InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: kanker

Gezondheidsproblemen bij honden: kanker

Erfelijkheid speelt een centrale rol in kanker bij honden. Veel van de kankers bij honden worden toevallig ontdekt tijdens routineonderzoeken. Gelukkig worden de theapieën tegen kanker steeds beter en stijgen de overlevingskansen bij honden met kanker. Kankers zijn ziektes die optreden als een lichaamscel zich ongecontroleerd vermenigvuldigt en klompjes abnormale cellen vormt die tumoren worden genoemd. Deze kankers onttrekken zich aan of misleiden de natuurlijke killercellen van het immuunsysteem. Dus worden ze niet aangevallen en vernietigd. Door deze verdedigingslinie te slim af te zijn, produceren ze in hun onbeperkte leven steeds weer nieuwe generaties kankercellen.

Erfelijkheid en kanker

Sommige individuen dragen genen waardoor ze een aanleg hebben voor bepaalde kankers. De Berner Sennenhond heeft bijvoorbeeld een kans van zestig procent te overlijden aan tumoren. Bij andere rassen is het verband vaak gecompliceerder. Individuen kunnen genen erven die kanker veroorzaken maar ook genen die kanker onderdrukken. Bovendien kunnen deze genen aan- en uitgeschakeld worden door talloze omgevingsfactoren, waaronder ultraviolet licht, straling en diverse chemicaliën.

Benaming van kankers

Kankers worden geclassificeerd naar het lichaamsdeel waar ze ontstonden. Carcinomen, bijvoorbeeld, ontstaan uit de weefsels die inwendige en uitwendige oppervlakken van huid en organen bedekken en sarcomen ontstaan uit weefsels zoals spieren, bloedvaten en botten.

Diagnose van kanker bij honden

Geavanceerde diagnostische middelen, waaronder lichaamsscans, kunnen helpen mogelijke tumoren op te sporen. Een klein monster van het weefsel van een verdacht gebied is echter noodzakelijk voor een definitieve diagnose. Kleine tumoren kunnen gewoon worden verwijderd, maar van grotere neemt uw dierenarts een klein stukje verdacht weefsel (biopsie) of hij gebruikt een naald om wat cellen voor nader onderzoek op te zuigen.

Kankers komen vaak voor op oudere leeftijd, maar ook jonge dieren kunnen het hebben. Vroege diagnose is levensbelangrijk en honden van zeven jaar of ouder moeten elk jaar preventief worden onderzocht. Algemene symptomen zijn onder andere:
  • Abnormale zwellingen die blijven of steeds verder groeien;
  • Zere plekken die niet genezen;
  • Gewichtsverlies;
  • Verlies van eetlust;
  • Bloedingen of uitvloeiingen uit lichaamsopeningen;
  • Vieze geur;
  • Moeilijk eten of slikken;
  • Terughoudend bij bewegen of gebrek aan uithoudingsvermogen;
  • Aanhoudende kreupelheden of stijfheden;
  • Moeilijk ademen, plassen of ontlasten.

Behandeling van kankers bij honden

Chirurgie is meestal het meest effectief, maar als het onmogelijk is de tumoren te verwijderen of als de kanker zich heeft uitgezaaid naar andere lichaamsdelen kan worden bestraald of volgt chemotherapie. Nieuwe behandelingsmethoden zijn ontwikkeld die zeer hoopvol zijn, onder andere medicijnen die de bloedtoevoer naar de kanker afsnijden of die het immuunsysteem aanzetten de kanker aan te vallen. Gentherapie geeft de mogelijkheid kankercellen gericht aan te vallen en te vernietigen.

In sommige gevallen moeten u en uw dierenarts echter het moeilijke besluit vellen. De kwaliteit van het leven van uw hond kan de voorkeur genieten boven een mogelijk zeer onaangenaam behandelingsproces, ook als dat betekent dat de levensverwachting korter wordt.
Gerelateerde artikelen
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenHoe kun je symptomen van kanker bij honden herkennen? Op welke symptomen moet je letten? Kanker bij honden klinkt als ee…
Honden die ziekten kunnen ruikenIn Nederland is een hond die aan de geur van patiënten darmbacteriën opspeurt die hen ziek kunnen maken. Deze ziekenhuis…
Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?Heelwat mensen stellen zich de vraag of kanker erfelijk is. Ze maken zich ongerust omdat een familielid getroffen werd d…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: kanker"

Reacties

Valérie, 19-07-2011 22:00 #2
Ik zou de klieren laten testen (door middel van een naald, en niet door operatie), zodat je zeker bent of het allemaal de moeite loont. sommige honden stellen het goed op 3 poten. Maar zo ben je iets dichter bij de juiste beslissing. Veel sterkte! Kom juist zelf van de dierenarts, hadden ook een gezwel laten wegnemen, en kreeg te horen dat het er rondom vrij was van kanker. hebben dan ook besloten om het zo te laten, en geen verdere behandelingen te doen. geef hem liever een spontaan leven en iets korter, dan een langer met veel stress. Maar had ik gehoord dat het rondom aangetast was, had ik wel de test gedaan van de klieren, zodat je toch een beter beeld hebt.

Samantha, 17-07-2011 22:13 #1
Mijn hond heeft al een kangere periode een tumor.
dit hebebn we een maand geleden laten opereren pomdat de dierenarts het toch nodig vond.
maar nu is binen een maand de tijd e bult zooo groot geworden dat er waarschijnlijk niets meer aan te doen is.

we hebben twee opties
of een test hoe ver de kanker zit en of t uitgezaait is en dan eventueel zijn been eraf of in laten slapen.
de hond is acht jaar en nog zo levendig alhoewel hij sosm wel huilt.
ik wil niet egoistischj zijn en hem niet laten leiden maar ik vind de keus zo moeilijk!
omdat hij ook artrose heeft aan zn benen maar als je de hond zou zien zou je zeggen dat hij helemaal niet ziek is.
en er moet iets gebeuren want de tumor is aan t rotten en hij blijft open springen
dus kan iemand mij vertellen wat t redelijkste besluit is?

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!