InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden: Wat is rotstraal?

Paarden: Wat is rotstraal?

Rotstraal is een bacteriële infectie aan de voet. Het is een veelvoorkomende infectie bij paarden. Rotstraal ontstaat alleen wanneer het paard lange tijd op vervuild stro staat of als de voet constant bedekt is met modder. Het is belangrijk om regelmatig de hoeven uit te kuisen om rotstraal tegen te gaan.

Hoe krijgen paarden rotstraal?

Als je de hoeven van je paard niet regelmatig schoonmaakt, heeft je paard meer kans op rotstraal. Als het paard lang op vervuild stro staat en/of de voet steeds bedekt is met modder kan de bacterie zich nestelen in de hoef. Paarden die op stal staan hebben veel meer risico op rotstraal dan een paard in de wei.

Hoe herken je rotstraal?

Rotstraal begint vanaf de middelste straalgroeve. Zo wordt de rest van de straal en de straallederhuid aangetast. Aan de straal van de hoef is er een stinkende zwarte afscheiding. Als je de hoef uitkuist met een hoevenkrabber zie je aan de binnenkant van de hoef diepe groeven, er komt ook een kleiachtig materiaal af. Een licht geval van rotstraal kan je herkennen aan de stank en een beetje afscheiding Bij deze vorm van rotstraal is er nog geen kreupelheid. Rotstraal komt ook meer voor aan de voorvoeten dan een de achtervoeten.

Wat is het gevolg?

Indien rotstraal niet wordt behandeld kan er een ernstige voetinfectie ontstaan die de pezen van het paard aantasten. Het ergste gevolg is kreupelheid.

Welke behandeling?

Als je paard een licht geval van rotstraal heeft kan je eventueel het zelf behandelen met een speciaal medicijn tegen rotstraal.
  • Socatyl zalf: Deze zalf is goed voor de genezing, maar je mag ze niet te lang gebruiken omdat de straal door dit medicijn hard wordt. Smeer ook niet te veel van deze zalf op de straal omdat de straal dan geen zuurstof krijgt.
  • Betadine: Eerst kuis je de hoef helemaal uit, ook met water en dan spuit je er betadine op.
Je kan ook voor de zekerheid meteen de veearts bellen. Als je paard pijn heeft bij het staan of stappen moet je zeker de veearts bellen want dan heb je al een ernstigere vorm van rotstraal.

Preventief werken

  • Zorg dat je paard niet op vuil stro staat dat doordrenkt is van de urine en vol met mest.
  • Het is belangrijk om elke dag je paard haar hoeven proper te maken met een hoevenkrabber, maar zeker als je paard op een modderige wei staat.
  • Zet je paard niet in een wei of paddock die voornamelijk uit modder bestaat.
  • Zorg dat je paard regelmatig beweegt, want doordat het paard niet genoeg beweging heeft kunnen de voeten niet optimaal werken.
© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een paard met rotstraal: oorzaak, symptomen en behandelingEen paard met rotstraal: oorzaak, symptomen en behandelingRotstraal is een bacteriële infectie aan de hoeven van het paard. Het is een vrij onschuldige aandoening die desondanks…
Rotstraal (hoefrot) bij paarden: herkennen en behandelenRotstraal (hoefrot) bij paarden: herkennen en behandelenRotstraal (ook wel hoefrot genoemd) is een aandoening van de hoeven bij paarden. Het is niet heel schadelijk voor de gez…
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
Paarden: HoefverzorgingPaarden: Hoefverzorging' No feet, no horse' wordt vaak gezegd. Het is dan ook erg belangrijk om de hoeven van je paard goed te verzorgen. Wanne…
De voeten van je paardDe voeten van je paardPaarden worden vaak "edele viervoeters" genoemd, ook hebben paarden geen "poten" maar zeggen we altijd "voeten" De voete…

Reageer op het artikel "Paarden: Wat is rotstraal?"

Reactie

Verbeek, 22-02-2010 16:46 #1
Artikel gelezen
mijn merrie is 28jaar, en heeft al een tijdje rotstraal, hoeven worden altijd bijgehouden, krijgt beweging en staat wel buiten de laatste tijd natuurlijk in de sneeuw, en nattigheid halve dagen
kan het door de leeftijd komen?
voeten worden ontsmet, regelmatig hoefsmid,

Infoteur: Artemis
Laatste update: 11-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!