InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Holsteiner

Paardenras: Holsteiner

De Holsteiner is het oudste rijpaard uit Duitsland. Rond de 17e eeuw werd de Holsteiner voornamelijk als koetspaard gebruikt. Tegenwoordig zijn super springpaarden die uitermate geschikt zijn voor de sport. Ze worden op grote wedstrijden uitgebracht zoals onder andere op de Olympische spelen. Het zijn redelijk grote paarden die toch een elegant uiterlijk hebben.

Geschiedenis van de Holsteiner

De Holsteiner heeft zijn naam te danken aan de plaats waar hij oorspronkelijk vandaan komt. De Holsteiner komt namelijk uit Holstein. De Holsteiner is een afstammeling van het moeraspaard waarmee al gefokt werd in de 14de eeuw. De oudste aantekeningen van de Holsteiner komen uit het jaar 1285. In de middeleeuwen werd de Holsteiner als oorlogspaard gebruikt. Terwijl in 191 eeuw dit paardenras alleen werd gebruikt als elegant koetspaard. Na de tweede wereldoorlog was het ras bijna uitgestorven. Maar doordat de Holsteiner zo'n goed aanpassingsvermogen heeft besloten mensen dat ze dit paard tot allround wedstrijdpaard wouden fokken. Het paard werd destijds gekruist met de Engelse volbloed om het ras te verbeteren.

Exterieur

Zijn hoofd heeft een rechte profiellijn met expressieve ogen en grote neusgaten. Zijn hals is sterk en laag aangezet. De Holsteiner heeft veel schoft en gespierde schouders.Hij heeft stevige gewrichten en zijn voeten zijn groot en rond. Dankzij de kruising met de Engelse volbloed is hij een edele verschijning. Zijn romp is compact en hij heeft slanke, harde benen.

Grootte en kleur

De stokmaat van de Holsteiner ligt tussen de 1.65 en 1.75. De Holsteiner wordt gezien in alle kleuren bruin. Vos en schimmel komen ook wel eens voor.

Karakter

  • Intelligent
  • betrouwbaar
  • werkwillend
  • stressbestendig
  • gehoorzaam

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De Holsteiner heeft een veerkrachtige galop waardoor een groot springvermogen heeft. Zijn stap is ruim net als zijn draf die ook erg krachtig is. Tegenwoordig is de Holsteiner een erg succesvol springpaard die op grote stallen gefokt worden. Uiteraard is het paard ook nog steeds en altijd goed aan te spannen. Het is een echte allrounder want hij kan ook een aardige dressuurprestatie neerzetten.

Bekende holsteiner

Één van de holsteiners die het goed heeft gedaan in de sport is het paard 'Cento'. Met zijn ruiter Otto Becker heeft hij de volgende ervaringen opgedaan:
  • teamgoud springen op de olympische spelen
  • wereldcup springen in Leipzig
  • teamgoud EK in Donauschingen
  • winnaar landen team in Aken
  • teamgoud olympische spelen Athene
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Holsteiner"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!