InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Meer zilverreigers in Nederland

Meer zilverreigers in Nederland

Meer zilverreigers in Nederland De grote witte reiger of grote Zilverreiger (Casmerodius albus) is van origine een tropische vogel. Komend vanuit het mediterane gebied (Italie, Turkye, Balkan) wordt hij de laatste jaren meer en meer gespot in Nederland. Was vooral Zeeland de provincie waar de reiger voorkwam, nu kan men deze sierlijke en elegante vogel ook waarnemen in overige streken van Nederland (Rivierengebied, Zuid Holland, de Brabantse Biesbosch, de Gelderse poort en de plassengebieden).

Vederkleed

Het smetteloos witte vederkleed is het meest opvallende aan deze vogel, evenals de gele snavel, die in de broedtijd verandert een zwarte kleur met een gele basis.De zeer lange poten en de tenen zijn zwart.Met zijn postuur van 85 tot 100 cm is deze witte reiger zelfs iets groter dan de blauwe reiger

Symboliek

Terugkerend naar de oudheid gold de witte reiger als een gunstig voorteken; en zelfs in de christelijke symboliek werd deze prachtige vertegenwoordiger van de reigerachtige gezien als een goede gelovige. Vloog de reiger hoog dan dacht men in de middeleeuwen aan een voorteken van een naderende onweeersbui.Maar doorgaans werd deze witte schoonheid gezien als symbool van onschuld. De grijze reiger daarentegen zag men als een teken van boetedoening.

Voedsel

De witte reiger vindt zijn voedsel in ondiep water, maar ook op het land. In natte perioden jaagt hij op vis en amfibieën. Hij waadt dan gracieus door het ondiepe water. In het droge seizoen zijn vooral kleine zoogdieren en insecten zijn slachtoffer, die hij zelfs op land najaagt.

Aantal

Het eerste broedsel in Nederland stamt uit 1978 (Oostvaarderplassen) en in Litouwen in 2005. Na een periode waar dan wel en dan niet werd gebroed, nam het aantal grote witte reigers in Nederland toe.Het aantal broedparen in Nederland steeg geleidelijk tussen 1978 en 2007 naar 150 per jaar. Plaatsen waarde vogel graag verblijft, zijn:
  • Rietmoerassen
  • Groenstroken met bomen langs rivieren
  • Kusten, bij de mondingen van rivieren.

Nesten

Zijn nesten bouwt de grote witte reiger in overjarige rietgebieden maar ook bomen (wilgen) worden gebruikt om te nestelen.
Jaarlijks worden broedsels gemeld in de Oostvaarderplassen waarvandaan deze prachtige reiger zich verspreid over Nederland.

Vogels op de Rode Lijst

In 2004 heeft de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de huidige Rode Lijsten vastgesteld. Op de 'Rode Lijst 2004' voor vogels staan 78 vogelsoorten vermeld die bedreigd worden en dus bescherming behoeven. De witte reiger is een van deze soorten. De rode lijst betreft alleen Nederlandse broedvogels. Zomer- of wintergasten komen er niet op voor. De bedoeling is om de rode lijst volgels in aantal te laten toenemen.
© 2010 - 2019 Anit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slaapplaatsen grote zilverreiger, Casmerodius albusSlaapplaatsen grote zilverreiger, Casmerodius albusNooit eerder werden er in Nederland in de maand oktober meer grote zilverreigers, Casmerodius albus albus en volgens de…
Blauwe reigers en grote zilverreigersBlauwe reigers en grote zilverreigersEr zijn een aantal reigersoorten waar te nemen in het Nederlandse landschap. De blauwe reiger is de meest bekende, maar…
Grote zilverreigerGrote zilverreigerOver de wereld verspreid leven enkele soorten witte reigers. De grote zilverreiger is beslist de meest fraaie van deze g…
Blauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogelBlauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogelDe blauwe reiger leeft vooral op vochtige terreinen. Zijn nest is te vinden in de buurt van water. Liefst bij soortgenot…
De lepelaar is in Nederland een broedvogelDe lepelaar is in Nederland een broedvogelHet kan in Nederland gebeuren dat er plots een grote witte vogel met een lengte van ongeveer 80 tot 93 cm valt waar te n…
Bronnen en referenties
  • Vroege vogels vogel encyclopedie

Reageer op het artikel "Meer zilverreigers in Nederland"

Reacties

Aagje, 05-01-2017 19:15 #6
Tijdens fietstocht door de Alblasserwaard hebben we 7 witte reigers gespot op verschillende plaatsen. Iets groter dan de blauwe reiger, fier rechtop, terwijl de blauwe reigers vaak in elkaar gedoken staan.

Korswagen, 31-12-2016 15:39 #5
Witte reiger gespot langs de Geul in Meerssen Zuid-Limburg, vandaag 31 dec. 2016.

Jan Prins, 13-12-2016 11:22 #4
Heb gister 12-12-16 een witte reiger gezien tussen Vriezenveen en Geesteren, het was een geweldig gezicht om die witte vogel in dat groene gras te zien.

Linda Meulenhoff, 07-01-2014 13:46 #3
Van het weekend een grote zilver gezien nabij het lauwersmeer in friesland ( vlakbij Kollumerpomp) prachtige ervaring waar ik van genoten heb en die helaas weer weg was voor ik hem op de foto kon zetten.

Danny, 13-12-2012 13:53 #2
13/12/2012 Heb deze morgen een zilver of witte reiger gezien ter hoogte van Borgharen bij Maastricht.

Navis, 12-12-2010 16:52 #1
Afgelopen week(10-12-10) zag ik een witte reiger, tussen Woudenberg en Leusden ergens in een weiland, hij was wat groter dan een gewone reiger, en was sneeuwwit. Zat in de auto en kon niet stoppen voor een foto.

Infoteur: Anit
Gepubliceerd: 16-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 6
Schrijf mee!