InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem

Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem

Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem. Kleine, ziekmakende vampiertjes die tijdens de nachtrust in bed kruipen om bloed te drinken. Wat zijn bedwantsen en hoe hou je ze uit bed.

Bedwantsen, insecten die je niet in huis wilt hebben.

Bedwantsen vormen een wereldwijd groeiend probleem. Ook in Nederland zijn deze insecten ruimschoots vertegenwoordigd. Het probleem van deze insecten is dat ze zich snel vermenigvuldigen en zich vrij makkelijk verspreiden. Eenmaal in huis zijn ze bijna niet meer weg te krijgen. Tijdens de nacht kruipen ze in bed om zich te goed te doen aan het bloed van hun slachtoffer die geniet van een welverdiende nachtrust.

De overlast van bedwantsen

Bedwantsen hebben bloed nodig. Dit bloed halen ze bij mensen en andere zoogdieren. Ze kunnen ziekten overbrengen al komt dat in Nederland gelukkig niet veel voor. Een beet van een bedwants is pijnloos. De huid gaat reageert op de beet met als gevolg jeuk. Vervelend is dat bedwantsen het meestal niet bij één beet houden maar meerdere malen op verschillende plekken bijten waardoor er op meerdere plekken jeuk ontstaat. In extremere gevallen kan er huiduitslag of eczeem ontstaan. In dat geval is het raadzaam om langs de huisarts of apotheek te gaan voor de behandeling hiervan.

Hoe herken je bedwantsen

Bedwantsen zijn van nature kleine lichtbruine diertjes met een plat en ovaal lichaam. Ze worden tot ongeveer 5 mm lang. Als ze gegeten hebben worden ze donkerde van kleur en zet het lichaam op waardoor het ronder wordt. Zoals de naam al doet vermoeden komen ze voornamelijk voor in slaapkamers. Overdag verstoppen ze zich in kleine kiertjes, achter plinten, in de zomen van matrassen, in de kiertjes die zitten in een bed frame en achter de bed ombouw. Ze zitten in dit laatste geval voornamelijk achter aan de kant van het hoofdeind. Dit waarschijnlijk omdat ze niet alleen afkomen op onze lichaamswarmte maar ook op de koodioxide die we uitademen.

Als er sprake is van een plaag dan is dit meestal te zien aan de kleur van het matras. Deze zal donkerder worden als gevolg van de uitwerpselen van deze insecten. Daarnaast zal het matras een onaangename geur gaan afscheiden. Het mag vanzelfsprekend zijn dat dit niet bepaald goed is voor de gezondheid.

De beten

Zoals hierboven al is gezegd is voel je een beet in principe niet. De beten zullen meestal op plekken te vinden zijn waar bloedvaten net onder de huid liggen al kunnen ze over het hele lichaam voorkomen. Bedwantsen bijten vaak meerdere malen maar wel in een redelijk klein gebied. In het geval van een aantal beten dicht bij elkaar dan is dat het resultaat van één bedwants maar zijn er beten te vinden op meerdere plekken op het lichaam dan is dat een teken dat er meerdere diertjes bij u in bed zijn gekropen.

Over het algemeen roepen de beten in het begin weinig reactie op bij het slachtoffer maar bij veelvuldige beten kan dit zeer zeker veranderen. Mochten er bij het opstaan kleine onverklaarbare bloeddruppeltjes in het laken zitten kan dit zeker duiden op de aanwezigheid van bedwantsen.

Hoe kom je aan bedwantsen

Deze ongenode gasten reizen vaak met je mee na een verblijf in een hotel waar een plaag heerst. Dit probleem komt in hotels in alle prijsklassen voor. Hier komen de bedwantsen zelf of hun eitjes terecht in kleding of koffers waarna ze met u mee naar huis reizen en u het probleem thuis zeker ook krijgt. In het geval u het vermoeden hebt dat u gebeten bent in een hotel, meld dit dan direct. Overleg met het hotel over een oplossing en zorg ervoor dat al uw kleding, koffers en bezittingen zo snel mogelijk gereinigd worden. Naast het verspreiden via hotels kunnen ze ook mee naar huis genomen worden in kleding of in meubels.

Voorkom verspreiding

Als u de gelukkige huizenbezitter bent met een bedwantsenplaag zorg er dan voor dat deze diertjes zich niet kunnen verspreiden door met besmette kleding, koffers en bezittingen naar een hotel te gaan of te gaan overnachten bij vrienden of kennissen. Informeer ook uw buren want deze diertjes kunnen, net als andere probleemdieren van dit moment zoals zilvervisjes / ovenvisjes / papiervisjes, makkelijk van uw woning naar die van de buren verplaatsen. Het aanpakken van dit probleem betekent in het geval u in een flat of rijtjeshuis woont dat zowel u als uw buren actie zullen moeten ondernemen.

Hoe te handelen in geval van een plaag

Bedwantsen zijn eigenlijk niet zelf uit te roeien maar er zijn wel een aantal zaken die u zelf kunt doen om het probleem zo klein mogelijk te houden. Om te beginnen is het belangrijk om alle kiertjes, gleuven, gaatjes en andere plekken waar deze diertjes zich kunnen verstoppen goed te stofzuigen en daarna te dichten. Een grondige schoonmaak van uw huis is noodzakelijk. Vergeet hierbij niet achter de plinten (stofzuiger) en plekken als de ombouw van uw bed en matras goed schoon te maken. Zorg ervoor dat u het huis ook goed schoon houdt anders is de kans groot dat het probleem weer terug komt. Ook zijn er verdelgingsmiddelen te koop die u binnenshuis kunt gebruiken om bijvoorbeeld achter de plinten te spuiten maar als u echt last heeft van een plaag zijn al deze handelingen niet voldoende om een einde te maken aan de plaag.

Om een zo groot mogelijke kans te maken om een plaag van deze bedwantsen te stoppen is de hulp van een gespecialiseerd bedrijf noodzakelijk. Deze bedrijven weten precies welke bestrijdingsmiddelen in welke hoeveelheden moeten worden gebruikt. Zeker ook niet onbelangrijk kunt u er bij professioneel gebruik verzekerd van zijn dat dit geen nadelige gevolgen heeft op uw gezondheid en op die van uw huisdieren.
© 2009 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doenBedwantsen in huis - wat je er aan kan doenNiemand wil te maken krijgen met de bedwants. Bedwantsen houden zich vaak op in huis en zijn moeilijk te bestrijden. De…
Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs of bedwantsen zijn kleine insecten, parasieten, die een ware plaag in huis kunnen vormen. Ze verschuilen zich gr…
Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?De bedwants is anno 2016 al enkele jaren aan een opmars bezig. De bedwants is een heel klein beestje, dat onder andere l…
Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen bestrijden kan het beste gedaan worden door een deskundige. Nog beter…
Bronnen en referenties
  • http://www.rentokil.nl/

Reageer op het artikel "Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem"

Reacties

Es, 04-10-2015 21:11 #2
Wij hadden bedwants in een aantal kamers in het bedrijf van mijn ouders. De gouden tip is dit: vraag rond in je vrienden of kennissenkring of mensen een brander hebben (zo'n apparaat wat je kunt aansluiten op een gasfles) en behandel daar de muren, plinten en beddelen mee (frame, lattenbodem etc.) de matrassen goed inpakken in grote plastic zakken en 48u in de vriezer zetten. Daarna ga je met die brander alles langs. Het wordt die etters meteen te heet onder de voeten en proberen naar buiten te kruipen (het ging hier om een bakstenen muur), daar treffen ze het vuur en ze spatten uit elkaar! Dit is wat minder makkelijk als je vloerbedekking hebt en zorg dat dingen als gordijnen enzo ook weggehaald worden, was die op 60 graden en hang ze terug nadat je voor de tweede keer met de brander langs bent geweest (als het echt een hele grote plaag is).

Chris Eelen, 18-01-2010 15:23 #1
Geachte graag zou ik geholpen willen worden met, mijn probleem, ik zit met beestjes in mijn bed en kamers boven zowel als onder, en wat ik ook doe het help niets,
dank's bij voorbaat
chris eelen Reactie infoteur, 29-01-2010
Hallo Chris,

Om te beginnen zal je moeten uitzoeken om welke beestjes het gaat. Hierna kan je de juiste methode zoeken om ze weg te krijgen. Het klinkt alleen alsof het probleem groter is dan je zelf aan kan.

Mijn advies in deze is om contact op te nemen met een ongedierte bestrijder en daarmee te overleggen. Als ze in de buurt zitten zou je met een paar van deze diertjes langs kunnen gaan om te weten te komen wat voor beestjes het zijn en hoe ze bestreden kunnen worden. Je kan natuurlijk ook vragen of ze de ernst van de situatie bij je thuis komen bekijken. Deze laatste optie lijkt mij de verstandigste.

Er zijn veel bedrijven die aan ongediertebestrijding doen maar ik weet dat Rentokil (www.rentokil.nl) een van de betere bedrijven is op dit vlak. Bij het bestrijden van ongedierte is het wel zo belangrijk om een goede bestrijder in te schakelen omdat ze met stoffen werken die bij verkeerd gebruik schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

Laat nog even weten wat het was.
Groeten

Ronald

Infoteur: Panic
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!