InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De maltezer, het ideale gezelschapshondje!

De maltezer, het ideale gezelschapshondje!

Al jaren op zoek naar de ideale hond? Waar moet jouw perfecte pup aan voldoen? Hou je van een handzaam hondje die makkelijk is in de omgang, een vriendelijk karakter heeft, makkelijk is op te voeden en overal mee naar toe kan? Denk dan eens na over de aanschaf van een Maltezer pup. Het zijn vriendelijke gezelschapshondjes die prima samen gaan met kinderen en andere huisdieren.

Afkomst van de maltezer

De maltezer komt oorspronkelijk van het Centrale Middellands Zeegebied. Voorouders van dit hondenras leefden in kustplaatsen, waar zij jaagden op ratten en muizen, die zich ophielden in pakhuizen en scheepsruimen.

Hoe ziet de maltezer er uit?

Een maltezer is een kleine, elegante hond. Zij hebben een vrij lang lijf. Het lichaam is bedekt met een lange, witte vacht. De vacht is glimmend, zwaar vallend en zijdeachtig van samenstelling. De kleur van de vacht is wit zonder aftekeningen. Reuen hebben een schofthoogte tussen 20 en 25 cm. Voor teefjes is de schofthoogte tussen 20 en 23 cm. Een maltezer hoort tussen 3 en 4 kg te wegen. De borst is breed, de rug is recht, de voorpoten liggen dicht tegen het lichaam en zijn recht. De achterhand is in zijn geheel van een stevige beenstructuur, parallel van achter gezien, verticaal vanaf het zitbeen tot op de grond.

Karakter van de maltezer

De maltezer is een echt gezelschapshondje. Zij zijn levendig, vriendelijk, aanhankelijk, volgzaam en intelligent. Zij houden van menselijk gezelschap en zijn niet graag lang alleen thuis. Voordeel is, dat je een Maltezer makkelijk overal mee naar toe kan nemen. Zij passen in een tas of mand en hebben een volgzaam karakter. Een maltezer past in elke gezinssamenstelling. Belangrijk is wel, dat kleine kinderen wordt geleerd dat het hondje geen speelgoed is.

Beweging en opvoeding van de maltezer

De maltezer vindt het heerlijk om te spelen. Toch is uren wandelen niet nodig. Zoals voor iedere hond belangrijk, is het voor de maltezer ook belangrijk om afwisseling te hebben. Als pup is het leuk en leerzaam om op puppiecursus te gaan. De maltezer is van nature wel een volgzame hond, maar toch is het van belang je hondje op jonge leeftijd zoveel mogelijk te leren.

Honden leren het meeste in de eerste maanden van hun leven. Dit wordt de socialiseringsfase of inprentingsfase genoemd. In deze fase leert de pup hoe de wereld in elkaar zit. Hij moet in deze periode zoveel mogelijk verschillende indrukken opdoen. Omgang met mensen, andere dieren, verschillende omgevingen en situaties, alleen zijn, vervoer in auto, bus of trein, drukte en harde geluiden in de socialiseringsfase zorgen voor evenwichtigheid in de rest van het leven van jouw hondje. Dit legt de basis voor een lang en gelukkig hondenleven binnen het gezin.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een pup?

Als je een maltezer pup wilt aanschaffen is het van belang op zoek te gaan naar een goede fokker. Hoe weet je of je met een goede fokker te maken hebt? Belangrijk is, dat de fokker is aangesloten bij de rasvereniging. In het geval van een maltezer is dit de rasvereniging Maltezer Vereniging Nederland (MVN). Daarbij is mond-op-mond reclame vaak een goede raadgever. Kies bij voorkeur een fokker die maar één ras aanbiedt.

Een goede kennel stelt eisen aan de pups, maar ook aan de nieuwe eigenaren. Zij fokken alleen met goedgekeurde honden die vrij zijn van ziektes en afwijkingen. Zij zorgen dat de pups op tijd hun entingen krijgen, gechipt en ontwormt worden, er een begin wordt gemaakt met de socialisering van de hondjes en zij altijd klaar staan met raad en advies. Goede fokkers kiezen er vaak voor de pups geboren te laten worden in een huiselijke omgeving.

Zij eisen van de nieuwe eigenaren dat het hondje een goed en veilig thuis krijgt, de pup niet te veel en te lang alleen is en de thuissituatie past bij het type hond waar de eigenaar voor kiest. De eerste 6 weken zijn eigenaren nog niet welkom op de kennel, dit om ziektes te voorkomen, aangezien de hondjes dan nog niet alle benodigde entingen hebben gehad. De fokkers willen altijd eerst kennis maken met de nieuwe eigenaren, want een klik met het hondje is van groot belang. De nieuwe eigenaren moeten altijd de mogelijkheid hebben de ouders van de pups te zien.

Lees verder

© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hondenras: de MaltezerHondenras: de MaltezerDe Maltezer is de laatste tijd een erg populair ras. De Maltezers worden ook wel eens Malthezer Leeuwtje genoemd, maar d…
Alles over de MaltezerAlles over de MaltezerDe Maltezer, een klein hondje met een lange witte vacht dat erg populair is als gezelschapsdier en speelvriendje, werd t…
Wat zijn de meest kindvriendelijke, kleine gezinshonden?Wat zijn de meest kindvriendelijke, kleine gezinshonden?Samen met de kat zijn honden met voorsprong onze favoriete huisdieren. Ben je van plan een hond in huis te nemen? Dan mo…
Rashonden: Bolognezer, een vrolijk en energiek hondjeRashonden: Bolognezer, een vrolijk en energiek hondjeDe Bolognezer is een vrolijk en energiek hondje afkomstig uit Italië. HIj is vernoemd naar de stad Bologna. Dit kleine h…
Bronnen en referenties
  • http://www.crystalsnowdancers.com/Ned/rasstandaard.htm
  • http://www.ke-delft.nl/index,.php/publicaties/puppieboekje/opvoeding
  • http://www.crystalsnowdancers.com/Ned/puppies.htm
  • www.hondenplaza.nl

Reageer op het artikel "De maltezer, het ideale gezelschapshondje!"

Reacties

Els, 05-10-2017 16:02 #2
Ik heb zelf een Maltezertje en inderdaad, ze zijn snel tevreden als ze maar kort uitgelaten worden. Dit is wel prettig bij slecht weer of als je weinig tijd hebt, maar zeker een keer per dag een half uur of langer uitlaten is beslist nodig. Ik laat mijn hondje 4 keer per dag uit. En soms maak ik lange wandelingen van ca. 5 kilometer en dat kan ze goed aan hoor. Dat vindt ze heerlijk. Overal wat snuffelen en in een dolle bui heel hard rennen! Ik kan me best voorstellen dat het hondje liever bij u is dan bij haar eigen baasje! En als het hondje binnen poept en plast wil dat alleen maar zeggen dat ze al heel lang achter elkaar binnen zat. De hondjes zijn heel zindelijk! Nogmaals loop maar gerust een half uur of nog langer met het hondje. Die van mij loopt ook vaak los maar ik heb het idee dat ze dat minder vindt want ze loopt dan altijd precies achter mij en volgt dan in mijn voetstap! Een teken dat ze mij als leider ziet, maar aan de lijn loopt ze voor mij uit en dan snuffelt ze inderdaad overal aan. En ja, het zijn stevige gespierde hondjes!
Ik wens u veel wandelplezier met het hondje. Het zegt al genoeg dat het hondje u als baasje ziet!

Groetjes Els

Mevr D. Pison, 11-06-2017 20:19 #1
Goedenavond, ik heb een vraag.
Af en toe laat ik een Maltezer uit voor een dame die vanwege haar gezondheid niet zo lang met hondje kan wandelen.
Meestal loop ik met het beestje, genaamd Noa( het is een vrouwtje) ongeveer een half uur.
Laatst was het zelfs een uur, maar dat vond de eigenaresse te lang.
Zij zegt dat de hond aan 10 minuten genoeg heeft en dat zij de vrijheid heeft in haar tuin.
Een Maltezer heeft volgens haar dat langere uitlaten wat ik met Noa doe, niet nodig.
Als ik bij haar ben wil Noa steeds op mijn schoot zitten en dat vind ik heel leuk.
Maar… als de eigenaresse haar roept voor iets, bijvoorbeeld van " kom, Noa, ga de tuin eens in" dan reageert zij niet, dan staat ze bij mij en kijkt me vragend aan. Uit verlegenheid en omdat ik het vervelend vind voor de eigenaresse loop ik dan met Noa naar de tuin en dan volgt ze me wel.
Noa is er op uit om weer door mij uitgelaten te worden, maar dat heb ik eergisteren maar niet gedaan opdat ze nog niet meer "vervreemdt" van haar bazinnetje.
Ze poept en plast, als de eigenaresse weg is, wel eens in huis. De eigenaresse ontkent dit, maar wij hebben dit zelf gezien, de uitwerpselen lagen in huis, de stront zat zelfs een keer onder mijn schoenen, doordat ik dit niet in de gaten had/dit niet verwachtte.
Het hondje is al enkele jaren oud, maar nog niet echt oud, een jaartje of vier/vijf.
Ik houd van het beestje, het is een schatje en ze vindt het prachtig om lekker overal te snuffelen in het minimale half uurtje dat ik wel eens met haar loop. Ze is zeer actief en loopt stevig (aangelijnd) voor me uit. Ze ontwikkelt zelfs een stevige loop. Gelukkig doe ik aan de wandelsport en loop zelf eveneens graag.
Maar nogmaals, haar bazinnetje vindt hooguit 10 minuten genoeg…
Graag uw mening.
Met vriendelijk groet,
D. Pison

Infoteur: Caressa
Laatste update: 19-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenrassen
Reacties: 2
Schrijf mee!