InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Mieren bestrijden in huis en mieren verjagen uit de tuin

Mieren bestrijden in huis en mieren verjagen uit de tuin

Mieren bestrijden in huis en mieren verjagen uit de tuin Hoe kun je het beste op een natuurlijke manier mieren bestrijden in huis of verjagen uit de tuin? Zodra de lente aanbreekt, de buitentemperaturen stijgen en de natuur tot leven komt, gaan dieren —of het nu vogels of insecten zijn— werken aan het bouwen van nesten en de uitbreiding van hun territorium. Mieren en hun kolonie gaan ook hard aan de slag. Mieren zijn nuttige beestjes, want ze ruimen de natuur op en ze eten kleine insecten. Maar je wilt geen mieren in huis hebben. Een mier komt namelijk nooit alleen. Zodra een mier voedsel heeft ontdekt (en mieren houden vooral van zoetigheid), maakt hij een onzichtbaar spoor met geurstof. Andere mieren volgen dit geurspoor en zo kun je er zeker van zijn dat het hele mierenlegioen zal volgen. Je hoeft geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken om mieren in huis te bestrijden. Er zijn natuurlijke middelen en foefjes om mieren het hoofd te bieden.

Mieren bestrijden in huis

<STRONG>Zorg ervoor dat je alle kieren en spleetjes waar mieren doorheen kunnen komen goed afdicht</STRONG> / Bron: Justin Taylor from Encinitas, USA / Wikimedia CommonsZorg ervoor dat je alle kieren en spleetjes waar mieren doorheen kunnen komen goed afdicht / Bron: Justin Taylor from Encinitas, USA / Wikimedia Commons

Voorkomen is beter dan genezen

Door een aantal preventieve maatregelen te nemen, kun je voorkomen dat mieren op ongewenste plekken komen en aldaar hun kamp opslaan. Mieren komen huizen en gebouwen binnen op hun zoektocht naar voedsel. Om effectief mieren te weren, doe je er verstandig aan om mieren geen toegang te geven tot voedingsmiddelen, vooral zoetigheden. Mieren houden namelijk vooral van zoetigheid. Verwijder daarom zo snel mogelijk voedselresten en kruimels van het aanrecht, eettafel en vloeren. Zorg voor goed afsluitbare afvalbakken en containers en plaats deze zo ver mogelijk van je huis. Daarnaast is het belangrijk om de tuintafel regelmatig te soppen en de tegels van het terras te vegen, zodat los zand terug in de voegen gaat. Verwijder ook rottend materiaal uit de tuin, zoals oud hout en blad. Mieren houden van rottend organisch materiaal.

Maak in de lente een rondje met de kitspuit rond het huis om alle kieren en spleetjes waar mieren doorheen kunnen komen, goed af te dichten. Doe dit bij voorkeur ook binnenshuis. Wil je mieren uit je huis weren of uit een bepaald gebied houden, dan zijn er verschillende methoden om een grens te trekken waar mieren niet overheen zullen gaan. Veel mensen gebruiken materiaal van koper om mieren te verjagen, bijvoorbeeld koperen munten of koperdraad. De geur van koper verstoort de geursporen van mieren. Hierdoor raken de mieren in verwarring en gedesoriënteerd. Naast koper zouden mieren om die reden ook een grote afkeer hebben voor de geur van peper, knoflook en uien. Je kunt ook zout of talkpoeder onder deuren, in raamkozijnen en bij muren strooien om een barrière te creëren voor mieren. Talkpoeder zit onder meer in krijt en babypoeder. Je kunt het ook op andere routes van de mieren strooien die je wilt blokkeren en ze gaan er niet meer langs. Bij regen moet je het strooien wel herhalen. Mieren nemen altijd een vaste route en als je die route verstoort, raken ze de kluts kwijt en gedesoriënteerd. Een andere tip is het strooien van koffiedik in je tuin. Vermeng deze prut met een beetje tuinaarde en strooi het op plekken waar je de mieren wilt weren.

Geurspoor van mieren
Mieren communiceren met elkaar door geurstoffen (feromonen). Door geurstoffen achter te laten, kunnen ze de weg naar het nest terugvinden. Ook kunnen ze op die manier elkaar laten weten waar ze voedsel kunnen vinden. De mieren volgen dit pad en ze versterken daarmee het geurspoor totdat de voedselbron is uitgeput. Door binnen de mieren op te vegen met een doek met zeep worden de geursporen vernietigd. Zorg er verder voor dat er geen kruimels of andere voedselresten op de grond of op de meubels liggen. Volg de mieren terug naar het punt waar zij het huis binnen zijn gekomen en sluit dit vervolgens af met kit of een ander middel.

<STRONG>Boerenwormkruid tegen mieren</STRONG> / Bron: Rasbak / Wikimedia CommonsBoerenwormkruid tegen mieren / Bron: Rasbak / Wikimedia Commons

Mieren bestrijden met kruiden en planten

Mieren houden niet van kruiden en planten met een sterke geur zoals:
  • munt;
  • boerenwormkruid;
  • bieslook;
  • basilicum;
  • rozemarijn;
  • afrikaantjes;
  • goudsbloem; en
  • lavendel.

Tandpasta over de route van mieren smeren / Bron: Martin SulmanTandpasta over de route van mieren smeren / Bron: Martin Sulman
Het is aan te raden om de kruiden of planten op enkele strategische plekken te plaatsen, in potten op het terras of in de tuin. Ook alleen de bladeren of een sterk extract van deze plantensoorten hebben een mierwerende werking. Door de kruiden te vermengen met water of de route blokkeren met wat strooisel van deze planten, kun je ook een heel eind komen. Je kunt bijvoorbeeld blaadjes munt verkruimelen of een zakje muntthee openknippen en de inhoud ervan over de vaste mierenroute strooien. Tandpasta of mondspoelmiddel met een sterke pepermuntsmaak en -geur kun je ook over deze route sprenkelen. Herhaal dit een paar keer per week, zeker als het heeft geregend.

Mieren bestrijden door een nest aan te bieden

Als je weet waar het mierennest zich bevindt, kun je de mieren ook doden door kokend water over het nest te gieten, al dan niet met afwasmiddel met citroengeur erin vermengd. Dit moet je een aantal keren herhalen. Je kunt het nest echter ook uitgraven en het naar een plek verplaatsen waar de mieren niet voor overlast zorgen. Het is vaak geen sinecure om het gehele nest te verplaatsen. De ingang van een mierennest bestaat vaak uit een klein hoopje fijn zand en er zijn meestal meerdere uitgangen die moeilijk te vinden zijn. Een andere, milieuvriendelijk manier is om bloempotten met tuinaarde te vullen en deze omgekeerd bovenop de nesten te plaatsen. Binnen twee weken hebben de mieren hierin hun nest gemaakt en eitjes gelegd. Je kunt dan de gehele pot met nest en al verwijderen of verplaatsen naar een plek waar jij en anderen er geen hinder van ondervinden.

Mieren bestrijden met behulp van biologisch afbreekbare middelen

Als je onder de voet wordt gelopen door mieren of ze marcheren met grote aantallen door je huis, dan is het weren van mieren wellicht niet meer afdoende en zul je de mier moeten gaan bestrijden. Je hoeft hierbij niet naar chemische middelen te grijpen, want er zijn allerlei milieuvriendelijke alternatieven voorhanden om mieren te bestrijden. Een mieren lokdoos klinkt onschadelijk, maar kan voor mens en milieu schadelijk zijn. Gebruik daarom geen middelen op basis van insecticiden. Deze giftige stoffen werken tot het in de natuur is opgelost of weggespoeld en het is tevens dodelijk voor andere dieren (zoals bijen, vlinders en het lieveheersbeestje) en gevaarlijk voor kinderen. Er zijn echter ook milieuvriendelijke lokdozen. Een dergelijke doosje bestrijdt vaak alle mieren in het mierennest. Mieren komen op de geur van het lokdoosje af en in het doosjes zit een giftige lokstof die aan de mieren blijft kleven. Mieren nemen zo de lokstof mee naar hun nest, waardoor het mierennest uitsterft. Kies dus voor middelen die op natuurlijke basis zijn vervaardigd en biologisch afbreekbaar zijn.

Een ander effectief bestrijdingsmiddel is azijnwater. Je kunt hiervoor zowel gewone azijn als schoonmaakazijn gebruiken. Verdun het azijn met water en besproei regelmatig de tuin met een plantenspuit. De beste verhouding is één deel azijn op twee delen water.

Kiezelgoer om mieren te bestrijden

Kiezelgoer is een fijn poeder dat bestaat uit de celwanden van afgestorven kiezelalgen of diatomeeën en is niet belastend voor het milieu. Het doodt mieren (en andere kruipende insecten) doordat het hun beschermende waslaag beschadigt. Het materiaal is sterk absorberend, waardoor het exoskelet van de mier kapot gaat. De mier droogt uit en legt het loodje. Kiezelgoer is verkrijgbaar bij sommige drogisterijen. Je kunt kiezelgoer het beste gebruiken door het goedje op en rond het mierennest te strooien, evenals de mierenpaadjes en op de plaatsen waar mieren het huis binnenkomen. Zorg ervoor dat je het poeder niet inademt. Als je grotere hoeveelheden uitstrooit kun je het beste een stofmasker gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mieren bestrijden in en om het huisMieren kunnen voor veel overlast zorgen in en om het huis. Buiten het feit dat het niet prettig is om last te hebben van…
Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mieren ze komen uit de kleinste hoekjes en kieren. Buiten, binnen, ze zitten overal. Vooral de vliegende mieren kunnen e…
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Mier (insecten)Mieren (Formicidae) zijn insecten die behoren tot de vliesvleugeligen. Het zijn diertjes die niet groter worden dan 4 to…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thomas Quaritsch / Wikimedia Commons
  • https://www.bik-bik.nl/product/2119/kiezelgoer-gereinigd
  • http://www.mierenbestrijden.com/mierenlokdoos/
  • http://modeltuinenzwanenburg.nl/mieren-bestrijden/
  • http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-van-mieren-af
  • http://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Ants
  • http://www.milieucentraal.nl/wonen/ongediertebestrijding/mieren/
  • http://www.digibron.nl/search/detail/012dba9d3bf5a053b297b601/keukenmiddeltjes-tegen-ongedierte-populair
  • http://www.mierenbestrijden.com/wat-eten-mieren/
  • http://www.bureaudewit.nl/plaagdierbeheersing/overzicht-plaagdieren/mierenbestrijding.html
  • Jonathan Bastable. De oplossing voor (bijna) ieder probleem - van A tot Z: meer dan 1200 praktische tips en oplossingen voor alledaagse problemen! Reader's Digest, 2013.
  • Afbeelding bron 1: Justin Taylor from Encinitas, USA / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Rasbak / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Mieren bestrijden in huis en mieren verjagen uit de tuin"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Ongedierte in huis bestrijden
Schrijf mee!