InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Haflinger pony

De Haflinger pony

De Haflinger is een compacte tuig- en rijpony uit Oostenrijk. Iedereen herkent ze aan hun typisch uiterlijk: vos met witte manen en staart. Het zijn vriendelijke en zachtaardige pony's met een edel hoofd. Door hun veelzijdigheid zijn ze voor veel sporten geschikt.

Geschiedenis

De afkomst van de Haflinger blijft nog steeds een twistpunt voor de paardenliefhebber. Men is er nog altijd niet eens over of de Haflinger afstamt van warm- of koudbloeden. En hoe de Haflinger nu ontstaan is.

Wat we alleszinds zeker weten is dat de Haflinger een bergpony was die ze gebruikten in de landbouw en als pakpaard. Door hun vriendelijke en zachtmoedige karakter wou men na de oorlog van de Haflinger een rijpony maken. Hiervoor gebruikte men de achterkleinzoon van de Arabische hengst El Bedavi. Deze zouden ze gebruikt hebben om de al gefokte Haflinger te veredelen als rijpony.

Informatie

De Haflinger is een gedrongen en compacte pony met een edel hoofd. Zijn hoofd heeft expressieve ogen en kleine oren. Ze hebben een brede borst en hun rug is sterk en vrij lang. De vachtkleur moet voskleurig zijn met witte manen en staart. De benen kunnen overvloeien van vos naar wit.
Hun stokmaat varieert van 1.35 tot 1.45 meter.

Hij is een leergierig en intelligent paard. Door hun zachtaardige, eerlijke en vriendelijke karakter zijn ze geschikt als familiepaard of als paard voor hippotherapie.

Voor welke sport geschikt?

De Haflinger is een tuig- en rijpony. Hij is geschikt voor endurance en buitenritten. Het is een veelzijdige pony, die goed kan springen en in de dressuur kunnen ze het verbrengen als je hun opleidt naar hun mogelijkheden. Zo is hun passage en piaffe beter dan hun middendraf.

Weetjes

  • De Haflinger is een van de paardenrassen die het meest geschikt is voor hippotherapie.

Lees verder

© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Haflinger pony"

Reactie

Isis, 08-06-2011 00:13 #1
De Haflinger is echt een leuk ras! Ondanks hun stoere uiterlijk en karakter zijn het superlieve paarden die gek zijn op aandacht.

Infoteur: Artemis
Laatste update: 15-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!