InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaai

Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaai

Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaai Bakerhaaien zijn een orde van lange, vaak sterk afgeplatte haaien. Onder andere de walvishaai, de verpleegsterhaaien en de zebrahaai vallen onder deze orde. Er zijn in totaal meer dan 350 soorten haaien, met 7 soorten is dit de kleinste orde van allemaal. Onder andere de walvishaai, de verpleegsterhaaien en de zebrahaai vallen onder deze orde.

De walvishaai

De walvishaai een van de grootste haaien, en daarmee ook de grootste vis. Maar zoals sommige mensen denken, de walvishaai, is geen walvis. Dit is makkelijk te achterhalen omdat een walvis namelijk geen vis is, zoals de haai, maar een zoogdier. Walvishaaien zijn een bedreigde diersoort. Dit is een erg zeldzame haai, waar weinig over bekend is. Wereldwijd zijn er niet meer dan 1000 exemplaren vastgesteld.

Leefomgeving

Walvishaaien komen verspreid in alle wereldzeeën voor, vooral in de Atlantische oceaan. Een van de plaatsen waar deze zeldzame haai wel is wordt gespot, is de westkust van Australië. In de middellandse zee komen ze helemaal niet voor. Ook in de Rode Zee komen ze regelmatig voor.

Hoewel walvishaaien ongevaarlijk zijn, hebben duikers zich al is zwaar verwond aan deze haai. De 18 meter lange walvishaai, heeft enorm veel kracht in zijn staart. Duikers die te dicht bij komen kunnen een harde klap van de staart krijgen. Hoewel benadering van deze dieren verboden is. Wie ze toch wil zien, zal naar New York moeten gaan, daar zijn ze te bewonderen in aquaria.

Voortplanting

De walvishaai kan tussen de 70 en 80 jaar oud worden. Maar ze zijn pas geslachtsrijp vanaf hun dertigste. Dit maakt het niet makkelijker deze soort in stand te houden. Wat mede een oorzaak is dat deze haai aan het uitsterven is. Als de haai eieren legt zijn dit er een paar honderd per keer. Na de geboorte worden de jongen aan hun lot overgelaten, zoals bij alle haaien zorgt de moeder niet voor de eieren.

De verpleegsterhaai

Deze haai is ook een van de grootste haaien die er zijn. Het zijn nachtdieren en leven in groepen van 40. Ze brengen hun tijd vooral door op de bodem, naar het zoeken van eten. Hun menu bestaat vooral uit Kreeftachtige, week- en manteldieren, en verder nog allerlei vissen.

Algemeen

In groep vormen verpleegsterhaaien een krachtig leger. Maar ze vallen alleen mensen aan als ze zich bedreigd voelen. De vinnen zijn erg gespierd. De verpleegsterhaai kan een lengte bereiken van ruim over de 4 m, en kan maar liefst 110 kg wegen. Ze zijn ongeveer 75 cm lang, en bewegen snel in het wateroppervlak.

Bouw

Verpleegsterhaaien zijn geelachtig tot bruin van kleur en hebben gespierde borstvinnen. Ze hebben twee rugvinnen, en een staart die ruim driekwart de lengte van het lijf is. De bek van deze haai ligt ver vooruit. De ogen en achter snuit liggen een stuk naar achter, dit is een typisch verschijnsel van bodemdieren. Deze haai heeft een stevige onderkaak en twee sensoren die prooien kunnen opsporen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liné1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Verpleegsterhaaien
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Walvishaai
  • http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/00012bhaaien/startpagina.htm

Reageer op het artikel "Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaai"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 30-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!