen wordt hij vooral voor circussen gebruikt.

Nageslacht

Het blijkt dat mannetjeslijgers onvruchtbaar zijn, terwijl de vrouwtjes soms te kruisen zijn, zowel met leeuwen als tijgers. Soms zelfs met andere katachtigen.
Gerelateerde artikelen
De lijger, een enorm hybride roofdierDe lijger, een enorm hybride roofdierDe lijger is een "hybride" dier. Een hybride is een kruising tussen twee verschillende diersoorten. In dit geval betreft…
Hybriden bij dieren (met voorbeelden)Hybriden bij dieren (met voorbeelden)De teeuw, de zezel en zelfs de scheit. Woorden die nogal vreemd in onze oren klinken. Toch lopen er op onze wereld creat…
Rare beestjes door kruisingen: van ashera tot zorseRare beestjes door kruisingen: van ashera tot zorseHeb je de film "Streepje gaat racen" gezien? Je dacht dat dat raar beest niet bestond? Een zebra die denkt dat hij een p…
De leeuw: leefwijze en voortplantingDe leeuw: leefwijze en voortplantingDe leeuw is een groot roofdier uit de familie der katachtigen. De leeuw is op een na de grootste der katachtigen. Alleen…

Zwemmen met dolfijnenZwemmen met dolfijnenZwemmen met dolfijnen, een geweldige en onvergeetbare ervaring. Echter is dit op weinige plekken in de wereld mogelijk.…
Een paludarium, al geprobeerd?Een paludarium is een combinatie van een terrarium en een aquarium. Voor het houden van bepaalde dieren is dit de enige…

Reageer op het artikel "Rare beesten: de Lijger"

Reactie

X., 04-05-2008 11:03 #1
Ik ga er een spreekbeurt over geven! Reactie infoteur, 04-05-2008
Veel succes!
Salilus

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 24-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!