InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Symptomen van kanker bij honden herkennen

Symptomen van kanker bij honden herkennen

Symptomen van kanker bij honden herkennen Kanker bij honden klinkt als een zeer ernstige en levensbedreigende diagnose. Gelukkig heeft de diergeneeskunde de laatste jaren grote vooruitgang geboekt. Steeds meer honden overleven kanker en leven langer dan verwacht. Een vroege diagnose is daarbij van groot belang. Hoe sneller de diagnose gesteld wordt, des te gunstiger is de prognose. Hieronder bespreken we de belangrijkste symptomen van kanker bij de hond.

Kanker bij honden

Kanker bij honden komt waarschijnlijk net zo vaak voor als bij de mens. Katten worden overigens veel minder vaak getroffen door deze ziekte. Veel mensen schrikken van de diagnose 'kanker', doch dankzij de grote vooruitgang die de laatste jaren in de diergeneeskunde is geboekt, overleven steeds meer honden de ziekte kanker of leven ze langer dan verwacht. Sommige tumoren zijn erg agressief en daarom is vroege opsporing en behandeling van essentieel belang om de kans op herstel te vergroten. Een vroege diagnose is vaak de sleutel tot een betere prognose. Daarom staan we hieronder stil bij enkele waarschuwingssignalen en symptomen die mogelijk wijzen op kanker bij onze trouwe viervoeter.

Wat is kanker?

Kanker is een term die gebruikt wordt voor ziekten waarbij er een ongeremde deling van lichaamscellen plaatsvindt. Ongecontroleerde celgroei kan leiden tot een zwelling op een vaste plaats, een tumor genoemd. Er zijn goedaardige en kwaadaardige tumoren, maar alleen bij kwaadaardige tumoren is er sprake van kanker. Goedaardige tumoren zijn zelden levensbedreigend en verspreiden niet naar andere delen van het lichaam, uitzaaiing of metastering genoemd. Ze kunnen ze dichtbijgelegen organen en kanalen verdrukken. Goedaardige gezwellen kunnen vaak chirurgisch worden verwijderd. Kwaadaardige tumoren dringen daarentegen nabijgelegen weefsels en organen binnen en kunnen zich uitbreiden naar andere delen van het lichaam via de bloed-en lymfe-systemen.

Wat zijn veelvoorkomende soorten kanker bij honden?

Het blijkt dat ongeveer vijftig procent van de honden ouder dan 10 jaar, op een bepaald moment een vorm van kanker ontwikkelt. Veel voorkomende kankersoorten bij honden zijn:
  • maligne lymfomen, dat is een tumor van de lymfeklieren die voornamelijk de lymfeknopen en andere organen, zoals de lever en de milt, aantasten (Golden Retrievers, Basset Hounds, Pointersen en Schotse Terriërs hebben een vergroot risico op het ontwikkelen van lymfomen);
  • huidkanker (vooral boxers zijn daar gevoelig voor);
  • kanker in de mondholte;
  • borst(melkklier)tumoren;
  • botkanker (voornamelijk de grote rassen).

Wat zijn de symptomen van kanker bij honden?

De symptomen variëren van hond tot hond en zijn afhankelijk van het soort kanker, maar veelvoorkomende symptomen zijn onder andere:
  • Knobbeltjes of abnormale zwellingen bij honden die niet verdwijnen moeten niet worden genegeerd, vooral niet als het blijft groeien of als het een snel groeiend bultje betreft.
  • Niet-genezende wondjes.
  • Moeite met eten of slikken.
  • Een verandering van eetlust: abnormaal veel eetlust of juist een significante vermindering van eetlust.
  • Gewichtsverlies.
  • Een zwelling van de buik.
  • Braken.
  • Diarree.
  • Hoesten.
  • Ademhalingsproblemen.
  • Bloed in de urine.
  • Bloed in ontlasting.
  • Constipatie (verstopping).
  • Slechte adem of sterke lichaamsgeur.
  • Moeite met bewegen of verlies van uithoudingsvermogen, manklopen of stijfheid.

Een vroege diagnose van kanker, leidt tot een betere prognose. Het herkennen van bovenstaande waarschuwingssignalen is daarom van groot belang. Daarom geldt het advies: als uw hond één van deze symptomen vertoont, neem dan contact op met uw dierenarts voor onderzoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Gezondheidsproblemen bij honden: kankerErfelijkheid speelt een centrale rol in kanker bij honden. Veel van de kankers bij honden worden toevallig ontdekt tijde…
Kanker: de eerste symptomenKanker: de eerste symptomenHet is erg belangrijk dat kanker in een vroeg stadium wordt ontdekt. De overlevingskansen zijn immers veel groter als de…
Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij de kat herkennen. Bij honden komt kanker veel vaker voor, maar ook katten kunnen er…
Honden die kanker opsporenUit onderzoek in Japan blijkt dat honden in staat zijn om sporen van kanker op te ontdekken in urine, feces, stukjes wee…
Bronnen en referenties
  • http://www.ehow.com/how_5129605_common-symptoms-cancer-dogs.html
  • http://pets.webmd.com/dogs/guide/dogs-and-cancer-get-the-facts
  • http://www.dogtopics.com/146/dog-cancer-symptoms-and-diagnosis/
  • http://cancer.about.com/od/newlydiagnosed/a/whatcancer.htm
  • http://dog-care.suite101.com/article.cfm/signs_of_cancer_in_dogs

Reageer op het artikel "Symptomen van kanker bij honden herkennen"

Reacties

Ingrid, 10-11-2014 17:44 #18
Heb een labrador uit asiel sinds een jaar… Ze heeft enorm veel last van jeuk… en elke plas of modder is voldoende om erin te liggen… precies om te verzachten… ze krabt vaak en ik heb vandaag een rood klein gezwel opgemerkt naast haar voorste tepel… ben al naar dierenarts geweest en ze heeft toen een antibioticum en een anti jeukspray gekregen en aangepast voeding… glutenvrij, maar het helpt niets… iemand ervaring met deze symptomen…

Remco, 15-10-2013 14:03 #17
Heb een Border collie van bijna 15 jaar. Sinds gisteravond heeft ze de volgende symptomen:
Evenwichtsverlies, soms lukt het haar om op haar poten te staan, maar zodra ze begint te lopen valt ze soms om.
Ontzettend veel kwijlen en braken.
Koekjes eet ze wel en stukjes worst, maar haar normale eten (waar ze gewoonlijk dol op is en gulzig naar binnen schrokt)laat ze nu staan.
Ze heeft rare wegdraaiende ogen, en ze lijkt duizelig te zijn.
Ook laat ze haar plas lopen.
In het verleden heeft ze last van epilepsieaanvallen gehad bij haar vorige eigenaar vanwege overgewicht, waar ze nu geen last meer van heeft. Maar iets zegt mij dat dit iets anders is, aangezien er geen verandering/verbetering in zit.
Tumor, of andere soort vorm van kanker misschien?

Lesley Jacobs, 11-10-2013 23:13 #16
Wij hebben onze Golden Retriever moeten laten inslapen in juli. De klachten begonnen heel onschuldig en we hadden niet begrepen dat het om kanker ging. Hij had een geurende adem, at minder en braakte al eens. Ook zijn gewicht nam af. Wij schreven sommige dingen toe aan de ouderdom en hebben dus geen hulp gezocht bij een dierenarts. Hij was nog energiek en ging soms nog lange wandelingen met me maken waar hij dol op was. Deze wandelingen deden we nog eind mei. Ik merkte wel dat hij veel minder op andere honden gericht was. Vroeger kon hij het niet laten zijn dominantie te uiten naar bepaalde honden toe. Maar ook dit had ik niet gelinkt aan kanker. We zijn op vakantie vertrokken en hebben voor hem een goede plek gezocht bij mijn moeder. Toen we terug kwamen na twee weken kon ik mijn ogen niet geloven.
De berichten die mijn moeder enkele dagen eerder naar me stuurde om zijn toestand te melden hadden me niet tijdig bereikt. Ik ben er die dag als de bliksem mee naar de dierenarts gereden. Hij stelde vat dat zijn teelbal gezwollen was en dat hij zijn hartslag amper hoorde. Onze hond liet niet graag meer aan hem prutsen, zeker niet aan zijn long en hartstreek. Hij was er echt niet graag bij. Tijdens het onderzoek werd ik gebeten. Die beet is beginnen ontsteken en 's anderendaags lag ik twee dagen aan de bakster met antibiotica (de orale vorm werkte niet snel genoeg gezien de ontsteking reeds naar mijn lymfevaten aan het trekken was).
Ik heb mijn lief schatteke die dag aan de dierenarts toevertrouwd. Hij raadde aan nog een röntgenfoto te nemen in de dierenkliniek. Ik zag hem pas 6 uren later terug. dat was enorm lang wachten. Intussen belde ik naar de dierenarts en die meldde me lymfeknopkanker. Onze hond had nog maar 1/5 longcapaciteit. Toen hij terug in zijn praktijk was met onze hond hebben we nog een mooi afscheidsmoment gehad. Voor hem was het genoeg geweest. Hij had lang genoeg gestreden en was stilaan in shock aan het gaan. Hij legde zich uitgestrekt neer en viel enkele minuten in slaap van uitputting. Ik vraag me af of ik er wel goed aan deed hem nog te onderwerpen aan die laatste onderzoeken. Ik weet nu wel welke vorm van kanker hij had, maar we hebben de laatste dag van zijn 13 - jarig leventje maar half met hem kunnen beleven.
Er gaat geen ochtend of avond voorbij dat ik niet aan hem denk.

Christine, 06-05-2013 23:09 #15
Malthezer
mijn hondje heeft een klein verdikking recht op zijn onderste tepel maar is weljuist loops geweest. zou het kunnen dat het een melk kliertje is ik moet naar de veearts morgen maar ben wel ongerust
groetjes

Jolene, 21-03-2013 08:37 #14
Op 23 januari 2013 is in Utrecht bij onze chihuahua van 6 jaar een tumor ontdekt. Aan het einde van haar maag begin darm, deze is helaas niet te verwijderen. Ze krijgt nu een half pilletje prednison en indien nodig een half pilletje cerenia tegen het braken. Echter vreet ze nu alles op wat ze tegen komt, kattenstront is haar voorkeur ze loopt buiten echt te zoeken
Ook word ze steeds magerder, maar is wel alert en vrolijk en vertoond geen pijn. Is dit normaal?

Jonas Op 't Eyndt, 18-03-2013 20:04 #13
Hallo,

Bij mijn hond is vandaag leverkanker vastgesteld, hij kan hier niet meer van genezen.
Ik vertrek binnen 2 weken op vakantie voor een hele tijd en ik wil wel weten of hij het nog zolang zal trekken. Hij krijgt medicatie voor het gezwel (al zo groot als een mandarijn) tegen te gaan. Zijn symptomen waren overgeven. De dierenarts zei wel dat hij het raar vond dat mijn hond nog niks buiten braken er van liet merken.
Ik hoop dat u mij kan zeggen hoelang CHICA nog zal leven.

Grtjes Jonas Op 't Eyndt

Ase, 25-01-2013 22:01 #12
@ A. 26-12-2012
Is er al meer bekend met uw Golden Retriever?
Onze hond heeft dezelfde symptomen. gaat elke keer weer even beter. en dan valt hij weer achteruit. Veel verschillende hondenvoeren geprobeert, prednoral / maag tabletten. maar het gaat telkens even goed en weer kakt onze lieve viervoeter in :'(

Hoe is het inmiddels bij u?

A., 26-12-2012 23:57 #11
Ik ben echt ten einde raad!
Ik heb een Golden Retriever teef van 9 jaar, zij was nooit ziek! Kon vrijwel alles eten.
Echter het laatste jaar is zij zo vaak ziek en ik merk gewoon dat zij niet meer de hond is die ze was.
Het begon met braken en diarree, na een paar dagen knapte zij weer op en at en dronk ze weer goed, ook was ze weer lekker druk!
Maar langzaam is het gaan aftakelen, nu ligt ze alleen maar de hele dag zielig in een hoekje en springt zij niet meer vrolijk op als we thuiskomen, ze is sloom en wil niet eten.
Ook dat gaat meestal weer over na een paar dagen. na een week of 2 begint het weer van voor af aan.
3 weken geleden is haar baarmoeder verwijderd omdat deze ontstoken was en de dierenarts dacht dat haar klachten daardoor kwamen, nu blijkt dus van niet… want ze was daarvoor erg ziek maar nu dus ook!
Keer op keer wordt ik weer naar huis gestuurd met pillen tegen de misselijkheid en een torenhoge rekening die ik echt niet meer kan betalen. Ik ben dit jaar ongeveer 6 keer langsgeweest voor bovengenoemde klachten, bloedwaardes waren goed, geen verhoging, tandvlees ziet er goed uit. Alleen is haar lever iets vergroot, dat was niet zorgwekkend volgens de dierenarts. Deze maand alleen al heeft me bijna 1000 euro gekost aan pilletjes en bezoekjes, waar we helemaal niks aan gehad hebben!
Ik blijf maar naar huis gestuurd worden maar ik weet en voel dat het niet goed zit!
Heeft iemand hier een suggestie wat het zou kunnen zijn?

Sofie, 20-10-2012 11:50 #10
Mijn hondje heeft een knobbel die heel langzaam groeit, die onderaan van haar buik zit.
Mijn dierenarts heeft gezegd dat de knobbel eruit moet met daarbij meteen een sterlisatie lymfe klier en de baarmoeder. Ik vraag mij natuurlijk af of dat allemaal moet gebeuren? Zij is 10jaar maar wel in een goede gezondheid.
Kan iemand mij advies geven.
Hartelijk dank Reactie infoteur, 20-10-2012
U kunt voor een second opinion naar een andere dierenarts. Bij belangrijke beslissingen kan het waardevol zijn eens de mening van een andere dierenarts te horen.

Louis Verdegem, 04-10-2012 20:48 #9
Ons hondje een kruising met een king charles heeft een gezwel achter het oor en keel.
Ze kan moeilijk slikken en eten gaat ook moeilijk.De dierenarts heef haar onderzocht en eentorax uitgevoerd, er is een gezwel die kwaadaardig is, zodoende alsdat ze morgen nog een een thorax moet hebben.Als er geen uitzaaiingen zijn zou ze kunnen geopereerd worden.Wat is dan de prognose?
Zou iemand mij kunnen inlichten aub?

Verdegem, 26-09-2012 21:24 #8
Ons hondje is 12 jaren. De laatste paar dagen kan hij niet goed meer zijn eten oplikken, uit de hand geven lukt en eet dan normaal. Bij de dierenarts geweest en er is een knobbel in de keel. Er is een staal van die knobbel genomen en naar het labo gestuurd voor verder onderzoek. Kan die knobbel ook goedaardig zijn? Reactie infoteur, 13-10-2012
Er zijn goedaardige en kwaadaardige tumoren.

Sonja Haest, 30-08-2012 23:43 #7
Onze rodesian ridgeback, Bono, hebben wij op 13 augustus jl in moeten laten slapen. Bono is nooit ziek geweest, tot 3 weken voor zijn overlijden kon hij niet meer plassen, dronk overmatig veel, at niet meer. Bij een echo wees uit dat zijn galblaas, nieren, lymfen en prostaat enorm vergroot waren. Zijn buik werd dikker en de antibiotica werkte niet. Zijn prostaatprobleem was binnen een week verholpen, maar het mocht niet meer baten hij ging enorm snel achteruit. Hij kon niet goed meer slikken, kon niet meer eten zijn nieren begaven het, wat een triest einde voor zo'n levenslustige hond. Onze Bono zou op 7 september 10 jaar geworden zijn, we missen hem nog steeds elke dag…

Marja, 06-08-2012 17:17 #6
Berner Sennen
Wij hebben onze Berner Sennen zaterdag 4 augustus in laten slapen. 10 juli was er bij haar lympheklierkanker geconstateerd. Nog prednison geprobeerd ( ging even ietsje beter) maar zaterdagmiddag ging ze ineens zo hard achteruit… piepen en heel erg hijgen was zo zielig om te zien, dus de knoop doorgehakt en met haar naar de DA gegaan en hebben we haar in laten slapen. 12 augustus zou ze 10 jaar worden.
We missen haar vreselijk. :(

Labrador, 01-08-2012 23:25 #5
Onze labrador hebben we vandaag na 11 zeer speciale jaren in moeten laten slapen. In een week tijd is ze heel erg achteruit gegaan eerst wilde ze amper meer eten en toen niet meer drinken stond vaak een half uur gewoon stil of lag juist in een houding een paar uur lang en liep nogal mank. Wij gister naar de dierenarts bijna 40 graden koorts en in eerste instantie werd gedacht aan buikvliesontsteking. Toen 2 prikjes gehad 1 tegen de koorts en 1 voor de pijn. Dus vandaag weer terug naar de dierenarts bloed af laten nemen en de hond aan het infuus, waarna s'avonds gebeld werd dat er het kanker was in de gehele buik en ze niet meer te helpen was. Vreselijk is dit nieuws

Tahirih, 04-07-2012 11:29 #4
Mijn labrador hebben we gister moeten laten inslapen. Hij was tien. Een halve maand geleden was hij nog een jonge hond en plots begon hij veel te hijgen. Wij naar de dierenarts, veertig graden koorts, bloed onderzoek niks kunnen vinden en het ging heel snel achteruit. Blijkt maandag dat hij een tumor heeft bij zijn hart. Een long deed het al niet meer. Hij leefde nog op een long. Hij kon niet meer gered worden ik heb er vreselijk veel verdriet van.

Ernest, 17-02-2012 21:03 #3
Ik heb een bordercollie van 9 jaar oud. altijd gezond tot een half jaar geleden. Veel braken en hoesten. Bloedonderzoek goed. Als ze gebraakt heeft is ze weer vrolijk. Gebruiken ook al maagzuur remmers. Op scan en foto niets te zien. Symptonen: braken om de dag, hoesten vooral snachts, moeilijk poepen soms dun soms dik. wel wat gewichtsverlies. Dierenarts weet het ook niet meer. Wie o wie weet wat het is?

Marianne Tjssen, 01-09-2011 17:10 #2
Help mij ik ben ten einde raad.
Hallo,
Ik ben Marianne Tijssen uit Heerde wij als gezin hebben een zwarte labrador.
Zij is geboren op 12-10-2002.
Wij hebben haar al verschijdene jaartjes altijd gezond geweest.
Zij had een bacterie in haar lichaam opgelopen door 20 rauwe eieren op te eten.
daar heeft zij medicijnen voor gehad en ook antibiotica.,heeft geholpen maar nu heb ik ontdekt dat er een flexibele bult ik noem het een gelei achtige bult wat je makkelijk vast kan pakken en heen en weer kan schuiven ik vermoed dat dit een kanker gezwel is die bult zit aan de zijkant van haar buik, kunt U mij helpen zij eet nog wel is levenslustig naar ons weten genoeg heeft veel bewegings vrijheid en naar ons idee wordt zij van binnenuit helemaal leeg gevreten.Ik hoor zo spoedig mogelijk van U.

Met vriendelijke groet Marianne Tijssen. Reactie infoteur, 02-09-2011
Wellicht is het een vetbult of vettumor, welke relatief vaak voorkomen bij honden en bijna altijd goedaardig zijn. Het is verstandig de dierenarts hiernaar te laten kijken. Zie: http://www.hondenplaza.nl/infovettumoren voor meer informatie.

Ghislaine, 22-06-2010 17:47 #1
Ik vind het echt erg. mijn hond heeft al heel lang een slechte adems geur, en hij loopt mank. veel kans op een tumor of niet?:-(
ik hoop van niet.
x Reactie infoteur, 23-06-2010
Hallo Ghislaina,

Ik raad u aan met deze klachten de dierenarts te bezoeken. De dierenarts kan uw hond onderzoeken en een diagnose stellen.

Mvg, Martin

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Reacties: 18
Schrijf mee!