InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe)

De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe)

De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe) De Grijze Keeshond, oftewel de Wolfsgrauwe Keeshond. Wie kent ze niet? De pientere ogen, hun prachtige vacht en hun liefde voor alles wat leeft. Lees meer over het ontstaan en de rasstandaard van de Grijze Keeshond.

Geschiedenis van de Grijze Keeshond

De grijze Keeshond, ook wel Wolfsgrauwe Keeshond genoemd, is een echt erkend Nederlands ras. De Keeshond is vernoemd naar Cornelis (Kees) de Gyselaer. ( Dit was een leider van de Nederlandse rebellen die in opstand kwamen tegen het Huis van Oranje aan het eind van de 18e eeuw.) De Grijze Keeshond werd het model van deze man en het symbool van de revolutie. Toen de strijd gewonnen was verdwenen helaas de Grijze Keeshonden uit de steden, maar er bleven er wel over op schuiten, schepen en op boerderijen. Hier diende de Keeshonden voornamelijk als waakhond.

Hoe hoort een goede Grijze Keeshond eruit te zien?

Allereerst moet de vacht altijd grijs met zwart zijn, met een crème kleurige ondervacht. Het liefst is hij ietwat gevlamd. Het masker moet zwart zijn met eventueel lichtere randen langs de ogen. De staart moet bovenop donker zijn en onder weer crème, deze wordt volledig in een krul over de rug gedragen. De Wolfsgrijze Keeshond wordt overigens meestal zwart geboren en kleurt pas echt goed na 4 maanden. De vacht is langharig tot middellangharig en dan voornamelijk de borst moet vol uitstaan. De pootjes zijn dan weer kortharig en meestal crèmekleurig met lange flossen aan de achterkant van de voorpoten.

Typisch Grijze Keeshond?

  • De pientere ogen
  • De rechtopstaande oren
  • Het “spreken” met hun hele lichaam
  • Trouw aan baas en gezin
  • Waaks
  • Soms wat eigenwijs
  • Zeer intelligent
  • Zeer leergierig
  • Geweldige kindervriend
  • Koppig op een gezonde manier
  • Dapper
  • Doet het goed in sporten zoals behendigheid

Het gewicht schommelt tussen de 15 en 20 kg.
Hoogte van de Wolfsgrijze Keeshond 45-55 cm met uitspattingen van 6 cm meer of minder tot aan de schoft gemeten.

Al met al is de Grijze Keeshond een geweldige hond voor een gezin en past hij zich zeer gemakkelijk aan. Er zijn nog verschillende andere soorten Keeshonden met ieder hun eigen rasstandaard. Denk maar eens aan de Grote Witte Keeshond .
Alle standaarden van de Keeshond doen het eigenlijk goed in de sport. Mits ze een goede opvoeding krijgen!

De Verzorging van de Grijze Keeshond.

De Grijze Keeshond is gemakkelijk in de verzorging. Hij heeft niet overdreven veel beweging nodig en is dan ook ideaal te houden in de stad. De vacht moet wel regelmatig geborsteld worden. 1-2 keer per week. Nooit scheren of knippen!

Het karakter van een Grijze Keeshond.

De Keeshond staat bekend om zijn vriendelijke en nieuwsgierige karakter. Hij is er baasgericht en is het liefst constant onder de mensen van zijn eigen gezin. De Grijze Keeshond kan wantrouwig zijn tegenover vreemden, maar blijft vriendelijk. Hij is erg intelligent en wil alles doen om zijn baas te pleziere. Je kan met hem alle kanten op in de hondensport. Vooral bij gehoorzaamheid en behendigheid scoren ze erg goed. De Grijze Keeshond is gek op spelletjes en ontzettend goed in omgang met kinderen. De ideale huishond dus.

Al met al is mijn eigen mening: Eens je een Grijze Keeshond in huis hebt, zal je altijd een Grijze Keeshond in huis willen.
© 2009 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 825545, Pixabay
  • Mijn keeshond race van 15 jaar, keeshondenclub en forum, hondenschool weert

Reageer op het artikel "De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe)"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 17-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!