InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duur

Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duur

Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duur Bestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft in 2010 een bestralingskliniek geopend voor honden en katten. Een dure aangelegenheid, maar sommige bazen willen heel graag dat hun dier geneest van de nare ziekte. Maar hoe werkt bestraling bij katten en honden eigenlijk? En wat kost het bestralen van een kat of een hond als het dier kanker heeft?

Hoe gaat het bestralen van dieren met kanker in zijn werk?

De bestraling van dieren met kanker verloopt eigenlijk net als bij mensen. Een specialist stelt eerst vast om wat voor kanker het gaat, waar de tumor zit en of er uitzaaiingen zijn. Deze diagnose is de basis voor de verdere behandeling van het huisdier. Het verschil met mensen is dat het dier onder een licht roesje wordt gebracht. Bij bestraling moeten zowel mens als dier namelijk doodstil blijven liggen, om zo de goede gebieden te bestralen. Bij mensen lukt dat wel, van dieren kan dat natuurlijk niet verwacht worden. Bovendien mag er tijdens de bestraling zelf niemand aanwezig zijn, want dat is schadelijk voor de persoon in kwestie. Ook als mensen bestraald worden, verdwijnen de medewerkers van een bestralingscentrum naar een andere kamer.

Hoeveel honden en katten krijgen kanker per jaar?

In Nederland krijgen jaarlijks zo’n 130.000 honden en katten kanker. Omdat dit er zoveel zijn, heeft de Universiteit van Utrecht 2 miljoen euro geïnvesteerd in een behandeling voor de huisdieren en een behandelruimte.

Lineaire versneller behandelt de honden en katten

De Lineaire versneller die boven de behandelbank hangt zorgt er voor dat de huisdieren worden bestraald. Dit apparaat zendt röntgenstralen uit die de tumor moeten vernietigen. Dit kan vanuit uiteenlopende hoeken, want bij ieder dier zit de kanker op een andere plaats (net als bij mensen trouwens).

Hoe kan een huisdierbezitter in aanmerking komen voor bestraling van hond of kat?

Een huisdier dat aan kanker lijdt en dat bestraald zou kunnen worden, moet doorverwezen worden door de dierenarts naar de kliniek om in aanmerking te komen voor de behandeling. Per jaar is er in Utrecht plaats voor 350 honden en katten. Paarden en konijnen zouden in principe ook in aanmerking kunnen komen, ware het niet dat de behandelkamer geen paarden kan onderbrengen. Omdat konijnen maar kort leven, heeft de universiteit besloten ook die dieren niet te behandelen.

Helpt bestraling bij kanker bij honden en katten?

Honden en katten kunnen na een behandeling die aanslaat nog jaren leven. Maar niet alle kankersoorten zijn te behandelen en ze reageren ook niet allemaal op de bestraling. Als een dier nog maar heel kort te leven heeft, wordt de behandeling ook niet uitgevoerd. Overigens is net als bij mensen een aantal bestralingen nodig om de ziekte te behandelen.

Wat kost bestraling van honden en katten bij kanker?

Een hond of kat laten bestralen als hij kanker heeft is een dure aangelegenheid. Voor 3 weken behandeling (wat nodig is) moet tussen de 1350 en 2500 euro betaald worden. Het dier wordt dan wel opgenomen. Overigens dekken sommige verzekeringen de behandeling geheel of gedeeltelijk.

Niet veel klinieken die honden en katten bestralen in Europa

In Europa zijn maar slechts 5 of 6 klinieken te vinden die ook honden en katten bestralen. Die in Utrecht is dus vrij uniek te noemen.

Meer bijzondere behandelmethoden voor dieren

Het bestralen van honden en katten is slechts een onderdeel van een heel zorgpakket dat tegenwoordig geboden worden. Huisdiereigenaren kunnen ook ondermeer kiezen voor:
  • Gedragstherapie
  • Homeopathische dierenartsen
  • Chemokuren
  • Fysiotherapie voor dieren
  • Speciale zorgverzekeringen voor huisdieren
Gerelateerde artikelen
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Leven met kanker: BaarmoederkankerLeven met kanker: BaarmoederkankerJaarlijks krijgen 1.600 vrouwen baarmoederkanker. Er bestaan drie vormen van deze kanker. De symptomen zijn vaak goed wa…
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…
Retinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenRetinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenOnderzoek van het VU medisch centrum heeft uitgewezen dat kinderen met de erfelijke vorm van de oogziekte retinoblastoom…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Universiteit Utrecht
  • Bestralingscentrum Leeuwardern

Reageer op het artikel "Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duur"

Reacties

Darma, 25-10-2015 17:22 #3
Oh, dit is goed nieuws. Ik dacht dat 2500 euro was per beurt… maar voor de totale behandeling: ik kan het niet betalen maar ik wil het geld gaan zoeken. Mijn lieveling van 9 jaar verdient een kans. Reactie infoteur, 13-11-2015
Ik zou wel even informeren bij de kliniek waar uw huisdier behandeld wordt, wat daar de kosten zijn.

Nick, 13-08-2015 00:34 #2
Beste,
In hoeverre lijdt hij ten gevolge van de bestraling? Kunnen er complicaties zijn bvb bij een neustumor (blind, geen geur meer)
Zal hij nog de oude worden, hij weet tenslotte niet dat hij dat heeft. Als andere honden mee mogen met de auto is dit meestal voor een wandeling. Ervaart hij dit dan niet als een straf?
Een mens "kan je voorbereiden" een dier helaas niet…
Ik heb net een diagnose gekregen dat onze hond bongo een neustumor heeft en nog 3 maand te gaan heeft, wij hebben er alles voor over om hem te helpen maar zitten in met voorgaande vragen. Reactie infoteur, 15-08-2016
Dit zijn vragen die een dierenarts beter kan beoordelen, Ik weet niet waar de tumor zit, waar en hoe lang er bestraald moet worden. Bestralen kan ook als pijnbestrijding worden ingezet.

Nikolaj1993 (infoteur), 26-05-2010 17:01 #1
Hier kan je wel boos om worden zeg.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!