InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > De ziekte van Cushing bij paarden

De ziekte van Cushing bij paarden

Niet alleen mensen kunnen de ziekte van Cushing krijgen, paarden, met name paarden die al enigszins op leeftijd zijn, kunnen dit ook.

Achtergrondinformatie

De ziekte van Cushing ontstaat vrijwel altijd vanuit een goedaardige tumor die zich in de hypofyse bevindt. Af en toe ontstaat het uit een tumor die zich in een bijnier bevindt, maar dit komt zelden voor. De tumor zorgt voor een verhoogde productie van corticosteroïden door de bijnieren. Deze aandoening komt alleen bij oudere paarden voor; de gemiddelde leeftijd van paarden met de ziekte van Cushing is 20 jaar. Het jongste paard met de ziekte van Cushing is zeven. Merries en pony's lijken de ziekte vaker te krijgen dan ruinen/hengsten en paarden.

Symptomen

Het meest in het oog springende symptoom is de verandering van haarkleed bij het paard. Het paard heeft overmatige haargroei en het haar kan daarbij zelfs gaan krullen of verkleuren. Wanneer de veranderingen in de vacht duidelijk waarneembaar zijn mag je aannemen dat de tumor in de hypofyse al wel drie jaar aanwezig kan zijn. Ook neemt de eetlust van het paard toe en is zijn conditie over het algemeen goed tot overmatig (te dik dus).

Sommige paarden drinken en plassen meer dan normaal is, maar dit is niet zo duidelijk zichtbaar als bij bijvoorbeeld een hond met de ziekte van Cushing. Als gevolg van de ziekte van Cushing kan het paard suikerziekte en/of hoefbevangenheid ontwikkelen. Ook kan het paard andere kwalen hebben als gevolg van de ziekte zoals blindheid (door de druk van de tumor) of onvruchtbaarheid. De symptomen hoeven niet allemaal tegelijkertijd voor te komen.

Diagnose

De symptomen zorgen vaak al voor een vermoeden van de ziekte van Cushing, dit vermoeden kan bevestigd worden door een bloed- of urine-onderzoek. Bij een paard met de ziekte van Cushing is het glucose en/of cortisolgehalte in het bloed te hoog.

Prognose en therapie

Het verwijderen van de tumor uit de hypofyse van een paard is technisch gezien onhaalbaar. Wat wel mogelijk is, is het verwijderen van de bijnieren. Vervolgens moet het paard dan medicijnen krijgen om de hierdoor ontstane tekorten weer aan te vullen. Deze behandeling echter, wordt zelden uitgevoerd.

Er zijn bepaalde medicijnen (onder andere de medicijnen tegen de ziekte van Parkinson bij mensen) die een gunstig effect lijken te hebben op de ziekte van Cushing. Genezen zal het paard niet, want de tumor groeit gewoon door. Wanneer de medicijnen in een vroeg stadium van de ziekte worden toegediend zullen ze een gunstig effect hebben, in een later stadium zal euthanasie overwogen moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page222/cushing-paard.html

Reageer op het artikel "De ziekte van Cushing bij paarden"

Reacties

Hikari (infoteur), 09-05-2009 10:00 #2
Ik heb nooit geweten dat paarden deze ziekte ook konden krijgen.
Een zeer goed en duidelijk artikel!

Melod (infoteur), 13-11-2008 00:36 #1
Vreselijke ziekte, heb er al 2 paarden van dichtbij aan onderdoor zien gaan :(

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!