InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Quarter horse

Paardenras: Quarter horse

Paardenras: Quarter horse De Quarter horse is gefokt met paarden uit Spanje maar is afkomstig uit Amerika. De Quarter horse bredere schenkels en dijen dan heupen waardoor hij veel stuwkracht heeft en lange passen kan maken. Dit paard wordt dan ook veelal gezien in de westernsport. In Amerika is dit het populairste paardenras.

Geschiedenis

De Quarter horse is afkomstig uit Amerika. Hij is ontstaan uit volbloeden en arabieren die vanaf Spanje naar Amerika zijn gebracht. In de 17e en 18e eeuw keken de mensen in Amerika maar al te graag naar paardenraces. Er waren in die tijd nog bijna geen renbanen waardoor er op straten werd geraced. De afstand bedroeg zelden meer dan een kwart mijl (400 meter). De Quarter horse won deze races met gemak zelfs als hij tegen volbloeden moest. Dus omdat de Quarter horse de held was op een kwart mijl racen is, heeft hij de naam Quarter horse gekregen.

Exterieur

De Quarter horse heeft voornamelijk in zijn achterhand zeer sterk ontwikkelde spieren. Hij heeft een klein hoofd met een breed voorhoofd. Zijn kaak is breed en zijn ogen zijn expressief. De Quarter horse heeft forse kniegewrichten terwijl zijn spronggewrichten goed onder het lichaam staan. Hij heeft brede schouders, een diepe brede borst en een korte rug.

Grootte en kleur

De stokmaat van de Quarter horse ligt tussen de 1,45 en 1,63. De Quarter horse komt in principe alleen in effen kleuren voor. Aftekeningen zijn wel toegestaan. Dit paardenras mag ook in bonte kleuren voorkomen alleen in dat geval wordt het een Paint horse genoemd.

Karakter

  • intelligent
  • betrouwbaar
  • rustig
  • trouw
  • volgzaam

Beweging en gebruiksmogelijkheden

Bij de Quarter horse zijn de schenkels en dijen iets breder dan de heupen. Dit zorgt ervoor dat het paard lange passen en een ontzettende stuwkracht heeft. Quarters hebben rechte gangen maar zijn zeer flexibel en wendbaar. Doordat ze zo snel en wendbaar zijn en zo'n goede stuwkracht hebben worden Quarter horses vaak in de western sport gezien. Het is het populairste ras in Amerika omdat daar nog veel op ranches wordt gewerkt. In Nederland begint de westernsport wel te groeien maar wordt de Quarter horse toch nog niet echt veel gezien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Paardenras: Quarter horse"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!