InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Amerikaanse Toy Terriër

Hondenrassen: Amerikaanse Toy Terriër

Hondenrassen: Amerikaanse Toy Terriër Deze terriër is afkomstig uit de Verenigde Staten en het is een kruising tussen de foxterriër en de Engelse dwergterriër. Hij werd vroeger gebruikt om op ratten te jagen. Qua uiterlijk heeft deze kleine hond veel weg van de Jack Russel. Hoewel het een kleine hond is, voelt hij zich groot. Deze gemakkelijke hond is erg levendig, hij is vol energie en houdt van beweging. Het is een geschikte gezinshond en hij kan goed met andere honden en kinderen.

Geschiedenis

De Amerikaanse Toy Terriër is in de jaren dertig van de vorige eeuw ontwikkeld in de Verenigde Staten. Het is eigenlijk een kruising tussen de foxterriërs en de Engelse dwerg terriër. Door de kleine Smooth Fox Terriër te kruisen met verschillende Toy rassen, waaronder Pinchers, Italiaanse Greyhounds, Chihuahuas en Manchester Terriërs. Tijdens het fokproces zijn de kenmerken van de Smooth Fox Terriër verder verfijnd, waardoor het ras kleiner is geworden. Hij werd gebruikt om op ratten te jagen.

Bron: Nastyachernikova720, PixabayBron: Nastyachernikova720, Pixabay

Uiterlijk

Dit ras lijkt veel op de welbekende Jack Russel. De schouderhoogte is ongeveer 25 centimeter, waarbij teefjes vaak iets kleiner zijn dan reuen. Ze komen voor in verschillende kleuren, vaak wit met zwart. Maar ook de kleur wit met bruin is mogelijk. Het gewicht is tussen de twee en drie kilo. De staart is kort en wordt vaak omhoog gedragen. Zijn ogen zijn groot en donker. De schedel is rond met een kleine smalle snuit. De oren zijn groot en v-vormig.

Karakter

Deze hond kan wel fysiek klein zijn, maar ze denken dat ze groot van postuur zijn. Het is een grote hond in een kleine verpakking. Het is een hartelijke, gepassioneerde en intelligente hond. Ze zijn gevoelig, trouw en onderzoekend. Deze atletische hond houdt van jagen en is snel. Deze vurige en evenwichtige hond is moeilijk te intimideren, wat een kenmerk is voor terriërs. Hij heeft een leidinggevende houding waardoor het een moedige hond is. Hij heeft een vriendelijk karakter en kan goed samen met andere honden en is lief voor kinderen. Dit maakt de Amerikaanse Toy Terriër erg geschikt als gezelschapshond. Hij houdt ervan om onder de mensen te zijn.

Verzorging

De vacht van deze honden is glad en heeft niet zo veel verzorging nodig. Als het af en toe geborsteld of gekamd wordt is het voldoende. Dagelijks borstelen is niet nodig omdat de hond een korte dichte vacht heeft. De vacht haart bovendien ook weinig. Verder moeten de nagels kort gehouden worden en moet de hond gewassen worden als het nodig is.

Beweging

Deze honden zitten vol energie en ze vinden het heerlijk om te rennen en bezig te zijn. Hij heeft dagelijks volop beweging nodig en daarom wil hij graag een actief baasje. Hij is gek op balspelletjes en hij is graag de hele dag buiten. Daarom zal hij een grote tuin enorm waarderen. Gezien zijn kleine formaat kan hij ook prima binnen worden gehouden, als hij maar zijn energie kwijt kan.

Gezondheid

Het is een redelijk gezond hondenras. Toch zijn er enkele honden die aanleg hebben tot het krijgen van Legg Perthes en kniegewrichten. Legg Perthes is een aandoening waarbij de heupkop afsterft. Dit zijn typische Toy problemen. En bij dit ras komt vaak een allergie voor bietenpulp voor.

Overige informatie

De Amerikaanse Toy Terriër wordt ook wel Toy Fox Terriër of Amer Toy genoemd. De gemiddelde levensverwachting is tussen de 13 en 14 jaar. Mocht je dit vriendelijke hondje graag als kameraad willen, is het raadzaam je goed te verdiepen in het ras. Een fokker of rasvereniging zal je met plezier informatie geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Amerikaanse Toy Terriër"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!