InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Amerikaanse Appaloosa

De Amerikaanse Appaloosa

De appaloosa is afkomstig uit Noord-Amerika en werd gefokt door de Nez Percé indianen. Dit goedmoedige paard is gekend door zijn gevlekte vacht en uithoudingsvermogen. De Appaloosa zal je veel terugvinden in de western.

Geschiedenis

De Appaloosa leefde in de achttiende en negentiende eeuw in Noord-Dakota. Deze gevlekte paarden zijn ontstaan uit de paarden die de Spaanse veroveraars meenamen naar Amerika. Er waren paarden die ontsnapten en die verspreiden zich over Noord-Amerika. De Nez Percé indianen vingen deze paarden en fokten als eersten de Appaloosa. Ze fokten sterke, wedbare en snelle paarden.

In de jaren 1930 stierf het ras bijna uit doordat de Nez Percé indianen gedwongen werden om in de reservaten te gaan wonen. Er was echter een groep paardenliefhebbers die zich inzetten om het ras Appaloosa te redden.
Ondertussen is de Appaloosa uitgegroeid tot een populair ras, waaronder in de western.

Informatie

De manen en staart zijn zijdeachtig en fijn. De appaloosa is een gevlekt paard dat uit verschillende kleurenpatronen kan bestaan. Alle gevlekte kleurenpatronen zijn toegstaan buiten platenbont. Er zijn drie vachtpatronen die de basis vormen van een specifieke Appaloosa kleur:
  • Leopard: Donkere vlekken op een witte achtergrond. (zwart, bruin en vos)
  • Blanket: Witte achterhand met of zonder donkere vlekken.
  • Roan: Witte haren die tussen de gekleurde zitten, maar de donkere vlekken blijven.

Nog drie belangrijke kenmerken:
  • Gestreepte hoeven met zwart en wit.
  • Een zichtbaar wit weefsel rond de pupil
  • Kleine vlekjes rond de ogen, mond, neus en uier

De Appaloosa is een atletisch en veelzijdig paard die sterk, taai, wendbaar en snel is. Hij heeft een kindvriendelijk, rustig en werkwillig karakter. Zijn schofthoogte ligt tussen de 1.45 en 1.60 meter.

Voor welke sport geschikt

Dit atletische paard is door zijn uithouding en sterke bouw geschikt voor elke dicipline, maar hij wordt voornamelijk gebruikt voor western, military en endurance.

Weetjes

In 1938 werd de Appaloosa als zelfstandig ras erkent

Lees verder

© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Amerikaanse Appaloosa"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 24-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!