InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugs

Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugs

Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugs Bedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen bestrijden kan het beste gedaan worden door een deskundige. Nog beter kun je voorkomen dat je bedwantsen krijgt. Bedwantsen zijn insecten die behoren tot de wantsen. Een volwassen bedwants is ongeveer 4-6 mm groot (ongeveer zo groot als een appelpitje) en heeft een breed ovaal afgeplat lichaam (zie foto). Een bedwants is geelbruin tot roodbruin na het opzuigen van bloed. Een bedwants zuigt bloed op van warmbloedige dieren en de mens. Een bedwants die lange tijd geen bloedmaaltijd heeft gehad, kan bijna doorzichtig zijn.

Bedwantsen bestrijden

Beet van een bedwants op een hand / Bron: KEBman / Wikimedia CommonsBeet van een bedwants op een hand / Bron: KEBman / Wikimedia Commons

Wat zijn bedwantsen?

Bedwantsen, ook wel bekend als bed bugs, imex lectularius en wandluizen, zijn insecten die behoren tot de wantsen. Bedwantsen kun je gemakkelijk herkennen door hun uiterlijke verschijning. Bedwantsen zijn 5 tot 6 millimeter lange roodbruine tot bruine bloedzuigende parasieten die zich voeden met het bloed van warmbloedige dieren en de mens. Ze hebben een breed, ovaal en afgeplat lichaam. De bovenste laag van het lichaam van een bedwants is bedekt met korte goudgele beharing, hetgeen hem een gestreepte indruk geeft. Deze lastpakken leven in en rond bedden. Overdag verschuilen ze zich in en achter het bed en in de matras en 's nachts, bij voorkeur net voor zonsopgang, komen ze tevoorschijn en voeden ze zich aan de slapende mens door ze te steken en zich vol met bloed te zuigen. De steken van een bedwants kunnen hevig jeukende bulten veroorzaken. Dit komt doordat de bedwants bij het steken en bloedzuigen tegelijk verdovende en antistollende stoffen injecteert. De bedwants is een moeilijk te bestrijden beestje; hij verstopt zich zeer effectief en kan zich lang zonder voedsel redden als de gastheer verdwijnt. Ze kunnen maar liefst 1 tot 1,5 jaar overleven zonder een bloedmaaltijd nodig te hebben.

Bedwantsen terug van weggeweest

In vroegere tijden was de bedwants een groot probleem, toen mensen nog in armoedige omstandigheden leefden. Door verbeterde woonomstandigheden is hij na de Tweede Wereldoorlog in gematigde streken een zeldzaam verschijnsel geworden. Sinds 1995 neemt het aantal bedwantsinfestaties wereldwijd echter toe, ook in Europa. De toename is te wijten aan toenemende resistentie van de bedwants tegen de gebruikte bestrijdingsmiddelen. De verspreiding van dit insect vindt plaats door toenemend internationaal reisverkeer. Een bedwantsenplaag in een hotel in een ver land kan bijvoorbeeld worden verspreid door kleding en koffers mee te nemen naar een andere locatie. Het komt vaak voor dat reizigers vanuit een 'besmet' hotel of ander verblijf in warme gebieden, zonder het te weten bedwantsen in hun bagage meenemen naar huis. En dan zijn de rapen gaar.

Beten van een bedwants / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsBeten van een bedwants / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen dat je last krijgt van bedwantsen is belangrijk. Deze insecten reizen mee vanuit andere delen van de wereld, in bagage: kleding, koffers, tassen, enz. Ze kunnen zich goed verstoppen in naden van kleding. Als je reist, houd je koffer dan gesloten en apart. Zet je koffers en tassen niét op de grond in de buurt van het bed, maar op een rek op enige afstand van muren en bed. Je kunt je bagage ook in de badkamer op de tegels of in het bad neerzetten. Het is voorts raadzaam in hotels of appartementen het beddengoed na het slapen te inspecteren op bloedvlekjes en andere zaken die de aanwezigheid van bedwantsen verraden, zoals uitwerpselen en restanten van de vervellingen die plaatsvinden als de bedwants tijdens de ontwikkeling van het ene stadium in het andere stadium uiteindelijk volwassen wordt. Bedwantsen kun je ook ruiken (als er genoeg aanwezig zijn), doordat ze een typische wasachtige (zoete) geur verspreiden. Controleer bij thuiskomst je koffer zorgvuldig en was - indien mogelijk - de inhoud op 60 graden.

Bedwantsen bestrijden

Bedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen kunnen zich goed verstoppen (ze kruipen onder plinten, in plooien van het beddengoed en in zomen, achter en onder het bed, achter het behang, in kasten en laden, enz.), ze kunnen wel langer dan een jaar overleven zonder een bloedmaaltijd nodig te hebben en bedwantsen blijken steeds meer resistent tegen insectenverdelgers. Door de volgende maatregelen in acht te nemen, kun je bedwantsen bestrijden:
  • Was alle kledingstukken en al het beddengoed op 60 graden of heter, stomen kan ook. Bij een hevige plaag kan overwogen worden om matrassen, beddengoed en kleding te vernietigen.
  • Daarna moet gif gebruikt worden (hoewel vaak resistentie bestaat tegen een aantal middelen) teneinde alle nesten en levende parasieten te bestrijden, die zich in naden en kieren verschanst hebben. Je kunt hiervoor het beste een gespecialiseerd en gecertificeerd verdelgingsbedrijf inschakelen. Deze werken soms ook met geurhonden om de bedwants op te sporen.
  • Als je zelf gif gebruikt, dan moet je dat ten minste 2 keer gebruiken met tussenpozen van 4-20 dagen, aangezien niet altijd alle eitjes en nymfen in een keer geëlimineerd worden.
  • Een gecertificeerd bedrijf kan verschillende methoden gebruiken om ruimtes en meubels bedwantsvrij te maken. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte (≥ 60ºC) of aan koude (< -14ºC minstens 48 uur) en schoonmaken met warm water (> 50ºC).
  • Voorts dienen kieren en gaten gedicht te worden met goede kit. En alle oppervlakten moeten vlak en schoon zijn. Verwijder loszittend behang. Vervang dekens, kussens en matrassen. Verwijder tapijt of reinig deze goed. Loszittend tapijt goed vastmaken.

Toekomstige bestrijdingsmiddelen

Mogelijk dat in de (nabije) toekomst iets te verwachten valt van fysische bestrijdingsmiddelen zoals silicaten (zouten van silicium) waar feromonen (een signaalmolecuul) aan toegevoegd zijn. Deze silicaten absorberen vetten op het lichaam van de bedwants. Hij kan daardoor geen vocht meer vasthouden, waardoor deze uitdroogt en sterft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?De bedwants is anno 2016 al enkele jaren aan een opmars bezig. De bedwants is een heel klein beestje, dat onder andere l…
Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleemBedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem. Kleine, ziekmakende vampiertjes die tijdens de nachtrust in bed kruipen om…
Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs of bedwantsen zijn kleine insecten, parasieten, die een ware plaag in huis kunnen vormen. Ze verschuilen zich gr…
Zoete geur, waar komt het vandaan?Zoete geur, waar komt het vandaan?Je bent thuis en ruikt een zoete geur maar kan maar niet achterhalen waar deze vandaan komt. Soms is de zoete geur onsch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugs"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Ongedierte in huis bestrijden
Schrijf mee!