InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De ouder wordende hond

De ouder wordende hond

De ouder wordende hond Met de nodige zorg leven de meeste honden een compleet en gelukkig leven. Helaas lijkt een aanbeden huisdier nooit lang genoeg te leven. Elk ras heeft een verschillende levensduur. Terwijl je zorgt voor je bejaarde hond, moet je zijn omgeving aanpassen voor zijn comfort. Als honden ouder worden, ontwikkelen ze pijn, gewrichtspijn, algehele zwakte en meestal een duidelijke toename in medische problemen.

Wat kun je doen?

Wat kun je zelf doen om het leven van je ouder wordende hond zo leuk en plezierig mogelijk te maken?
Hieronder geef ik wat tips om jouw hond nog fijne oude jaren te geven.

  • Pas zijn omgeving aan om ongemak te minimaliseren. Bescherm hem tegen extreme hitte en kou. Oudere honden zijn niet meer in staat om de lichaamstemperatuur te reguleren als een jongere hond.
  • Probeer je hond regelmatige lichaamsbeweging te geven. Zorg ervoor dat zijn lichaamsbeweging aan sluit op de gezondheids toestand van de hond. Als je hond tekenen vertoond als zwaar hijgen of oververmoeidheid, dan moet je de routine veranderen.
  • Pas zijn dieet en voerschema aan, aan zijn behoeften. Als honden op leeftijd zijn, worden ze minder actief, waardoor ze minder calorieën nodig hebben. Er zijn speciale dieetvoeders beschikbaar. Overleg dit met je dierenarts.
  • Oudere honden kunnen last krijgen van gehoorverlies en een afnemend gezichtsvermogen. Zorg ervoor dat zijn omgeving veilig is.
  • Het gebit van een oudere hond heeft meer aandacht nodig. Ze hebben meer kans om tandvleesproblemen te ontwikkelen. Houdt de tanden van je hond goed schoon en laat de dierenarts het gebit regelmatig controleren.
  • Oudere honden kunnen behoefte hebben aan extra vachtverzorging. Het droger worden van de huid kan een normaal verschijnsel zijn van het ouder worden of kan een teken zijn van een onderliggende medische aandoening. Ook zullen de nagels waarschijnlijk wat vaker moeten worden geknipt.
  • Ga minstens 1 maal per jaar naar de dierenarts voor controle. Soms kan het nodig zijn om dit met een oudere hond 2 maal per jaar te doen. Een oudere hond heeft extra aandacht voor zijn ouderdoms problemen nodig.
  • Houdt rekening met zijn leeftijd in mensenjaren. Als je in je achterhoofd weet hoe oud je hond in mensen jaren is, wordt het gemakkelijk om begrip en geduld op te brengen voor al zijn ouderdomskwalen en streken

Leeftijdmensenleeftijd kleine hondmensenleeftijd middelgrote hondmensenleeftijd grote hond
6 jaar44 jaar48 jaar52 jaar
7 jaar49 jaar54 jaar59 jaar
8 jaar54 jaar60 jaar66 jaar
9 jaar59 jaar66 jaar73 jaar
10 jaar64 jaar72 jaar80 jaar
11 jaar69 jaar78 jaar87 jaar
12 jaar74 jaar84 jaar94 jaar
13 jaar79 jaar90 jaar101 jaar
14 jaar84 jaar96 jaar108 jaar

Hulpmiddelen

Tot slot zijn er nog een aantal hulpmiddelen beschikbaar om het voor je oudere hond wat makkelijker te maken.
  • Homeopatie. Bezoek eens een dierenhomeopaat. Deze kan een behandelplan op zetten om je hond net dat extra steuntje in de rug te geven. Doorgaans worden hier hele goede resultaten mee bereikt.
  • Hondenzwembad. Tegenwoordig zijn er in Nederland een aantal hondenzwembaden. Sommige geven zelfs een speciale veteranen zwemles. De honden zwemmen hierbij in verwarmd water, wat bevorderend is voor de spieropbouw, zonder dat het de gewrichten belast. Een goede spieropbouw ontlast de gewrichten, waardoor deze minder pijnlijk zullen zijn.
  • Glucosamine. Glucosamine zorgt voor soepele gewrichten en kan daardoor een goede ondersteuning zijn voor je oudere hond.
  • Pijnstillers. Als laatste zijn er nog pijnstillers verkrijgbaar bij de dierenarts. Helaas hebben deze pijnstillers vaak vervelende bijwerkingen, zoals sloomheid of misselijkheid.

Het afscheid nadert

Een oude hond kan je soms flink wat zorgen geven. De gedachten dat je beste vriend het grootste deel van zijn leven al heeft beleeft kan je verdrietig maken. Zorg er voor dat je weet dat je je hond altijd het beste hebt gegeven, geef zijn leven kwaliteit en houdt die herinnering tot leven.

Lees verder

© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidsproblemen bij honden: ouderdomskwalenNet zoals mensen krijgen oude honden last van ouderdomskwalen zoals, slechter zicht en gehoor, gedragsveranderingen,slec…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…

Reageer op het artikel "De ouder wordende hond"

Reacties

Loes Flendrie, 14-09-2017 11:03 #6
Zou wel iets meer willen weten over dementie bij honden. Onze Terra is vandaag 12 geworden en krabbelt aan onze wanden wanneer ze alleen moet blijven. En soms is dat niet te voorkomen. Er zijn steeds meer plekken, waar een hond niet meer welkom is.

Carette, 24-03-2014 10:42 #5
Beste… ik heb een bejaard (12j ) herplaatsertje in huis gehaald. Ze is nog heel goed en gaat dolgraag wandelen. Vandaag de derde dag dat ze bij ons is en begrijp dat ze op die leeftijd toch nog wat tijd nodig heeft om te wennen… maar ik maak mij toch enorm zorgen want ik heb ze broodmager gekregen en ze eet zo goed als niets. probeer van alles. hebben jullie tips?

E. van Wijk -Blonk, 18-08-2013 16:20 #4
Hallo Mensen,
Ik wilde even laten weten dat er medicijnen bestaan voor Honden die de plas niet goed meer op kunnen houden.
Wij hebben een Labrador van 12 jaar en die kon zijn plas niet meer ophouden nu met de medicijnen 3x per dag (het is vloeibaar ik spuit het op een stukje brood ) en geef dat aan de Hond.Het werkt super goed. Is te koop bij de Dierenarts het heet Propalin
Hoop dat jullie er ook baat bij hebben veel succes
Groetjes Elly

Anita Thys, 06-06-2013 01:42 #3
Graag had ik geweten hoe oud dat een hond is in vergelijking met mensen onze hond doet raar soms staat hij gewoon tegen de muur te zien en slaapt heel veel. is het soms dementie?

N. Jansen, 26-05-2013 12:34 #2
Mijn hond is 15 jaar Gaat goed met stukjes wandelen. maar 1 ding vind ik echt heel moeilijk. Als ik naar me werk ben dat is ongeveer 3 uurtjes plast hij in huis. Loopt ook heel erg te hijgen. Lijkt wel of hij helemaal overstuur is dan Hij klimt in het zijraampje waardoor hij zich verwond heeft S nacht hoor ik hem niet maar als ik beneden komt heeft hij zijn onlasting en plas in de keuken gedaan. Weet even niet meer hoe ik dit op moet lossen

Willem de Jong, 04-03-2013 11:39 #1
Ik heb zelf een hond van 16 jaar en over een half jaar is ze 17 jaar. Toen ze nog jong was maakte ik echt flinke wandelingen, naarmate ze ouder aan worden was werden deze wandelingen korter, nu is zo dat niet meer verder wil dan de voordeur. Ik ervaar nu wel dat dat voor mij niet altijd makkelijk en vooral 's avonds, soms wel ieder uur of nog korter, ik doe dit wel omdat ik bang ben dat mijn hond in huis een ongelukje maakt wat ook niet altijd te voorkomen is, maar het valt soms niet mee maar ik ga wel door tot het bittere end. Ik hoop wel dat ik het lang kan volhouden.

Infoteur: Jes1978
Laatste update: 01-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!