InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Bull Terrier

Alles over de Bull Terrier

De bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets anders aan te zien. Qua uiterlijk heeft hij wel iets weg van een stier. De naam Bull terrier is ontstaan doordat Bull dogs in het verleden(rond 1850) zijn gekruist met Terriers, hieruit is de bull terrier ontstaan, en vandaar ook de naam.

Land van Herkomst

Engeland

Aanleg

Gezelschapshond

Grootte

Er zijn geen standaarden voor deze hond. Belangrijk is dat de afmetingen overeenkomen met het lichaamsgewicht.

Vacht

Kortharig, kleur kan wit, zwart,rood en wit met zwart zijn. Verder moet er een kleur overheersen.

Verzorging

Verzorging is bijna niet nodig. Heel af en toe door de vacht gaan om wat dode haren te verwijderen is voldoende. Maak ook af en toe de oren schoon. Verder heeft deze hond behoefte aan een zachte ligplaats.

Aard

Moedig, hard, aanhankelijk, eigenwijs, levendig, onstuimig, lief voor kinderen, vrolijk. Sommige Terriers zijn wat vechtlustig tegenover andere honden.

Opvoeding

Zorg op jonge leeftijd al voor een goede opvoeding. Het is verstandig een puppycursus te volgen om te zorgen dat deze hond gehoorzaam is. Op oudere leeftijd is het lastig de hond nog op te voeden. De hond kan goed leren, maar dit wordt soms een beetje tegengehouden door zijn eigenwijze karakter. U zult dan ook geduldig moeten zijn bij het opvoeden. Verder moet u consequent zijn, maar ook zorgen voor een liefdevolle omgeving.

Sociale aanleg

Bull Terriers kunnen dominant zijn, dus als u al een reu in huis hebt, van een ander ras, neem dan nooit een reu van dit ras erbij. Er komt dan gegarandeerd een confrontatie, ook al kan het jaren duren.

Beweging

Pas op dat u de hond niet teveel uitput als deze in de groei is. De hond heeft dan zijn energie nodig om alle spieren goed te ontwikkelen. Na de groei is beweging goed voor de hond, het zal er ook voor zorgen dat hij rustig is binnenshuis. Goede manieren om de hond aan zijn beweging te helpen zijn wandelen, fietsen met de hond en onaangelijnd spelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Bull Terrier"

Reacties

Cheyenne, 21-03-2017 11:03 #5
Deze honden zijn echt geweldige honden.

Jimd (infoteur), 16-02-2015 23:15 #4
Dat het superhonden zijn om mee te beginnen ben ik niet helemaal met je eens. Ondanks dat ze een geweldig lief karakter hebben moet je zeker onder 1 appel houden. Vooral vanwege hun kracht, vechtlust en dominantie naar andere dieren, en extreme koppigheid is het nou geen hond die ik de beginner zou aanraden.

Caesarlc (infoteur), 03-01-2012 14:33 #3

Baasb (infoteur), 31-08-2008 17:31 #2
Ik zal het heel binnekort aanpassen :), bedankt

Hikari (infoteur), 31-08-2008 14:32 #1
Een goed artikel, maar in de inleiding staat dat de Bull Terriër zijn naam deels dankt aan de stier (Engels: Bull). Dit is helaas niet waar. De Bull Terriër is ontstaan uit een vroegere kruising tussen een Bulldog en een aantal Terriërs. Hij dankt zijn naam dus aan de Terriërs en de Bull(dog). Vandaar dat zijn naam Bull Terriër luidt:)

Groet, Hikari

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!