InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Gewervelde Dieren

Gewervelde Dieren

Gewervelde dieren (Vertebrata) zijn dieren met een inwendig skelet. Er zijn er op aarde meer dan 50.000 soorten van: op het land, in het water en in de lucht. Gewervelde dieren worden traditioneel in vijf groepen verdeeld namelijk: vissen, amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren (de mens dus ook). Elk gewerveld dier heeft een ruggenwervel en met uitzondering van de zeeprikken (lampreien) ook allemaal een kaak.

Gewervelden

De gewervelden zijn een groep dieren uit de Chordadieren. Gewervelde dieren zijn dieren met een inwendig skelet. Zij hebben allemaal een ruggenwervel en met uitzondering van de zeeprikken (lampreien) ook allemaal een kaak.

Groepen

Gewervelde dieren worden traditioneel verdeeld in vijf groepen namelijk: vissen, amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren (de mens dus ook).

Vissen (Pisces) zijn koudbloedige gewervelde dieren die in het water leven. Het skelet is licht en bestaat uit een wervelkolom met daaraan graten, vinstralen en vindragers, botten van de bekken gordel en de lendengordel, een schedel, kaakbeenderen, kieuwbogen en kieuwdeksels.

Amfibieën (Amphibia) zijn koudbloedige gewervelde dieren die zowel in het water als op het land kunnen leven. Kikkers, Padden en Salamanders zijn de bekendste amfibieën die er zijn. Over het skelet van amfibieën is weinig bekend.

Reptielen (Reptilia) zijn koudbloedige gewervelde dieren. Ze komen over de gehele wereld voor behalve in extreem koude gebieden (zoals bv. op het topje van een berg). De meeste reptielen leven op het land maar sommigen soorten ook in de zee en vroeger zelfs in de lucht. Het skelet is vrijwel bij elk soort anders.

Vogels (Aves) zijn warmbloedige gewervelde dieren die in de lucht leven. De botten van Vogels zijn aan de binnenkant hol, dit zorgt er voor dat de vogel een stuk lichter is en dus makkelijker kan vliegen. Vogels komen over de hele wereld in alle formaten voor.

Zoogdieren (Mammalia) zijn warmbloedige gewervelde dieren die, met uitzondering van eierlegende zoogdieren (Cloacadieren), leven baren en jongeren zogen met borstvoeding. Het grootste gewervelde dier dat (tot nu toe bekend) ooit geleefd heeft is ook een zoogdier namelijk de blauwe vinvis (met een lengte van 33 meter en een gewicht van maximaal 170 ton).

Grootte

Gewervelde dieren verschillen veel ven grootte. Het grootste gewervelde dier dat ooit heeft geleefd is de blauwe vinvis (met een lengte van 33 meter) en het kleinste gewervelde dier is waarschijnlijk de vis Paedocypris prognetica (met een lengte van ongeveer 6mm).
© 2010 - 2018 Stanley, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bioboek, Actua Uitgeverij. Dierenbieb, Wnf.nl Gewervelden, Wikipedia

Reageer op het artikel "Gewervelde Dieren"

Infoteur: Stanley
Gepubliceerd: 15-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!