InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Communicatie met het paard

Communicatie met het paard

Communicatie met het paard Hoe vaak heb je geen ruzie met je paard omdat iets niet gaat? Dit is al fout! Nu is waarschijnlijk het geval dat je zelf ontkent en zegt dat je alles goed doet. Ik verklap je dat dit niet zo is, erken eerst dat je zelf fout bent & het paard zal zich niet meer verzetten, toon begrip aan het dier en win het vertrouwen. Ik kan je vertellen hoe...

Communiceren met je paard, de basis van een goede vertrouwensband

Dit stukje tekst schrijf ik om informatie door te geven en om jullie een idee te geven hoe de verhouding mens/paard bij de meeste mensen is, en wat daar anders aan zou moeten/kunnen.

Paarden in de natuur

Paarden in de natuur zijn wild en blijven wild, maar zijn niet veel anders als het paard wat wij nu kennen. Ze gebruiken dezelfde taal en hebben precies hetzelfde rangorde gedrag. Voor dat je beter met je paard om kan leren gaan moet je hier eerst wat vanaf weten, je moet weten wanneer je dominantie uitstraalt of wanneer je juist onderdanig overkomt, je moet weten hoe je het paard kan afstraffen voor fout gedrag , je moet vooral weten hoe je het paard beste kan belonen als het iets goed doet. Als je deze dingen weet dan weet je hoe je paard en jij met respect met elkaar om kunnen gaan en het allerbelangrijkste; dat je elkaar volledig vertrouwt. Want dat doen paarden in de natuur ook.

Wanneer straalt een paard dominantie uit?

Je kent vast wel de situatie met hengsten, de hengst ziet een merrie en zijn hals lijkt ineens wel een meter langer geworden! Dominante paarden zijn vaak heel groot, deze stralen kracht en zekerheid uit en maken zichzelf heel erg groot. Het mannelijke geslacht straalt dit het sterkste uit, bij merries komt het een stuk minder voor, maar ook deze kunnen heel dominant zijn. Maar omdat in de kudde meestal de hengsten de baas zijn , ook omdat deze meer kracht bezitten dan merries en daardoor beter de groep kunnen beschermen zijn deze vaak van nature toch net eventjes dominanter. Maar ook zie je wel eens een merrie als leider.

Wanneer straalt een paard onderdanigheid uit?

Een onderdanig paard is meestal te herkennen aan zijn achtervolgingsdrang. Hij zal gerust proberen de baas te zijn maar geeft snel op. Deze paarden zijn erg onzeker en houden hun hoofd toch meestal opvallend lager, hiermee geven ze aan dat ze zich overgeven. Als je laag bent maak je jezelf wat kleiner, bij paarden betekent je klein maken je onderdanig stellen, deze paarden zullen nooit leiden en ook nooit kunnen leiden.

Hoe straffen paarden elkaar in de natuur?

Op tv en in bladen zie je vaak kudde' s rustig bij elkaar staan grazen, maar dat is even niet het beeld wat je moet voorstellen. Een groep met spelende veulens en drukke mama's die constant de veulens in de gaten houden is een beter beeld. Wanneer de leider van de groep of de moedermerrie van een veulen elkaar willen afstraffen doen ze dat meestal in eerste instantie door elkaar te dreigen met de oren duidelijk in de nek. Meestal is zo'n waarschuwing al genoeg, maar als de boodschap nog niet duidelijk was wordt er meestal wel een flinke bijt gegeven.

Schoppen in dit soort situaties komt niet voor, schoppen is een vorm van een echte aanval of verdediging. Deze komen alleen voor als een vreemde de kudde probeert binnen te komen , dan wordt er geslagen met voor en achterbenen en keihard gebeten net zo lang totdat er eentje heeft gewonnen. Dit zijn zeer heftige gevechten en kunnen tot dodend aan toe doorgaan. Schoppen als straf is eigenlijk al uitgesloten.

Hoe belonen paarden elkaar in de natuur?

Echt belonen kan je het niet noemen, maar wel een vorm van bevrediging van goed contact met elkaar. Paarden hebben vriendschappen nodig om te leren en om aandacht te krijgen en om te kunnen vertrouwen. Zonder vertrouwen van een soortgenoot in een gevaarlijke omgeving is er niemand die ze beschermen kan. Vriendschappen kunnen echte vriendschappen worden door veel contact met elkaar te hebben, samen te spelen en elkaar te knabbelen op fijne plaatsen. Paarden die bevriend zijn met elkaar zijn te herkennen aan het naast elkaar grazen en het constant dicht bij elkaar te willen blijven.

Communiceren met je paard op een manier die hij begrijpt

Nu je weet hoe paarden elkaar belonen en straffen staat jou hetzelfde te wachten! Je kunt niet met een paard praten zoals je tegen een mens praat, je kunt niet je slechte bui op hem botvieren, je moet niet slaan of schoppen. Als je echt respect wil van je paard en een goede vertrouwensband , moet je ten eerste bij jezelf erkennen wat je verkeerd doet. En dat is iets wat veel mensen al zo moeilijk vinden, terwijl het belangrijk is dat je altijd zelf stabiel bent als je met je paard bezig bent. Straf voor dezelfde dingen en beloon dezelfde dingen , anders snapt het paard je niet meer en krijg je misverstanden en dus miscommunicatie wat tevens ten koste van je rij/men/longeer kwaliteit gaat.

Men wil altijd maar hogerop komen, snel , gehaast alleen maar met zichzelf bezig. Maar wat vindt het paard ervan? als hij had kunnen praten had hij vast gezegd; ' Mens doe niet zo maf! , wat is het nut ervan? , het doet mij meer zeer dan goed'

Laten we eens vanuit het paard kijken;

Het heeft ten eerste al tien jaar nodig om te ontwikkelen tot zijn werkelijke top zonder blessure uitval gerekend. Dit betekend niet dat ze op hun zevende een grand – prix proefje feilloos kunnen lopen. De spierontwikkeling bouwt zich op per jaar en het paard is pas werkelijk uitgegroeid als hij acht jaar is en dus niet op zijn derde. Verder houdt het paard van vrolijk rondrennen op een groen weiland in plaats van rondjes lopen in een bak van 20x60 of kleiner. Van eentonigheid stompt het dier af , maar ook van alleen zijn zonder soortgenoten of contact ermee, in een stal van 4x4 hoort hij eigenlijk ook niet.

Als je dit zo allemaal bij elkaar opsomt, komt het er eigenlijk op neer dat wij er alles aan moeten doen om alleen al de omgeving van het paard zo vrij mogelijk voor hem moeten maken. Veel los laten lopen of 2 tot 3 keer per dag naar buiten en meer doen als een uur rijden alleen.

Conclusie van deze opsomming?

Voordat we het over het communiceren met het paard gaan hebben moeten we eerst zorgen voor de ideale leefomgeving, anders zal het paard zich niet genoeg op zijn gemak voelen om zich volledig aan je over te geven en dus te vertrouwen. Waar we dan voor moeten zorgen is dus volgens de opsomming:
  1. Het paard de tijd geven te ontwikkelen tot zijn tiende jaar en de training stapje voor stapje aan moeten pakken.
  2. Zorgen voor veel weidegang
  3. Met zoveel mogelijk soortgenoten bij elkaar
  4. Zorgen voor veel afwisseling in het werk.
  5. Naast rijden veel aandacht besteden aan de rest van het welzijn van het paard.
  6. Stabiel reageren op situaties

Communiceren met het paard/begrijpen van het paard

Nu we de ideale leefsituatie voor het paard hebben gecreëerd kunnen we ons gaan richten op het communiceren. Het paard is nu vrij genoeg en leeft op een vrij natuurlijke manier toch in gevangenschap, dit is voor ons de ideale situatie om te beginnen veel naar het paard te kijken. Dan kan je denken aan;
  1. Welke positie heeft het paard in de kudde?
  2. Wie zijn de maatjes van het paard?
  3. Is het dominant of juist onderdanig opgesteld?
  4. Hoe straft het paard andere paarden?
  5. Hoe straffen andere paarden hem?
  6. Hoe beloont hij andere paarden?
  7. Hoe belonen andere paarden hem?
  8. Het speelgedrag

Wanneer je dit allemaal van het paard weet kan je zelf aan de slag. Je kunt beginnen met simpel te proberen dominant of juist onderdanig te zijn.
Het paard heb je los in een niet al te grote ruimte ( na drie meter verlies je contact) en zelf sta je in het midden van de ruimte. Is het paard onderdanig? Dan kan je niks anders als dominant opstellen. Is het paard dominant? Dan zou je je dominant op moeten stellen om niet overlopen te worden.

Dominant opstellen

Dit doe je door je groot te maken en je borstbeen een stukje naar voren te bewegen, bij hele grote paarden kan je de handen ook nog bovenop je hoofd houden. Wees op dit moment zeker van je zaak en straal dit ook uit. Terwijl je dit doet kijk je het paard goed aan.

Onderdanig opstellen

Wanneer het paard zelf onderdanig is, maar daarnaast ook angstig en onzeker aangelegd kan je het vertrouwen krijgen door je onderdanig op te stellen. Dit doe je door je juist zo klein mogelijk te maken en op de grond te hurken en het paard niet aan te kijken, het beste kan je het hoofd tussen je benen verstoppen.

Wanneer je dominant opgesteld staat doe je het volgende:

Laat het paard doen wat jij wilt, blijf groot in je houding en drijf het paard vooruit , zweepje is toegestaan maar gebruik het slechts om het paard op afstand te houden. Als jij sneller gaat lopen moet het paard het ook doen, ga jij stilstaan dan moet hij het ook doen. In het begin mag je de stem gebruiken maar probeer dit op alleen lichaamsbeweging! De truc is dat je het paard precies hetzelfde als jouw doet en jou altijd volgt. Dan is de aandacht altijd bij jouw en zal het paard minder snel zijn interesse verliezen in wat het aan het doen is. Heel goed voor de relatie is ook enkele join – ups .

Het feit dat een paard je volgt en ook met interesse wil volgen betekend dat het dier je vertrouwd.

Wanneer je onderdanig bent opgesteld doe je het volgende

Wacht tot het paard nieuwsgierig op je af komt, dit kan heel lang duren dus veel de tijd nemen en geduld hebben zijn een vereiste! Iets lekkers op zak hebben is ook erg handig, het beste zijn gewoon simpele brokjes.

Iedere keer dat het paard op je af komt bied je hem een brokje aan uit je hand, laat het dier het ook echt uit je hand pakken en niet van de grond! Het zal wat schuw reageren, maar als het paard de brokjes echt hebben wilt zal hij ze gerust van je pakken na een tijdje. Blijf zo stil mogelijk zitten en raak het dier nog niet aan, hoe ongeduldig je ook bent. Als het paard bij je blijft staan en na enkele keren nog steeds brokjes pakt kan je het proberen zachtjes te aaien op zijn hoofd. Als hij dit toelaat kan je proberen rustig op te staan, loopt hij weg? Dan begin je weer opnieuw.

Als hij wel blijft staan ga je het zachtjes aan raken beginnend bovenaan z’n hoofd en langzaam ga je ieder lichaamsdeeltje af, buik, benen , achterbenen en dan via de achterkant naar de andere kant. Als het paard het betasten niet toelaat op een bepaald lichaamsdeel of al wegloopt bij de eerste aanraking, begin je weer opnieuw of waar je gebleven was als het dier wel blijft staan. Als het paard toont dat hij zich gemakkelijk voelt door zijn hoofd te laten hangen en zachtjes te knauwen dan toont het dier vertrouwen in jou.

Als dit gelukt is kan je proberen of het paard achter je aan wilt lopen, het dier zelf is onderdanig dus zal jou nooit gaan leiden. Als het paard je volgt kan je het dier vragen om je heen te lopen, zelf loop je mee en beweeg je je eigen lijf mee met de bewegingen van het paard. Je zal nu merken dat het paard jou nu ook gaat volgen. Nu heb je in ieder geval het vertrouwen van het paard , door deze oefening regelmatig te herhalen zal je merken dat je steeds meer kunt gaan uitproberen op dit gebied. En dit is het begin van goede communicatie en dus een goede relatie met het paard; Grondwerk!

Ik hoop hiermee wat mensen bewust te hebben gemaakt van de manier waarop men met een paard om kan gaan. Met succes zal ik een vervolg schrijven.

Lees verder

© 2007 - 2019 Moonlovertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veilig omgaan met paarden - touwhalstersTouwhalsters vind je tegenwoordig in bijna elke ruitersportzaak. Ze zijn -zoals de naam al doet vermoeden- gemaakt van t…
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…
Grondwerk met je paard: Schrik- en obstakeltrainingSchrik- en obstakeltraining is een goede training voor zowel jonge als ouderen paarden. Het maakt hen bekend met vreemd…
Natural Horsemanship, paardenfluisteren voor gevorderdenNatural Horsemanship is een ‘natuurlijke’ manier van paarden trainen. Dit betekent dat er geen geweld, angst en mechanis…
Paardrijden - Veilig buitenrijdenPaardrijden - Veilig buitenrijdenEen buitenrit met je eigen paard, verzorgpaard of gehuurde paard is iets om van te genieten. Het is heerlijk om wat rond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Communicatie met het paard"

Reacties

Esmee, 13-06-2016 17:22 #9
Heey,
Mijn verzorg shetlander bijt terwijl ik met hem ga draven of galopperen en soms als ik gewoon al aan het stappen ben. Ik geef soms al een ruk aan het halster en probeer ik het niet met geweld te doen maar alsnog dat werkt niet.
Iemand tips?
Gr, Esmee

Rob, 09-02-2010 09:15 #8
Paarden en communicatie tja wat zal ik er van zeggen.
Al jaren worden paarden ingezet als middel om mensen zichzelf in de communicatie te verbeteren. Communiceren is nu eenmaal een moeilijk begrip.
Ikzelf gebruik paarden om een speciale doelgroep inzicht te geven in hun eigen manier van communiceren.
Tja doet soms zeer als je er achter komt dat communiceren en fouten daarin niet bij de ander ligt maar aan jezelf.

We behalen hier werkelijk geweldige resultaten in… en het belangrijkste mensen verandere hun manier van communiceren hiervan.
Er zijn natuurlijk ook mensne die het niet snappen… die zullen altijd de schuld bij de ander blijven neerleggen… dit zegt meer over hen dan over communiceren met paarden.

Geertje, 01-08-2009 17:32 #7
Hallo, ik heb een veulentje wat nu nog bij haar moeder staat. ik wil heel graag dat ze me gaat vertrouwen. ik las net dit stuk ik ik zal het stukje 'wanneer je je onderdanig opsteld' zeker uitproberen! zonder dat ik me er bewust van was heb ik dat al voor een deel gedaan; als ik naar haar toe ging ging ik op de grond zitten en dan kwam ze altijd naar me toe. ik ga dat de volgende keer nog eens proberen maar dan met brokjes en hopelijk zal ze me dan leren vertrouwen.' hoe kun je een veulentje eigenlijk het beste leren om aan een halsterouw te lopen? ik hoop op een reactie!

Anna, 29-06-2009 10:19 #6
Hoi, voor de gene die dit verhaal heeft geshreven, ik vind dat je erg negatief bent over mensen vooral in deze zin: Men wil altijd maar hogerop komen, snel, gehaast alleen maar met zichzelf bezig. Maar wat vindt het paard ervan? Als hij had kunnen praten had hij vast gezegd; 'Mens doe niet zo maf!, wat is het nut ervan?, het doet mij meer zeer dan goed'.

Er zijn mensen die zo denken maar de meeste mensen doen hun best voor hun paard en proberen het zo goed mogelijk te doen om het dier gelukkig te maken. En niet iedereen heeft nu eenmaal een weiland en meerdere paarden maar dan kan je paard nog wel gelukkig zijn.

Ellen Scheper, 09-05-2009 21:33 #5
Misschien kun je me helpen. Ik heb een 6-jarige ruin op stal die altijd in een groep paarden heeft gelopen. Daar was hij ergens onder in de rangorde. Vorig jaar heb ik hem bij een andere groep gedaan waarin ook een hoogdrachtige merrie bij liep. Na enkele uren heeft hij die merrie gepakt en geprobeerd dood te maken. Toen heb ik hem weer in de eerste groep gezet en was de rust weergekeerd. Twee weken geleden heb ik beide groepen samengevoegd, dit ging heel goed tot ik deze week een merrie een deken op deed. De ruin heeft deze merrie zo opgejaagd dat ze van angst over het hek gevallen is. Deze merrie heeft altijd bij hem in de groep gelopen. De merrie heb ik ergens anders in gedaan. Drie dagen later heeft hij de merrie die hij vorig jaar gepakt heeft weer ongenadig opgejaagd, zeer agressief en geprobeerd de sloot in te jagen. Dit heb ik een uur aangekeken en toen hij niet ophield de ruin op stal gezet. Ik durf hem niet weer in de kudde te doen, want dan pakt hij vast weer de merrie. Tegen mensen is hij heel lief en tot vorig jaar heeft hij dit gedrag niet vertoond. Ik ben er bij geweest toen hij gecastreerd werd en er zijn echt twee ballen uitgekomen. Hij laat soms als hij bij een merrie staat zijn urine met een paar krachtige stralen vallen, ook vreemd, misschien toch teveel mannelijke hormonen?

J., 14-04-2009 12:49 #4
Mijn 19-jarige ruin loopt sinds 8 maanden bij een 19-jarige merrie in de wei. Vanaf het begin is de merrie zeer dominant. Met name als er voer in de buurt is reageert ze zeer dominant. Ze bijt en haalt vol uit met beide achterbenen! Het enige wat de ruin doet is wegrennen. Wat zou ik kunnen doen om de ruin weerbaarder of de merrie vriendelijker te krijgen?

Heijstek, 01-06-2008 22:32 #3
Ik heb met plezier je artikel gelezen. Ik ben zelf ook erg bezig met het communiceren met paarden en vindt het een duidelijk artikel. Hoop meer van je te mogen lezen.

Lienny, 28-07-2007 17:52 #2
Hey, het artikel is interessant, maar ik heb wel een vraag over volgende alinea:"schoppen is een vorm van een echte aanval of verdediging. Deze komen alleen voor als een vreemde de kudde probeert binnen te komen, dan wordt er geslagen met voor en achterbenen en keihard gebeten net zo lang totdat er eentje heeft gewonnen. Dit zijn zeer heftige gevechten en kunnen tot dodend aan toe doorgaan."----> Stel: de leider van de kudde paarden is heel dominant en agressief tegenover een vreemd paard, hoe kan je dan zo een paard het best integreren in de groep? Reactie infoteur, 29-07-2007
Hoi Lienny,

dat is een zeer goede vraag.

Een paard is meestal niet zonder reden agressief tegen een vreemd paard.
Mijn vraag is wat de aanleiding is van de vraag die je mij stelt?
Wil een paard in gevangenschap in een groep integreren?of is dit gewoon een vraag uit belangstelling?

Het hangt heel erg af van dat vreemde paard, hoe is zijn karakter? Wanneer deze heel onderdanig is zal het snel toegeven aan zo 'n leider, wanneer deze zelf ook dominant is zal er even een gevecht zijn. Al is de leider agressief, dit zegt niks over of een paard wordt toegelaten of niet, dit is meer het karakter van de leider. Agressief betekent niet meteen een NEE.

Bovendien zal een leider altijd dominant zijn over een vreemde, deze zal altijd als eerste proberen te kijken wie er de sterkste is, het wet van de sterkste geld altijd.

Als de leider van zichzelf al agressief is, oftewel; zich gauw aangevallen voelt… zal dat een tijdje zo blijven. Maar een vreemd paard wordt altijd binnen een paar weken geaccepteerd in een kudde, om het even hoe agressief de leider is.

Ik hoop hiermee je vraag goed beantwoord te hebben.

Hikari (infoteur), 28-06-2007 17:35 #1
Heey! Ik heb jouw artikel met veel plezier gelezen. Ik heb (sinds deze week) een verzorgpaard, en heb met het lezen van dit artikel meer inzicht gekregen in hoe ik 'de baas' over het paard kan zijn, en hoe ik beter met hem kan communiceren!

Ga vooral zo door met schrijven van deze artikelen!

Groet Hikari

Infoteur: Moonlovertje
Laatste update: 17-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 9
Schrijf mee!