InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Alles over koliek

Alles over koliek

Alles over koliek Koliek is buikpijn bij het paard die verschillende oorzaken kan hebben. Gelukkig kan je de signalen van koliek herkenen en hierdoor tijdig ingrijpen. Koliek is een ernstig symptoom bij paarden waarbij een onmiddellijke behandeling genoodzaakt is.

Wat is koliek?

Koliek is buikpijn bij een paard die wordt beschouwd als een symptoom en niet als ziekte. Aangezien buikpijn verschillende soorten oorzaken kan zijn. Koliek komt veel voor onder paarden, maar de overbefokte paarden zoals bijvoorbeeld volbloeden hebben meer kans op koliek. Dit komt door de verschillende invloeden van andere rassen en overbefokking. Hierdoor is hun afweersysteem verzwakt.

Vooral paarden die op stal staan en geconcentreerd eten krijgen hebben meer kans op koliek omdat het spijsverteringstelsel sneller van streek geraakt. De zwaarte van koliek hangt af hoe ernstig het is. Toch is het belangrijk om bij de minste symptomen van koliek de dierenarts te bellen. Aangezien koliek in een mindere vorm gemakkelijker te genezen is. Bij een zwaardere vorm van koliek zal het paard geopereerd moeten worden.

Soorten koliek

  • Chirurgische koliek: Dit is de ernstige vorm van koliek waarbij het paard geopereerd moet worden. Gebeurt dit niet, dan sterft het paard hoogstwaarschijnlijk.
  • Medische koliek: Dit zijn soorten koliek die te genezen zijn door een medische behandeling zonder dat het paard naar het ziekenhuis moet. Deze kolieken worden veroorzaakt door verstoppingen en/of gassen.
  • Verstoppingkoliek: Dit is een darmverstopping die zich meestal situeert aan de dikke darm.
  • Deze koliek kan veroorzaakt worden doordat:
    • Het paard te weinig water krijgt. Hierdoor kunnen ze hun eten moeilijker verteren en heeft tot gevolg dat het paard ernstige moeilijkheden heeft met de ontlasting.
    • Uitdroging kan ook een oorzaak zijn voor verstoppingkoliek.
    • Gebitsproblemen, omdat ze daardoor moeite hebben met kauwen.
    • Paarden die zand opeten als ze grazen in een wei of als het hooi op de grond ligt.
    • Te weinig beweging en te veel krachtvoer en haver.
  • Gaskoliek: Deze koliek situeert zich ook rond de dikke darm. Gaskoliek is zeer pijnlijk voor het paard en heeft meteen een dierenarts nodig voor verzorging.
  • Het gas hoopt zich op doordat:
    • Het paard teveel nieuw eten krijgt dat het nog niet gewend is.
    • Ook bedorven eten kan een oorzaak zijn.

Hoe koliek herkennen?

Koliek doet heel veel pijn waarbij de pijnaanvallen afgewisseld worden door normaal gedrag. Eerst zien ze er goed uit en plotseling heeft het paard kenmerken van koliek.
  • Veel zweten.
  • Liggen waarbij het paard met zijn hoofd van voor naar achter beweegt en de mond is open.
  • Bijten en/of schoppen naar de buik .
  • Proberen te mesten of te urineren: dit lukt niet.
  • Rollen.
  • Voortdurend wild zwiepen met de staart.

Preventief werken

  • Regelmatige beweging: Het is belangrijk dat je paard minimum een half uur per dag beweging heeft. Zorg er ook voor dat je voor het paardrijden je paard een opwarming geeft voor het harde werk. Na het harde werk is het ook belangrijk dat je paard minimum 10 minuten laat stappen zodat hij afkoelt. Als je paard niet is afgekoeld en hij eet of drinkt meteen na een zware inspanning kan hij koliek krijgen.
  • Verzorging van het gebit: Een jaarlijkse check-up van het gebit is een must. Een slecht gebit zorgt voor problemen bij het kauwen omdat het paard het eten niet goed kauwt. Hierdoor kunnen ze het voedsel niet goed doorslikken waardoor ze meer kans krijgen op koliek.
  • Hooi: De vezelrijke deeltjes in hooi stimuleert de ingewanden van het paard waardoor je minder kans hebt op koliekaanvallen
  • Geef genoeg water: Zorg dat de drinkbakken schoon zijn en dat in de winter het water niet bevriest. Vers en voldoende water zijn belangrijk tegen koliek.
  • Eten van goede kwaliteit: Geef alleen eten van goede kwaliteit want slecht eten kan bijdragen tot koliek.
  • Vaak eten geven: Het spijsverteringssysteem van een paard is gewend om voortdurend te eten. Daarom is het belangrijk dat je paard zo veel mogelijk kan eten. Vezelrijk eten is hierbij een pluspunt. Paarden die in de wei staan kunnen voortdurend eten, maar paarden in een stal hebben minimum 2 maaltijden per dag nodig. Al zijn drie maaltijden per dag een must.

Oplossingen

De enige oplossing als de dierenarts er nog niet is is je paard rechttrekken en rondwandelen. Als je paard niet wil opstaan maak van je hart een steen en trek hem recht. Het is uiterst belangrijk dat hij beweging heeft. Haal ook al het eten en water weg.
© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grass Sickness - Equine DysautonomiaEen zeer ernstige paardenziekte waarbij de zenuwcellichamen in de darmwand en van het autonome zenuwstelsel aangetast zi…
Korte uitleg over flemenSoms zie je in de wei een paard staan met zijn nek gestrekt, hoofd omhoog en ook de bovenlip helemaal omhoog, net alsof…
De ziekte van Cushing bij paardenNiet alleen mensen kunnen de ziekte van Cushing krijgen, paarden, met name paarden die al enigszins op leeftijd zijn, ku…
Rainrot bij paardenRainrot is een vervelende huidaandoening die voorkomt bij paarden met een verminderde weerstand/slechte verzorging die b…

Reageer op het artikel "Alles over koliek"

Infoteur: Artemis
Gepubliceerd: 30-05-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!