InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hond

Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hond

Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hond Wat zijn de uitdrogingsverschijnselen bij een hond? Hoe kun je uitdroging bij een hond herkennen? Afhankelijk van zijn lichaamsgewicht en mate van lichaamsbeweging, heeft een hond gemiddeld ongeveer 1,5 liter water per dag nodig. Als hij te weinig vocht binnenkrijgt en/of heel veel vocht verliest door diarree of braken, kan dit leiden tot uitdroging. Wat zijn de uitdrogingsverschijnselen bij een hond?

Uitdrogingsverschijnselen hond

Hoeveel vocht heeft een hond nodig?

Het spreekt voor zich dat elke hond vocht nodig heeft, maar de benodigde hoeveelheid vocht verschilt voor iedere hond. Sommige honden drinken altijd dezelfde hoeveelheid water, terwijl dat bij andere honden varieert. Er zijn honden die veel drinken en andere honden drinken weer weinig. De hoeveelheid vocht die je hond nodig heeft, is afhankelijk van het lichaamsgewicht van de viervoeter. Andere factoren die daar invloed op hebben zijn lichaamsbeweging en omgevingsfactoren, zoals het jaargetijde. Je hond drinkt gedurende de zomermaanden meer dan in de wintermaanden. Honden die droge voerbrokjes krijgen drinken meer, dan honden die nat voer krijgen voorgeschoteld. Tevens kunnen medicijnen het drinkgedrag van een hond beïnvloeden. Als je hond te weinig water krijgt, kan deze uitdrogen.

Een hond heeft -afhankelijk van zijn lichaamsgewicht en mate van lichaamsbeweging- gemiddeld ongeveer 1,5 liter water per dag nodig. Afhankelijk van de mate van lichaamsbeweging, kan dit zelfs oplopen tot zo'n 15 liter per dag. Naast de mate van lichaamsbeweging, hangt dit af van de grote van de hond, zijn leeftijd en van het weer en het seizoen. Een goede vuistregel is dat een volwassen hond die in goede gezondheid verkeert, dagelijks ongeveer 40 tot 50 ml water per lichaamskilo nodig heeft.

Gewicht van de hondHoeveelheid water in liters
5 - 10 kilo0,75 - 1,5 liter
10 - 20 kilo 1,5 - 2 liter
20 - 40 kilo2 - 4 liter

Hoe kun je zien dat een hond is uitgedroogd?

Er zijn twee indicatoren aan de hand waarvan je op eenvoudige wijze kunt vaststellen of je hond uitdroogt:
  • Tandvlees. Een hond die uitdroogt heeft bleker en droger tandvlees. Tandvlees behoort altijd vochtig te zijn.
  • Huid. De huid van je hond wordt minder elastisch als hij uitdroogt. Als je tussen duim en wijsvinger een stukje huid beetpakt, er voorzichtig in knijpt en daarna loslaat, dan behoort de huid direct terug te vallen in de normale positie. Wanneer dat niet gebeurt en de huid langer dan normaal 'rechtop' blijft staan, dan is dat een teken dat je hond uitgedroogd is.

Je kunt vaak ook aan de ogen zien dat je hond is uitgedroogd. Verder kan je hond gedragsveranderingen vertonen. Hij kan bijvoorbeeld sloom zijn, meer slapen dan normaal, slecht reageren op zijn naam en zich in algemene zin anders gedragen. Uitdroging kan ook het gevolg zijn van diarree of (overmatig) braken. Diarree en veel braken levert een enorm vochtverlies op, wat uitdroging kan veroorzaken. Vooral pups lopen een groter risico op uitdroging. Een pup heeft meer water nodig dan een volwassen hond. Dit komt doordat het lichaam van een pup voor een groter gedeelte bestaat uit water. Houd daarom altijd de waterbehoefte van je hond in de gaten. Zo kun je uitdroging voorkomen.

Hoe uitdroging voorkomen?

Gedurende de zomermaanden drinkt een hond meer dan in andere seizoenen. Zeker als hij buiten is en heel actief is. Laat onder dergelijke omstandigheden je hond regelmatig drinken om zijn vochtgehalte aan te vullen. Tijdens warme dagen moet je hond kunnen beschikken over voldoende drinkwater en schaduw. Vermijd verder intensieve fysieke inspanning tijdens warme zomerdagen.

Wanneer naar de dierenarts?

Als hondenbezitter let je op de waterconsumptie van je hond. Schakel bij twijfels over de vochtbalans, altijd de hulp van een dierenarts in. Als je vermoedt dat je hond meer of minder drinkt dan normaal, dan kan dit een signaal zijn van een onderliggende aandoening. Het is in dat geval verstandig om even naar de dierenarts te gaan voor controle. Als een hond plotseling veel gaat drinken en plassen, kan dit duiden op een aantal verschillende ziekten en aandoeningen, zoals suikerziekte, Ziekte van Cushing of nierproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het herkennen van ziektes bij mijn hondHet herkennen van ziektes bij mijn hondJe hond is je beste vriend en dat wil je zolang mogelijk zo houden. Om de gezondheid van je hond te garanderen is het be…
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • www.dierenbescherming.nl

Reageer op het artikel "Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hond"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Schrijf mee!