InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Cleveland Bay – het oudste paardenras van Groot-Brittannië

Cleveland Bay – het oudste paardenras van Groot-Brittannië

Cleveland Bay – het oudste paardenras van Groot-Brittannië De Cleveland Bay is het oudste paardenras van Groot-Brittannië. Dit rij- en tuigpaard werd al in de 17de eeuw gefokt en kenmerkt zich door een stevige lichaamsbouw gecombineerd met de lenigheid van een rijpaard. Ook heeft de Cleveland de bloedlijnen van de Holsteiner en de Hannoveraan veredeld. Alle reden om dit min of meer raszuivere rij- en tuigpaard eens onder de loep te nemen. Temeer omdat dit ros zowel in Groot-Brittannië als in de Verenigde Staten op de lijst van bedreigde paardenrassen staat.

Buckingham Palace

Inhoud

De Cleveland Bay – bijna uitgestorven

In de 16de eeuw noemde men deze paarden Chapman-horses of Yorkshire-pack. De Cleveland Bay (Equus ferus caballus) was dan ook een typisch paard voor kooplieden, handelaren, boeren en buitenlui. Ook in de mijnbouw werd hij ingezet voor het vervoer van ertsen naar de rivier of kust. Dat had alles te maken met zijn tredzekerheid, betrouwbaarheid en kracht. Het scheelde weinig of de oorspronkelijke Cleveland Bay was uitgestorven.

Cleveland Bay (<I>Equus ferus caballus</I>) / Bron: L. Moll & Eug. Gayot, Wikimedia Commons (Publiek domein)Cleveland Bay (Equus ferus caballus) / Bron: L. Moll & Eug. Gayot, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Koetspaard
Door veredeling met Arabisch en Berbers bloed – en andere warmbloeden, zoals de Engelse volbloed – waren er in 2006 nog maar 150 raszuivere Cleveland Bays over. Daar kwam bij dat dit ros in de 19de eeuw zeer gewild was als veredelaar van koetspaarden. In 1962 waren er in Engeland nog maar vier raszuivere hengsten beschikbaar. In de wereld van de paardenfokkers deed dat gegeven het tij keren.

Koninklijke familie

Dankzij de dekhengst Mulgrave Supreme, uit de stoeterij van de Engelse koningin, werd het voortbestaan van de Cleveland Bay veiliggesteld. Ook tegenwoordig worden de koetsen van de Engelse koninklijke familie traditiegetrouw getrokken door Clevelands. Mede dankzij de interventie van de koninklijke familie waren er vijftien jaar later weer 36 raszuivere hengsten om mee te fokken.

Uiterlijk en kenmerken van de Cleveland Bay

De Cleveland Bay komt in Nederland amper voor en is genoemd naar de streek Cleveland (Yorkshire). Het paard heeft een stokmaat van 1,62-1,79 meter en is roodbruin van kleur, hoewel dit ros ook lichtere of donkere tinten kan hebben. De manen, staart en de benen zijn zwart. Ook een witte, vaak stervormige bles op het voorhoofd is geoorloofd. Andere rompkleuren dan kastanjebruin zijn niet toegestaan. De genoemde kenmerken beschouwt men immers als evenzoveel tekenen van raszuiverheid. De Cleveland Bay heeft krachtige pijpbeenderen, geprononceerde spronggewrichten en een stevige achterhand.

Goede draver en springpaard

Ook is dit paard een energieke draver en hij kan goed springen. Daardoor heeft men dit ros altijd zeer geschikt bevonden voor de jacht. Dankzij kruisingen met onder andere volbloeden staat de Cleveland Bay nu aan de basis van rassen als de Holsteiner, de Hannoveraan en het voormalige Yorkshire Coach Horse. Door de ruime draf is de Cleveland ook een heel geschikte wedstrijdspringer (concoursen), temeer omdat het een intelligent en leergierig paard met een groot uithoudingsvermogen betreft.

Cleveland Bay (<I>Equus ferus caballus</I>) / Bron: Les Meloures, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cleveland Bay (Equus ferus caballus) / Bron: Les Meloures, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De Cleveland Bay en Buckingham Palace

De oorspronkelijke Cleveland Bay is bijna uitgestorven. Er zijn in het huidige decennium nog enkele honderden raszuivere rossen overgebleven, te bewonderen in onder andere de stallen van Buckingham Palace. Deze Clevelands zijn bovendien de koetspaarden van de koninklijke familie.

Voor zadel als span

Het betreft dan ook een bijzonder en veelzijdig paard – zowel voor zadel als span – dat in het verleden in veel beroepsgroepen trouwe dienst heeft gedaan, van de koopman, de boer tot de houthakker. Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om de karakteristieke kenmerken van de Cleveland Bay te behouden, zoals de kastanjebruine kleur en tal van de andere eigenschappen, zoals een stabiel karakter.

Jacht en sport

Dankzij kruisingen met volbloeden ontstond de Hunter, een Engelse halfbloed die zeer geschikt is voor de jachtsport. In vervlogen tijden was de Cleveland een geliefd rijtuigpaard dat tegenwoordig zowel in de mensport als in de springsport en tijdens andere concoursen en eventings prijzen in de wacht weet te slepen. Hoe veelzijdig kan een paard zijn?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paardenras: De FalabellaDe Falabella is een uniek paardenras en deze dieren zijn erg zeldzaam op de wereld. Qua stokmaat zou je deze dieren tot…
Paardenras: HunterEigenlijk is de Hunter niet echt een ras. Het ras is namelijk gefokt door een volbloed en een koudbloed te kruisen. Hij…
Paardenras: HolsteinerDe Holsteiner is het oudste rijpaard uit Duitsland. Rond de 17e eeuw werd de Holsteiner voornamelijk als koetspaard gebr…
Paardenras: Engelse volbloedDe Engelse volbloed wordt in het Engels ook wel 'Thoroughbred' genoemd. De Engelse volbloed is namelijk niet zomaar een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cleveland Bay – het oudste paardenras van Groot-Brittannië"

Infoteur: Orion
Laatste update: 02-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Paardenkennis
Schrijf mee!