InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Paso Fino's: atletisch paard uit Zuid-Amerika

De Paso Fino's: atletisch paard uit Zuid-Amerika

De Paso Fino is een klein atletisch paard dat afstamt uit Zuid-Amerika. Hij bezit drie extra gangen naast stap en galop. Er zijn drie verschillende types bij de Paso Fino: het vrijetijdspaard, het showpaard en het type voor de recreatie.

Geschiedenis

In de 16de eeuw werden verschillende paarden meegenomen naar Amerika. Onder andere de Berber, Spaanse Jennets en de Andalusiër. Om de Paso Fino edeler te maken kruisten ze met Arbarieren, de Tennessee Walking Horse, de Morgan en de American Saddlebred. Hierdoor werd de Paso Fino groter aangezien ze kleiner werden door inteelt. Doordat de Paso Fino gekruist is met de Morgan behield hij zijn unieke gangen. Ondertussen is de Paso Fino een populair ras in Zuid-Amerika.

Informatie

De Paso Fino is een struis paard dat atletisch gebouwd is en heeft een sierlijk en elegant uiterlijk. Zijn middelgrote hoofd wordt hoog opgericht door zijn krachtige hals. De borst is breed en de rug is kort, de hoeven zijn klein en hart. De Paso Fino vertoont een grote knieactie in zijn extra gangen.
Hij heeft een vriendelijk karakter waardoor hij een ideaal familiepaard is. Alle kleuren zijn toegestaan. De schofthoogte ligt tussen de 1.38 en 1.56 cm.
Net zoals de Peruaanse Paso heeft de Paso Fino ‘brio’. Hiermee bedoeld men dat de Paso Fino een vurig temperament heeft met als andere uitersten moed en werkwilligheid.

Paso Corto, Classic Fino, Paso Largo en de Trocha

Paso Corto : Deze gang is dezelfde als de normale tölt (middentempo) Deze gang is gepast voor recreatieruiters.
Classic Fino: De Classic Fino is een showgang met de tölt waarbij de Paso Fino sterk verkorte passen neemt.
Paso Largo: Dit is een snellere tölt waarbij de Paso Fino zijn passen ruimer neemt.

Wat is de tölt?

De tölt is een snelle viertact met dezelfde volgorde van beenbezetting als de stap heeft. Enkel is deze gang sneller als de stap en heeft een meer 'maaiende' beweging. Bij de Paso Fino wordt deze gang in drie tempo’s gereden: in een laag, middelmatig en snel tempo. Het is een comfortabele gang omdat je even vast in het zadel zit als de stap doordat er een schommelvrije zone ontstaat.

De Paso Fino’s bestaat uit drie types

  • Het pleasure type : Vrijetijdspaard.
  • Het Classic Fino type: Het showpaard.
  • Het performance type : Dit is het type dat zowel voor de show als voor recreatie gebruikt wordt.

Voor welke sport geschikt?

Net zoals alle meergangenpaarden, is de Paso Fino geschikt voor endurance en buitenritten door de extra gangen. De Paso Fino wordt ook gebruikt voor de show.

Weetjes

  • De Paso Fino loopt op een plank (fino strip) waar hij zijn gang laat zien. Doordat hij op een plank loopt hoor je duidelijk de ritmische tikken van de gang. De Paso Fino’s worden beoordeeld op de knieactie en het geluid van de hoeven die steeds dezelfde ritme moet vertonen.
  • Brio betekent ‘gecontroleerde geest’.

Lees verder

© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Het doorsnee rijpaard heeft drie basisgangen. Er zijn echter diverse paardenrassen die een vierde of zelfs nog een vijfd…
IJslandse paarden: stoere, eigenwijze viervoetersIJslandse paarden: stoere, eigenwijze viervoetersHet IJslands paard is een echt raspaard. Het wordt vaak aangezien als een pony, maar dit is onjuist. Net zoals de Fjord…

Reageer op het artikel "De Paso Fino's: atletisch paard uit Zuid-Amerika"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 24-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Meergangenpaarden
Schrijf mee!