InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom katten hun vacht verzorgen

Waarom katten hun vacht verzorgen

Waarom katten hun vacht verzorgen Er zijn katten met allerlei soorten vacht, zowel langharige als kortharige soorten. Meestal heeft een kat drie soorten haar in de vacht. De vacht beschermt de kat tegen schommelingen in de temperatuur. Een kat is een schoon dier en hij is veel bezig met zijn vacht te verzorgen. Er zijn naast het schoonhouden nog een aantal redenen dat een kat zijn vacht verzorgt, bijvoorbeeld geurmarkering en het bestrijden van parasieten.

De vachtkleur

De vacht beschermt de kat tegen koud en warm weer. De beschermende eigenschappen van de vachtkleur hebben natuurlijke betrekking op het soort leven dat de kat leidt. Een donkere kleur of tekening kan 's nachts een voordeel zijn bij de jacht of om zich te verstoppen. Als de kat in het donker over straat loopt, is de kans groot dat hij te laat wordt gezien door een automobilist.

Vachtsoorten

De meeste katten hebben 3 soorten haar in hun vacht. De onderste laag bestaat uit een korte, donzige, isolerende donsharen. De middelste laag bestaat uit, middellange kroonharen en de buitenste laag bestaat uit beschermende dekharen. Bij langharige katten bevat de deklaag langer haar. Er is nog een vierde categorie: de snorharen. Deze worden ook wel “de vibrissae” genoemd.

Vachtverzorging

Katten besteden veel tijd aan het verzorgen van de vacht en dit doen ze vrij uitgebreid. Dat doen ze niet vanwege hun mooie uiterlijk. De redenen waarom katten hun vacht verzorgen zijn o.a. het beschermen tegen weerinvloeden, geurmarkering en parasietbestrijding.

Weerbestendig maken

Door elk haartje te scheiden en glad te strijken, verbetert het isolerend vermogen van de vacht en wordt zowel hitte als kou op een afstand gehouden. Wanneer een kat zichzelf wast, verspreidt hij ook de oliën vanuit zijn huid door zijn vacht heen, waardoor die ook redelijk waterdicht wordt.

Geurmarkering

Door de vacht te wassen, verdeelt een kat zijn eigen geur over zijn hele lichaam. Dit werkt erg geruststellend aangezien een kat erg op geur gericht is. Geur is zo belangrijk dat een kat zichzelf vaak likt net nadat hij is geaaid. Dit doet hij niet alleen om zijn eigen geur te herstellen, maar ook om jouw geur in zich op te nemen.

Dit is trouwens niet de enige manier om een geur achter te laten. Ook met zijn klauwen laat hij zijn geur achter. Dit doet hij door zijn klauwen in een stuk hout, krabpaal of meubels te zetten. Hierdoor houdt hij niet alleen zijn nagels scherp, maar blijft ook de afscheiding uit de klieren in zijn poten achter op het object dat bij hem in de smaak valt

Parasietbestrijding

Hoewel een kat een echte vlooien- of tekenplaag op zijn lijf niet kan bestrijden, doet hij wel zijn best om het ongedierte van zijn lichaam weg te knabbelen.

Groepsvorming

In een huishouden met meerder katten, vooral met nestgenootjes, zie je vaak dat katten elkaar wassen. Dit gedrag is een manier waarop een kat de band met zijn soortgenoten versterkt.

Wassen

Een kat is een net dier en zal zijn uiterste best doen om zichzelf schoon te houden. Soms kan het voorkomen dat de kat zo vies is, of een bijzondere vacht heeft, dat hij toch gewassen moet worden. Het is meestal een lastige klus als je kat gewassen moet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen van vachtverzorging van je katVoordelen van vachtverzorging van je katEr zijn veel katten, vooral kortharige rassen die nooit worden geborsteld of in bad hoeven. Een kat met zijdezacht lang…
Cavia: wassen, vachtverzorgingCavia: wassen, vachtverzorgingCavia: verzorging, wassen, vachtverzorging. De cavia is een geliefd huisdier, vooral bij kinderen doet dit knaagdier het…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
De vacht van de Perzische katDe vacht van de Perzische katDe Perzische kat, en dan wel te verstaan de langharige Pers, heeft een dubbele vacht die met beleid bijgehouden moet wor…
Vachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementenVachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementenKatten hebben vaak last van overmatig haarverlies, schilfertjes, kaalheid, rode plekken, doffe vacht, korstjes of eczeem…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Puhc63 / Pixabay
  • - Boek: katten voor dummies, ISBN 90-430-0817-6

Reageer op het artikel "Waarom katten hun vacht verzorgen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!