InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden: wat is endurance?

Paarden: wat is endurance?

Paarden: wat is endurance? Endurance is een tak in de paardensport dat bestaat uit lange afstandswedstrijden voor paard en ruiter die graag in de bossen en velden rijden. Alles draait er om zo snel mogelijk de wedstrijd uit te rijden. Maar ondertussen zijn er stopplaatsen onderweg waar je paard wordt gekeurd door een dierenarts. Indien je paard een te snelle hartslag heeft krijg je strafminuten en moet je wachten.

Wat is endurance?

Het concept van endurance draait om in de natuur zo snel mogelijk veel kilometers te paard af te leggen. De endurancewedstrijden zijn minimaal 25 km lang en maximaal 160 km. Tijdens de wedstrijd zijn er verschillende stopplaatsen waar je paard iets kan drinken, maar het belangrijkste aan die stopplaatsen is dat een dierenarts het paard controleert. Hierbij let hij op de hartslag en vermoeidheidsverschijnselen. Als het paard gekeurd wordt en de hartslag is te hoog, moet je een bepaald aantal minuten wachten zodat je paard kan recupereren. Het is dan ook belangrijk dat je als ruiter je paard goed aanvoelt en door hebt wanneer je even trager moet gaan. Het gaat er eigenlijk om je paard goed aan te voelen, de juiste snelheid te kiezen en te weten wanneer je moet stappen zodat je paard kan recupereren en zodat de hartslag stabiel blijft. Hierdoor is het wel mogelijk dat je achterstand hebt op de andere deelnemers. Daarom is het belangrijk dat je een goedgetraind paard hebt dat stevige benen heeft.

Welk typen paarden?

Er zijn vele typen paarden die uitgebracht worden in endurance. Arabieren zie je heel vaak in endurancewedstrijden. Toch zijn er veel verschillende rassen aanwezig. Zolang ze maar sterke benen hebben voor de zware ritten, een goed uithoudingsvermogen en een werkwillig temperament.

Welke uitrusting en kledij?

Bij endurance is er geen sprake van een bepaalde etiquette of mode zoals bij andere paardensporten. Eerst en vooral heb je een kompas, een stopwatch en een kaarthouder nodig. Deze benodigdheden kan je in je jaszak steken of aan je pols bevestigen of aan je zadel vastmaken.

Voor de kleding zijn er soepele regels. Het is belangrijk dat je comfortabele kleren draagt die je niet hinderen tijdens de wedstrijd. Een toque is vaak verplicht.

Er zijn heel veel deelnemers die van een speciaal gemaakt endurancezadel gebruik maken en van een halster/hoofdstel. Een gewoon zadel kan ook, maar dan is het belangrijk dat het heel goed past. Een jelly-pad en/of een sjabrak zijn belangrijk tegen het scheuren van het zadel en is aangenamer voor jouw paard tijdens de wedstrijd. Voor jezelf kan je een gewatteerde zadelhoes gebruiken zodat je tijdens de lange rit comfortabel zit.

Wat doe je voor een wedstrijd?

Het is belangrijk dat je voor een endurancewedstrijd op tijd begint om zowel je paard als jezelf voor te bereiden. Het is belangrijk dat beiden een zeer goede conditie hebben. Het beste is om een paar maanden voor de wedstrijd te beginnen trainen. Als ruiter is het belangrijk dat je doorzettingsvermogen hebt en een sterk lichaam om de lange wedstrijden vol te houden in het zadel.
© 2009 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paarden: wat is endurance?"

Infoteur: Artemis
Gepubliceerd: 04-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!