InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: De Falabella

Paardenras: De Falabella

De Falabella is een uniek paardenras en deze dieren zijn erg zeldzaam op de wereld. Qua stokmaat zou je deze dieren tot de pony’s moeten rekenen en niet tot de paarden, maar het tegenovergestelde is het geval. Falabella's bezitten namelijk alle kenmerken van een paard, maar dan in verkleinde vorm.

Oorsprong van de Falabella

Het Falabella paard is een kruising tussen meerdere Criollo paarden en een aantal Europese en Aziatische paarden. De Falabella heeft rasspecifieke kenmerken en hun oorsprong is te zoeken in de tijd dat de Spanjaarden Latijns-Amerika veroverden. Zij brachten hun paarden mee waarvan er soms enkele achtergelaten werden. Zij moesten zich zien te redden in moeilijke omstandigheden, waarbij alleen de sterkste dieren konden overleven. Zo vond er langzamerhand een proces plaats wat natuurlijke selectie genoemd wordt. De dieren die konden overleven waren de dieren die zich het best konden aanpassen aan de omgeving en zo voor nageslacht konden zorgen. Het Falabella paard is zo steeds een slag kleiner geworden.

Fokken

In het midden van de 19e eeuw is er begonnen met het fokken van Falabella paarden. Newtall, een Ier, ontdekte een aantal kleine paardjes in een kudde die door Indianen gehouden werden. Het lukte hem om hiermee verder te fokken op een ranch in Argentinië waarna dit werk overgenomen werd door de heer Falabella, een schoonzoon van Newtall. De heer Falabella gebruikte een aantal kleine Europese rassen, bijvoorbeeld de Shetlandpony. Het lukte hem om het ras een slag te verkleinen. Via jarenlange fokprogramma’s heeft het Falabella paard aan het begin van de 20e eeuw zijn huidige vorm gekregen.

De Falabella is het enige zuivere miniatuur paardenras ter wereld. In Europa zijn er slechts 170 raszuivere Falabella’s en in Argentinië, waar de dieren gefokt worden, zijn er zo’n 500 Falabella’s. Om de gezondheid van het ras te bevorderen wordt gelet op een correct, functioneel en aansprekend exterieur. Er wordt veel waarde gehecht aan de zuiverheid van het ras. Met behulp van een DNA-profiel, wat tegenwoordig gemaakt kan worden, is het mogelijk om zeker te weten of een miniatuurpaard tot de raszuivere Falabella’s hoort. Het Falabella paard heeft unieke DNA-sequenties die bij bijvoorbeeld een Shetlander niet voorkomen. Het dier is raszuiver wanneer zowel de vader als de moeder van het Falabella paard beiden 100% Falabella zijn.

Omschrijving van het ras

De Falabella bezit alle kenmerken zoals die ook bij een paard horen met een grotere stokmaat. Het dier is vaak chique gebouwd en ziet er edel uit. De stokmaat van de Falabella paarden ligt tussen de 76 en 83 centimeter. Er zijn natuurlijk altijd dieren met een afwijkende stokmaat, maar het verschil zal niet groot zijn. Binnen het ras zijn alle kleuren toegestaan. Het meest voorkomend zijn de zwarte en bruine Falabella’s. Vos-, valk- en bontkleurige dieren komt ook regelmatig voor, maar de Appaloosa kleur zien we heel weinig.

Wordt er bij het Falabella paard gekeken naar generatie op generatie, is te zien dat bouw, schofthoogte en temperament van de dieren heel consistent doorgegeven wordt. Dit is één van de dingen die het ras zo uniek maakt.

Gebruik van het ras

De Falabella paarden hebben oorspronkelijk overleefd door hun vermogen zich aan te passen aan moeilijke omstandigheden. Dit is nu nog steeds te zien. Ze zijn goed bestand tegen uiteenlopende weersomstandigheden en ze vragen geen bijzondere behandeling.

Doordat er zo weinig exemplaren van het ras zijn, trekken de dieren veel aandacht en wordt er een behoorlijke prijs voor betaald. Er bestaat bijvoorbeeld een Europese Falabella keuring. Verder kunnen de dieren gebruikt worden in een kleine aanspanning, bij vrij springen of bij oefeningen aan de hand, zoals het met twee benen op een verhoging staan.
© 2011 - 2019 Xkell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Falabella

Reageer op het artikel "Paardenras: De Falabella"

Infoteur: Xkell
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!