InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Haflinger paard

Het Haflinger paard

De Haflinger is een paardenras afkomstig uit Tirol. Een Haflinger staat bekend als een werkwillig ras en heeft een voskleur met lichte staart en manen.

Oorsprong

Wanneer de Haflinger precies is ontstaan in Zuid-Tirol (Salten-Mölden-plateaus in het Etschdal) is niet bekend. In de Romeinse tijd kwam er in Zuid-Tirol al een klein bergpaard voor dat als voorvader wordt beschouwd. Dit ras werd vermoedelijk gekruist met koudbloeden uit het noorden en oosterse hengsten uit het zuiden. De naam Haflinger is ontstaan tijdens de eeuwwisseling. Die stamt af van de plaats Hafling bij Meran.

Bloedlijnen

Er zijn verschillende soorten bloedlijnen. De hengst Folie (een halfbloed Arabier) werd gezien als de grondlegger van de Haflingers.

De 7 bekendste bloedlijnen op dit moment zijn:
  • A-lijn: 999 Anselmo
  • B-lijn: Bolzano
  • M-lijn: Massimo
  • N-lijn: Nibbio
  • S-lijn: Stelvio
  • St-lijn: 1074 Student
  • W-lijn: 401/liz. Willi

Behalve de sterkste bloedlijnen zijn er nog een aantal andere lijnen:
  • De C-lijn: Caro As. Caro As
  • De D-lijn: Nasir (een Duitse hengst. Deze namen beginnen met de D om te kunnen onderscheiden van de originele N lijn Haflingers)
  • De F-lijn: Freiherr
  • De G-lijn: Galib ben Afas ox
  • De H-lijn: afkomstig uit Italië
  • De J-lijn: deze komt bijna niet meer voor

Sport

Een Haflinger is een heel veelzijdig paard. Er is tegenwoordig niks meer wat hij niet kan. Alle disciplines zoals dressuur, springen, endurance en voor de wagen komen voor in het boekje. Mede door het fijne en koele karakter van dit type paard.

Exterieur

Haflingers zijn te herkennen aan hun voskleur en lichte manen en staart. Tegenwoordig is er ook een onderscheid te maken in het "klassieke type" en het "moderne type".

De kenmerken van de klassieke type zijn vierkant, een korte rug en wat zwaarder en ronder gebouwd terwijl het moderne type een langere rug en benen heeft. Dit type wordt veelal gebruikt in de sport en het klassieke type vooral voor de wagen en recreatie.

De schofthoogtes variëren van 1.35 t/m 1.56.

Stamboek

Het officiële Nederlandse stamboek is het KVTH (koninklijke vereniging het Nederlandse trekpaard en de Haflinger).
Na lidmaatschap zijn hier verschillende activiteiten te beoefenen o.a. wedstrijden, keuringen en cursussen.
© 2011 - 2019 Marissa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ktvh.nl
  • Paarden ISBN 978-3-89836-679-3

Reageer op het artikel "Het Haflinger paard"

Infoteur: Marissa
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!