InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Hunter

Paardenras: Hunter

Eigenlijk is de Hunter niet echt een ras. Het ras is namelijk gefokt door een volbloed en een koudbloed te kruisen. Hij werd in Engeland en dan voornamelijk Ierland gebruikt voor de jacht wat hem tegenwoordig een prima spring en eventing paard maakt. Omdat ze op verschillende terreinen werden gebruikt werden er 3 categoriën gefokt: zwaar, middelzwaar en licht.

Geschiedenis van de Hunter

Het ras is in Ierland ontstaan. Hier werd de Irish draught horse veelal gebruikt voor gebruikt als vervoerder van bos- en landbouw. Dankzij mechanisatie werd de vraag naar koudbloeden minder en de vraag naar rijpaarden groter. Dit was de rede om de Irish draught horse te kruisen met de Engelse volbloed. Dit ras werd de Hunter genoemd, de naam beschrijft zijn taak namelijk de jacht. Tegenwoordig is de Hunter één van de meest veelzijdigste paardenrassen maar blinkt zeker uit in het springen.

Exterieur

De Hunter is een groot, lang gelijnd paard met dikke pijpen en een sterke rug. Ze hebben een convexe neuslijn en een licht gebogen hals. Ze zitten goed in de bespiering en zijn schouders zijn ietwat schuin geplaatst.

Grootte en kleur

Omdat het paard in 3 categorieën werd verdeeld ontstonden er ook verschillende stokmaten. De gemiddelde stokmaat van een hengst/ruin is ongeveer 1.65cm of hoger. De stokmaat van een merrie ligt tussen de 1.51 en 1.61cm. De hunter komt in alle kleuren voor. Alleen is het minder gewenst om hoge witte benen tot op de knie of sprongewricht te zien.

Karakter

  • energiek
  • moedig
  • atletisch
  • snel
  • goed uithoudingsvermogen
  • eerlijk
  • taai

Beweging en gebruiksmogelijkheden

Dit paard heeft een ruime stap en draf. Zijn galop is lichtvoetig en alle gangen zijn ietwat vlak. Bij de springsport brengt de Hunter zijn knieën niet onder zijn lichaam maar naar voren. De Hunter is geen perfect dressuurpaard maar wel een uitstekende springer die het ver kan schoppen in de springsport. Ook als recreatiepaard doet de Hunter het goed, hij blijft vaak kalm onderweg en heeft comfertabele gangen. Zijn uithoudingsvermogen is uitermate goed waardoor lange wandelingen voor dit paardenras geen problemen zullen opleveren mits hij een goede training heeft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Hunter"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!