InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Clickertraining met je paard

Clickertraining met je paard

Er zijn vele manieren om een paard te trainen. Ieder paard is anders en zal dan ook een eigen voorkeur hebben. Een van de methodes die steeds vaker besproken wordt is clickertraining. Met clickertraining geef je het paard precies op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoont aan dat hij het goed gedaan heeft. Een clicker is een kastje met een stukje metaal erin. Wanneer je hierop drukt en het weer loslaat komt er een clickgeluid. De clicker is een bridge tot de beloning die hij krijgt.

De bridge

De bridge is een overbruggingssignaal. Het wordt gebruikt om tegen een paard te zeggen: dat wat je precies op dat moment deed is wat ik wil. Ook geeft de click aan dat het paard een beloning krijgt. Het stelt de tijd uit tussen het juiste gedrag en het moment dat het paard de beloning krijgt.

Beloning

Na de click volgt een beloning. Dit kan van alles zijn, maar vaak komt het neer op een stukje voedsel. Bijvoorbeeld twee basisbrokjes of een stukje wortel. De clicker kan gebruikt worden om een paard bepaald gedrag aan te leren. Wanneer je een paard elke keer hetzelfde laat doen en dan gelijk een beloning geeft wordt het al snel saai. De clicker wordt dan ook gebruikt om een paard iets in stapjes uit te leggen. Bijvoorbeeld: het paard moet leren om op commando achteruit te lopen. Eerst beloon je al op het kleinste signaal dat indiceert dat het paard achteruit kan gaan. Vervolgens beloon je na een daadwerkelijke stap achteruit. Even later krijgt het paard pas een click te horen na vier pasjes achteruit. Dat is het mooie van de clicker: het paard hoeft niet dichtbij te staan om een beloning te geven. De beloning kan dan gegeven worden wanneer je er naar toe loopt.

Aanleren

Hoe leer ik mijn paard aan dat een click een beloning betekent? Allereerst kan je het paard heet maken voor de clicker. Geef het paard hiervoor een aantal basisbrokjes (of een andere beloning) en click tegelijkertijd. Herhaal dit een aantal keer. Nu associeert het paard de click met de beloning.

Om het paard vervolgens aan te leren dat een click een beloning is kan het beste de oefening ‘targetten’ gebruikt worden. Targetten houdt in dat je paard iets aan moet raken. In het begin met zijn neus maar later kan dit gebruikt worden om je paard met andere lichaamsdelen te targetten. Als target kan van alles gebruikt worden: je hand, een borstel, een badmintonbadje, etc. Het is dus de bedoeling dat het paard je target aantikt. De eerste stap hiertoe is het kijken naar de target, of het iets richting de target toe bewegen. Wanneer dit gebeurt click je dan ook en geef je een beloning. Vervolgens kun je dit uitbreiden tot het paard het targetten onder de knie heeft. Tegelijk met deze oefening zal het paard het principe van clicken ook gaan snappen. Wanneer hij een click hoort weet hij dat hij het goed gedaan heeft en een beloning gaat krijgen. Nu kun je de clicker voor een tal van oefeningen gebruiken!

Waar kopen?

Een clicker is vaak te koop in dierenwinkels bij de afdeling voor hondenspeeltjes. Ook paardensites die natural horsemanship spullen verkopen zullen vaak een clicker hebben.
© 2013 - 2019 Xliesjex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Grondwerk met paarden - Inge Teblick

Reageer op het artikel "Clickertraining met je paard"

Infoteur: Xliesjex
Gepubliceerd: 06-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!