InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus

Dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus

Dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus De dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus, is een kleine meeuwensoort. Hij heeft een lengte van 28 centimeter en een gewicht tussen de 25 en 27 gram. Aan zijn vleugels is hij vaak goed te herkennen, zeker in combinatie met zijn formaat. De dwergmeeuw broedt in kolonies, vaak in combinatie met andere vogels. Hij eet insecten, vis en ongewervelde zeedieren. Het is een schaarse broedvogel in Nederland, die hier dan ook bedreigt wordt.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Charadriiformes (steltloperachtigen)
  • Familie: Laridae (meeuwen)
  • Geslacht: Hydrocoloeus
  • Soort: Hydrocoloeus minutus

Een vliegende dwergmeeuw / Bron: Martin Vavík, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een vliegende dwergmeeuw / Bron: Martin Vavík, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Kenmerken

De dwergmeeuw is, zoals de naam al suggereert, een kleine meeuw. Hij wordt ongeveer 28 centimeter van kop tot staart. Hij weegt tussen de 25 en 27 gram. De onderzijde van de vleugels van de dwergmeeuw is grijs en zwart. De achterrand van de vleugels is wit. Dwergmeeuwen hebben een zwarte kop. De zwarte veren lopen verder door (tot aan de keel en de nek) dan de veren van de kokmeeuw. Van onderen zijn dwergmeeuwen wit. In de lucht vallen de zwarte en grijze vleugels op. De vleugels zijn afgerond. In de zomer is de snavel lichter (donkerrood) dan in de winter. De poten zijn rood.

Voortplanting

De dwergmeeuw broedt tussen eind mei en juli. Ze broeden in kolonies, vaak gemixt met andere vogels. Ze leggen één legsel, meestal met drie eieren. De broedplaats varieert van zoetwater moerassen en hoogvenen tot voedselrijke waterplassen.

Voedsel

Dwergmeeuwen eten voornamelijk insecten. Deze worden vanaf de grond of in vlucht gevangen. Ze vullen dit aan met plantaardig voedsel. Buiten het broedseizoen eten ze ook vis, die ze uit het water ‘oppikken’ en ongewervelde zeerdieren.

Verspreiding

Dwergmeeuwen broeden in Finland, de Baltische Staten en in Rusland. In kleine getallen broeden ze ook in Nederland. Verder zijn het in Nederland doortrekkers, en wintervogels.

Habitat

Dwergmeeuwen komen voor aan kusten, in moerassen, vennetjes en in de zee.

Bedreigd?

In Nederland staat de dwergmeeuw op de rode lijst van bedreigde vogels. Ze zijn hier ernstig bedreigd Dit komt doordat de geschikte leefgebieden verdwijnen. Verder wordt de vogel beschermd door de Natura 2000 regelgeving.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.vogelbescherming.nl www.soortenbank.nl www.natuurinformatie.nl www.ivnvechtplassen.org www.ecomare.nl www.vogelvisie.nl www.wikipedia.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels – door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom – elfde druk.
  • Afbeelding bron 1: Martin Vavík, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 27-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!