InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Singlefooting en Racking horse

Singlefooting en Racking horse

Er zijn enkele paardenrassen waarvan geen stamboom beschilbaar is. Deze rassen kan je enkel registreren omdat ze enkel de benaming krijgen van het ras. Een arabier, volbloed, kwpn, ... kan geregistreerd worden als Singlefooting of Racking horse zolang ze de gangen van deze geregistreerde rassen vertonen.

Racking Horse

De Racking horse heeft geen stamboek waardoor je een racking horse enkel kunt laten registeren. Dit gaat niet om eenzelfde ras, een volbloed of een Arabier die de extra gang ‘de rack’ uitvoert kan geregistreerd worden als Racking horse.

Informatie

Doordat elk ras als Racking horse geregistreerd kan worden zijn er geen specifieke uiterlijke kenmerken. Het enige uiterlijke kenmerk is de extra gang: de Rack.

Vereisten voor registratie

  • Als het paard de rack natuurlijk vertoont, dus niet als het aangeleerd is.
  • Op basis van de afstamming: Als beide ouders geregistreerd zijn als Racking horse.

De rack

De rack is hetzelfde als de tölt of de singlefoot. De American Saddlebred beheerst net als de Racking horse de rack.
De rack is een viertact met dezelfde volgorde van beenbezetting als de stap. Deze gang kan in alle tempo’s gereden worden. De ruiter blijft in het zadel ‘plakken’ zoals in stap omdat er altijd minstens één been op de grond blijft en zo een schommelvrije zone ontstaat.

Voor welke sport geschikt?

De Racking horse wordt gebruikt voor de show. Tijdens de wedstrijden (speed-ranking) draait alles rond de snelheid. De paarden tonen veel actie waardoor de gang op een spectaculair vertoond wordt.
Door zijn comfortabele gang is de Racking horse geschikt voor endurance en recreatie.

Singlefooting horse

De Singlefooting horse heeft geen stamboek waardoor je een singlefooting horse enkel kunt laten registeren. Dit gaat niet om eenzelfde ras, een volbloed of een Arabier die de extra gang ‘de singlefoot’ uitvoert kan geregistreerd worden als Singlefooting horse.

Informatie

Doordat elk ras als Singlefooting Horse geregistreerd kan worden zijn er geen specifieke uiterlijke kenmerken. Het enige uiterlijke kenmerk is de extra gang: de Singlefoot.

Vereisten voor registratie

  • Als het paard de Singlefoot natuurlijk vertoont, dus niet als het aangeleerd is.
  • Op basis van de afstamming: Als beide ouders geregistreerd zijn als Singlefooting Horse.

De Singlefoot

De singlefoot is een viertact gang waarbij er altijd minstens één been op de grond blijft. Het is een sobere gang zonder veel knie actie en opgerichte presence.

Lees verder

© 2009 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paardenras: Quarter horsePaardenras: Quarter horseDe Quarter horse is gefokt met paarden uit Spanje maar is afkomstig uit Amerika. De Quarter horse bredere schenkels en d…
Quarter Horse – het paard uit het Wilde WestenQuarter Horse – het paard uit het Wilde WestenDit nogal kleine paard heeft een heroïsch verleden. Zowel de pioniers als hun Quarter Horses hebben een bijdrage gelever…
Horse Agility - behendigheid voor paardenHorse Agility is een relatief nieuwe tak van de paardensport. Niet alleen honden zijn behendig en opgewassen tegen versc…
Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Gangenpaarden: comfortabel paardrijden!Het doorsnee rijpaard heeft drie basisgangen. Er zijn echter diverse paardenrassen die een vierde of zelfs nog een vijfd…
War Horse - Paardenfilm van Steven SpielbergHet verhaal van "War Horse" was al bekend in boekvorm en is ook al in het theater te zien geweest, maar komt nu in 2011…

Reageer op het artikel "Singlefooting en Racking horse"

Infoteur: Artemis
Gepubliceerd: 17-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!