InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Cavia: wassen, vachtverzorging

Cavia: wassen, vachtverzorging

Cavia: wassen, vachtverzorging Cavia: verzorging, wassen, vachtverzorging. De cavia is een geliefd huisdier, vooral bij kinderen doet dit knaagdier het goed. Soms heeft een cavia meer vachtverzorging nodig dan normaal, zoals bij langharige rassen of wanneer de vacht erg vies is geworden.

Types vacht bij de cavia

De caviavacht is in drie types onder te verdelen. Allereerst hebben we de gladharigen of kortharigen. Deze cavia's komen van oorsprong ook in de natuur voor. De vacht ligt plat en is aaneengesloten. Een ander type is de borstelcavia. Bij de borstelcavia vinden we rozetten of weerborstels in de vacht. Deze kunnen variëren van één rozet tot meerdere. Een rozet of weerborstel heeft een middelpunt, van daaruit loopt de vacht alle kanten op zodat er een cirkel ontstaat. De rest van de vacht is gladharig. Het derde type vacht is de langharige cavia. De haren zijn lang en hangen naast het lichaam af. Soms komen ook bij de langharige cavia rozetten voor. Dit is rasgebonden.

Vachtverzorging

De gladharigen en de ruwharigen of borstelcavia's hebben vrij weinig vachtverzorging nodig. De meeste cavia's koen zelf prima door de rui heen en verzorgen hun vacht zelf. De langharige cavia's hebben vaak wat meer moeite hiermee. Al snel ontstaan er klitten in de vacht, vooral aan de achterkant van de cavia.

Cavia's met lang haar moet men minimaal eenmaal per week goed doorkammen. Begin hiermee als de cavia nog jong is zodat deze eraan went. Kam de vacht laag voor laag door en begin hierbij op de huid. Kam dus niet alleen de puntjes. Ernstige klitten kan men beter eruit knippen. Let op dat er niet per ongeluk in de pootjes geknipt wordt. De meeste cavia's laten zich goed kammen wanneer je ze op schoot zet en een blaadje sla ter afleiding geeft.

Droog wassen

Soms is de cavia erg nat door bijvoorbeeld diarree. De cavia kan dan eventueel droog gewassen worden om viezigheid te verwijderen. Doop een dot watten in de bloem en bepoeder het vieze gedeelte van de cavia hiermee. Let op dat het niet in de ogen, oren of neus terecht komt. Wacht even totdat de bloem gaat klonteren. De bloem heeft nu al het vocht opgenomen. Borstel vervolgens de bloem er weer uit, eventueel kan je dit ook met je vingers eruit plukken. Herhaal dit indien nodig.

Nat wassen

Wanneer de cavia heel erg vies is door diarree of modder, zal de cavia gewassen moeten worden. Ook in geval van mijten moet een cavia soms gewassen worden. Bedenk dat een cavia heel slecht tegen vocht en tocht kan dus was een cavia niet wanneer deze daarna de winterkoude in moet.

Zet een teiltje met lauw water op de grond en was hier de cavia in, of wees er zeker van dat je de cavia stevig genoeg vast hebt om hem in de wasbak te wassen. Maak de cavia vochtig met lauw water. Zeep vervolgens de cavia in met shampoo. Gebruik hiervoor speciale shampoo voor cavia's of knaagdieren. Zeep alleen de romp en ledematen in, het hoofd mag liever niet gewassen worden. Lang haar op het hoofd kan je wel naar achteren kammen waardoor je deze mee kan wassen. Gebruik een klein topje shampoo. Wanneer de cavia gewassen is, begin je met uitspoelen, Gebruik hiervoor ook weer lauw water. Spoel de vacht goed uit zodat er geen resten shampoo achter blijft. Dit kan jeuk veroorzaken. Laat geen water in de oren of ogen stromen.

De cavia dient goed afgedroogd te worden. Gebruik hier een zachte doek voor. Afhankelijk van het weer kan de cavia in het zonnetje drogen of geföhnd worden. Op een warme zomerse dag mag de cavia best aan de buitenlucht drogen. Let op voor Zonnebrand, vooral bij een natte huid. De cavia moet uit de wind staan. Wanneer het te koud is, föhn de cavia dan op een zachte stand. Laat de föhn niet te lang op één plek blazen, dit veroorzaakt verbranding. Eventueel kan je ook een droogkast maken met behulp van een warmtelamp. De cavia mag bij slecht of koud weer pas weer naar buiten als deze geheel droog is. Was de cavia liever niet in de winter. Het duurt drie dagen voordat de cavia weer een nieuwe vetlaag heeft opgebouwd. Tot die tijd heeft de cavia weinig isolatie door het wassen.

Papillotten

Papillotten draai je in bij een cavia met een lange vacht. Dit is bedoeld om de vacht mooi lang te laten groeien zonder dat deze vies wordt of afbreekt, Alleen showcavia's dragen papillotten, voor thuiscavia's heeft dit weinig nut. De papillotten worden gemaakt van keukenpapier of broodpapier.
Gerelateerde artikelen
Vachtsoorten van de caviaVachtsoorten van de caviaAls u een cavia wilt aanschaffen heeft u keuze uit verschillende vachtstructuren. In de dierenwinkels worden voornamelij…
Cavia: verzorging, huisvesting en voedingCavia: verzorging, huisvesting en voedingCavia: huisvesting, voeding en verzorging. De cavia is een zeer bekend en ook geliefd huisdiertje. Hij zal zelden agress…
Welke caviarassen zijn er allemaal?Welke caviarassen zijn er allemaal?Cavia's zijn leuke huisdiertjes en de meeste kinderen zijn dan ook erg gek op ze. Ondanks de grote diversiteit aan kleur…
Het juiste voer voor je cavia'sHet juiste voer voor je cavia'sUiteraard moet je cavia’s dagelijks voeren. Maar wat eten de diertjes zoal? En wat moeten ze dagelijks voorgeschoteld kr…
Omgaan met cavia'sOmgaan met cavia'sCavia's zijn lieve dieren, maar ze kunnen heel snel angstig worden. Een gelukkige cavia is een cavia die zich altijd op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa, Pixabay
  • http://www.hopefulfarm.nl/Ned-Papillotten4.html

Reageer op het artikel "Cavia: wassen, vachtverzorging"

Reactie

Naud, 26-02-2013 16:28 #1
Hoe verzorg je een open bijtwondje in de vacht van een 10 weken oude cavia? Kan je er bijv. Echinaforce-zalf of Wecesin strooipoeder (dit wordt o.a. gebruikt om babynaveltjes te laten opdrogen) opdoen? Reactie infoteur, 26-02-2013
Ontsmetten met betadine shampoo en eventueel verzorgen met acederm wondzalf. Gebruik van deze zalf een heel klein tipjeofficieel niet voor cavia's bedoeld maar wordt wel vaker gebruikt hiervoor). Maar belangrijker is dat je de wond goed schoon houdt. Ieder dag even wassen met betadineshampoo is al voldoende.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!