InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Zwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keuken

Zwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keuken

Zwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keuken Heb je veel kleine zwarte beestjes in huis met een lengte van 3 tot 5 mm. die niet springen zoals vlooien, dan heb je mogelijk last van de graanklander, ook bekend als 'korenworm', een kever die behoort tot de snuitkevers (Curculionoidea). Veel kleine zwarte beestjes in huis zijn geheel onschadelijk en doen weinig kwaad, en dat geldt ook voor de graanklander. Wel vraagt de bestrijding van dit beestje om een goede hygiëne en het verwijderen van aangetaste etensvoorraden waar eitjes in zijn gelegd.

Graanklander

Graanklander / Bron: Kaldari, Wikimedia Commons (Publiek domein)Graanklander / Bron: Kaldari, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Kleine zwarte kevertjes in huis: wat is de graanklander?

De graanklander is een kever die behoort tot de snuitkevers. De larve wordt wel korenworm genoemd. De Graanklander is voor landbouwers een gevreesde graanparasiet die alle graansoorten aantast door er eitjes in te leggen. Partijen graan worden hierdoor muffig en vochtig, krijgen last van mijten en schimmels en zijn voor de landbouwer veelal onverkoopbaar. Het nauwkeurig schoonmaken van graanloods, kiepers en combines (tot op de laatste graankorrel) is de beste manier om dit beestje te weren.

Graanopslagplaatsen en keukenvoorraden

Dit insect kan zich ook nestelen in je huis. Ze komen hier te lande niet alleen voor in graanopslagplaatsen, maar ook in keukenvoorraden. Zijn voedsel bestaat uit graan. Hij eet niet alleen tarwe en gerst, maar zetmeelhoudende waren als droog hondenvoer, vogelzaad (vogelvoer bevat niet alleen zaden maar ook vele soorten granen), erwten, macaroni, spaghetti en vermicelli, staan ook op zijn menu. De graanklander behoort oorspronkelijk niet tot onze fauna, maar in lang vervlogen tijden is deze lastpak met de graanhandel in onze streken ingevoerd, en nooit meer weggegaan.

Hoe ziet de graanklander eruit?

De graanklander is 3-5 mm groot. De graanklander verschilt van zijn familieleden de rijstklander en maisklander, doordat bij de graanklander de vleugels ontbreken en beide dekschilden aan elkaar zijn gegroeid. De graanklander kan dus niet vliegen. Ze hebben een cilindrisch hard lichaam, dat rood-bruin tot zwart van kleur is. Het borststuk van de kever is bijna net zo groot als het achterlijf, dat in de lengte is gegroefd en vier lichte vlekken heeft. Het voorstuk van de kop loopt uit in een soort slurf of eigenlijk verharde snuitpunt, met op het einde een mondje. Aan weerszijden van de trompetsnuit zitten twee geknikte antennen.

Hoe planten deze zwarte beestjes zich voort?

De levenscyclus en de ontwikkeling van ei tot volwassen graanklander hangt af van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, dat is de verhouding tussen wat er aan waterdamp in lucht aanwezig is en wat er maximaal in zou kunnen. In een warm en vochtig jaar ontwikkelt het beestje zich het best. De gemiddelde levensduur is circa 1 jaar. Het eitje van de graanklander ontwikkelt zich tussen 11 en 30 ºC. Tegen de 30ºC is optimaal. Er is voorts een relatieve luchtvochtigheid nodig van tussen de 70% en 86%. Gemiddeld duurt de ontwikkeling ongeveer twee maanden.

Eitjes leggen

Het vrouwtje boort een gat in een graankorrel of een ander product in de keuken van je huis zoals droog hondenvoer, zangzaad, erwten, macaroni of vermicelli en legt er een eitje in. Daarna smeert het vrouwtje het gat behendig dicht met een afscheidingsproduct met de kleur van graan. Twee tot drie eieren per dag kan het vrouwtje op deze manier leggen. Uit het eitje komt afhankelijk van de omstandigheden na ± 2 maanden een larve, die de korrel van binnenuit opeet en zich zo een weg boort naar buiten. De graanklander is vanaf dat moment geslachtsrijp. Na ongeveer twee weken begint het wijfje met het leggen van eieren. Er zijn ongeveer drie generaties per jaar.

Hoe kun je graanklanders in huis het beste bestrijden?

Bestrijdingsmiddelen zijn niet nodig om het hoofd te bieden aan de graanklanders. Bovendien is het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de keuken niet aan te bevelen. Je moet allereerst de bron opzoeken waar de graanklanders hun eitjes leggen. Heb je de aangetaste voorraden opgespoord, dan moet je deze in een vuilniszak stoppen en direct aan de weg zetten. Daarna kasten en planken goed stofzuigen en grondig schoonmaken en vergeet daarbij de kieren en naden niet. Insecten kunnen langdurig overleven in voedselresten die daar zijn achtergebleven. Berg voedselvoorraden in het vervolg goed op in afsluitende blikken, potten of plastic bakjes, zodat een nieuwe aantasting door deze lastpak niet meer mogelijk is. Indien al deze maatregelen geen soelaas bieden, dan kun je het beste contact opnemen met een ongediertebestrijder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsBananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsKleine zwarte beestjes komen veel in huizen voor. Wat zijn dat voor kleine beestjes en waar komen ze vandaan? Gaat het o…
Zilvervisjes, papiervisjes, ovenvisjes: bestrijden voorkomenHeb je ze ook in huis? Zilvervisjes? Kleine zilveren vliegensvlugge beestjes zijn het. Ze glippen zo snel weg als een vi…
Troglobite, het beestje dat nog nooit licht heeft gezienEen beestje wat nooit zonlicht heeft gezien, nog nooit de oppervlakte heeft gezien, en miljoenen jaren evolutie waardoor…
Pimpampoentje oftewel lieveheersbeestjePimpampoentje oftewel lieveheersbeestjeHet lieveheersbeestje wordt in sommige streken van Nederland Pimpampoentje genoemd en behoort tot de familie van de keve…
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sarefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding: Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander
  • www.plaagdierbeheersing.nl/plaagdieren/kevers-klanders/graanklander
  • www.ppd.nl/ppd/determinatielab/voorraad-aantastende-insekten/de-graanklander.html
  • www.akkerwijzer.nl/nieuws/85/bestrijding-graanklander-vraagt-goede-hygiene
  • www.eco2.nl/nl/ongedierte/voorraad-aantasters/graanklander-sitophilus-granarius-l/
  • www.ongediertebestrijdingmaarssen.nl/insecten/insecten/graanklanders.htm
  • Afbeelding bron 1: Kaldari, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keuken"

Reacties

Gab, 06-11-2016 00:16 #3
Ik heb ze sinds 2 weken ook in huis. Als een gek aan het schoonmaken maar had geen enkel idee waar ze vandaan kwamen. Vanmiddag was ik in de dierenwinkel en vertelde ze mij dat het in het konijnenvoer zat. Ik heb alles weggegooid en schoongemaakt. De nieuwe zak met voer ligt in de vriezer om het in vervolg tegen te gaan. Toch zag ik net bij thuiskomst, weer 4 van die beesten lopen. Toen dacht ik: zijn dat restjes of kunnen ze ook nog in de korrels zitten die ik als bodem gebruik in het hok of zitten ze misschien ook in hooi? Ik heb alles nieuw gepakt maar die korrels en het hooi waren wel al opengebroken, de verpakking zeg maar. Moet ik dat ook weggooien? Reactie infoteur, 07-11-2016
Graanklanders leggen geen eitjes in hooi. Mogelijk dat er nog wat graanklanders bij u thuis rondliepen. Je hebt ze nooit in één keer allemaal weg. Alles weggooien waarvan u vermoedt dat de glaanklander er eitjes in heeft gelegd, is mijn advies. Nieuw voer hoeft u niet weg te gooien. Wel 'hermetisch' afsluiten zodat de lastpak er niet bij kan. Graanklanders kunnen zich door plastic en papieren verpakking vreten. Kies daarom voor een goed afsluitbare, stevige pot.

Ik, 29-07-2016 20:12 #2
Ik heb ze ook in huis. Ik denk met knaagdierenvoer. En dan een zak die we nog gekregen hebben. Ik heb een lege keukenkast. Eten van hond en hamster zet ik weg of gooi ik weg laat ik niet staan alles is spil en span. En ik blijf ze tegenkomen. Echt brrrr baal enorm. Reactie infoteur, 03-08-2016
Zodra de 'besmettingsbron' is weggehaald (de plek waar de eitjes zijn gelegd), zult u steeds minder graanklanders aantreffen. Het is verstandig dat u alles hebt gereinigd en alles wat verdacht is, hebt weggegooid.

Gouke, 19-07-2016 16:58 #1
Ik woon op de 3e woonlaag van een appartementen complex, na veel zoeken blijkt het dat wij overlast hebben van deze graanklander. Vandaag 19-7 met hoge temperatuur hebben we in korte tijd 50 stuks van vloer en wanden geplukt.
Vraag:
Ik ben gek op Doppinda's, kan dit beest daarmee ook in huis gehaald zijn? Reactie infoteur, 03-08-2016
U kunt het beste in huis op zoek gaan naar de 'besmettingsbron', dus de plek waar de eitjes zijn gelegd en uitkomen, bijvoorbeeld een zak vogelvoer voor buitenvogels.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Ongedierte in huis bestrijden
Reacties: 3
Schrijf mee!