InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > The American Saddlebred

The American Saddlebred

De American Saddlebred is een paard wiens roots in de Verenigde Staten liggen. Dit elegante paard bestaat sinds de kolonisten richting nieuwe wereld trokken. Hij is in de Verenigde Staten enorm populair bij shows.

Geschiedenis

Toen de kolonisten richting nieuwe wereld trokken werd de Saddlebred gefokt met een specifiek doel om de handelaars van het oosten naar de Verenigde Staten te vervoeren. In het prille begin van de Verenigde Staten was dit ras ook bij de plantage-eigenaren zeer begeerd, net als de Tennessee Walking Horse. Door hun comfortabele gangen en goede conditie konden ze uren blijven rijden zonder zelf moe te worden.
De Saddlebred is ontstaan door kruisingen met Morgans, Narragansett, Spaanse paarden, Canadese paarden en de Pacers. Inmiddels zijn de Pacers spijtig genoeg uitgestorven.

Uiterlijk

De Saddlebred is qua uiterlijk een imponerend paard met ontspannen gangen. Doordat hij zijn staart hoog draagt en door zijn hoge knieactie straalt dit temperamentvolle paard een unieke elegantie uit.
De kleuren die zijn toegestaan bij de American Saddlebred zijn alle kleuren, toch komen bruin, vos of zwart het meeste voor. De schofthoogte bij dit ras is tussen de 1.50 en 1.70 meter.

Verschillende types

Je hebt verschillende types bij de Saddlebred.
  • Het eerste type is de drieganger. Hij beheerst de drie natuurlijke gangen plus de canter. Zijn galop is met veel knieactie en een goede verzamelde galop.
  • Type twee is het tuigpaard. Een snelle stap en een zwevende draf waarbij hij in een chique tuig met een vierwielige wagen in aangespand word voor de show. Het tuigpaard wordt ook wel ‘Fine-Harness Horse’ genoemd.
  • Type drie is de vijfganger. Dit type beheerst naast de natuurlijke gangen tevens de slowgate en de rack.

De slowgate en de rack

  • De slowgate is een langzame viertakt waarbij het paard de benen één voor één optilt en in de lucht lijkt hij even kort te aarzelen voordat hij zijn benen weer neerzet.
  • De rack is een gang die lijkt op de slowgate. Het verschil is dat hij de rack met een verbazende snelheid uitvoert. De benen lijken als het ware te dansen en worden ver naar voren uitgestrekt.

Voor welke sport beschikbaar?

De American Saddlebred staat bekend als een heel gemakkelijk te berijden paard. Dit komt door zijn comfortabele gangen waardoor hij een enorm goed recreatiepaard is. Hierdoor is hij ook geschikt voor het veedrijven.
Zoals eerder vermeld is hij ook geschikt voor de show.

Weetjes

  • In 1891 werd het stamboek voor de American Saddlebred opgericht.
  • In de Verenigde staten worden er vele shows georganiseerd waarbij de Saddlebreds zich met elkaar meten. Het paard dat de gangen het mooist toont, wint de wedstrijd. Hierbij spelen veel aspecten mee: de knieactie, het uiterlijk, de juistheid hoe hij zijn hoeven neerzet, ... het spijtige is wel dat bij deze show de Saddlebreds verhoogde hoefijzers krijgen zodat hun gangen nog mooier en imponerender uitkomen. Dit komt zeker niet ten goede aan dit fantastische paard.

Lees verder

© 2007 - 2018 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Singlefooting en Racking horseEr zijn enkele paardenrassen waarvan geen stamboom beschilbaar is. Deze rassen kan je enkel registreren omdat ze enkel d…
Reason 4 voor beginners, deel 1In een serie artikelen voor de beginnende gebruikers van Reason, worden de belangrijkste kenmerken verder uitgelegd. In…
Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Het doorsnee rijpaard heeft drie basisgangen. Er zijn echter diverse paardenrassen die een vierde of zelfs nog een vijfd…
Het KWPN-paard, verschillende typenEén van de meest bekende paardenrassen in Nederland is de KWPN’er, ofwel het Koninklijk Nederlands Warmbloed Paard. De f…
De American CurlDe American CurlVele mensen hebben nog nooit gehoord van de American Curl. Dit is jammer, want de American Curl is een wel heel opmerkel…

Reageer op het artikel "The American Saddlebred"

Infoteur: Artemis
Laatste update: 24-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Meergangenpaarden
Schrijf mee!