InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe was je een hond?

Hoe was je een hond?

Hoe was je een hond? Als je hond niet meer zo lekker ruikt of als je hond met een lichte vacht er niet meer zo fris uit ziet, bestaat er de mogelijkheid om hem of haar eens te wassen. Was een hond echter niet te vaak, dit kan de natuurlijke vetlaag van de hond aantasten, welke juist nodig is om de huid en vacht van een hond gezond te houden. 1 tot 3 maal per jaar wassen is voldoende.

Wanneer wassen?

Elke hond draagt een lichte 'hondengeur' bij zich, vooral als de hond nat is of als hij het warm heeft is deze goed waarneembaar. Ook honden die een lichte vacht hebben kunnen er soms niet meer zo fris uit zien. Dan kun je besluiten de hond eens te wassen.
Heeft de hond echter een hele onaangename lichaamsgeur, dan kan er ook een medische oorzaak zijn, zoals huidontsteking, oorontsteking, tandsteen of anaalklier problemen. Neem in dit geval contact op met een dierenarts.

Shampoo

Gebruik voor het wassen van de hond een milde hondenshampoo. Deze zijn te verkrijgen bij een dierenspeciaalzaak. Een hondenhuid heeft een andere PH-waarde dan een mensenhuid, gebruik daarom nooit shampoo voor mensen op uw hond. Er zijn speciale shampoos voor honden met een probleemhuid te verkrijgen. Het is raadzaam om in dit geval met uw dierenarts te overleggen welke shampoo voor de hond geschikt is.

Benodigdheden

  • (oude) grote handdoeken
  • lege oude shampoofles
  • voor uw hond geschikte hondenshampoo
  • eventueel een waterblazer

Instructies

  1. Zorg er voor dat de hond altijd goed is gekamd voordat hij gewassen wordt. Bestaande klitten zijn namelijk moeilijk te verwijderen als zij eenmaal nat zijn geweest.
  2. Leg een aantal grote handdoeken in de badkamer klaar.
  3. Neem een oude, lege shampoo fles en vul deze met een klein deel voor uw hond geschikte hondenshampoo en vul deze aan met water. Goed schudden voor gebruik.
  4. Als je de hond in een badkuip of in een douchecabine wilt wassen, zorg er dan voor dat er een goede anti-slip mat in ligt, of leg er een natte handdoek in.
  5. Neem de hond mee naar de badkamer en sluit de deur.
  6. Draai de kraan aan en controleer of het water een aangename temperatuur heeft.
  7. Zet de hond in de badkuip of in de douche cabine.
  8. Maak de hond volledig nat met de douchekop. Pas daarbij op voor de oren en de ogen. Het beste kun je de kop pas als laatste nat maken, dit om direct uitschudden te voorkomen.
  9. Verdeel de verdunde shampoo goed over de hond en masseer dit in. Zorg ervoor dat er geen shampoo in de oogjes komt.
  10. Laat dit even intrekken en was de shampoo er vervolgens zeer zorgvuldig uit.
  11. Daarna mag de hond zich lekker uitschudden en kun je de hond zo goed mogelijk met een handdoek afdrogen. Besteed extra aandacht aan het afdrogen tussen de teentjes en bij de oren.
  12. Het beste is, om de hond na het afdrogen even goed droog te blazen met een speciale waterblazer. Eventueel kun je hem ook een beetje droog blazen met een föhn, maar let er dan wel op dat de föhn niet te warm is en houdt voldoende afstand.

Tot slot

Als het buiten koud is, zorg er dan voor dat de hond voor een wandeling weer volledig droog is en kam of borstel nooit een natte of nog vochtige vacht. De vacht kan hierdoor beschadigd raken
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De wasbeurt van de hondDe wasbeurt van de hondDe hond wassen is soms een lastig klusje. Als de hond het van jongs af aan gewend is, is het meestal wel te doen, maar v…
Tips rondom het wassen van de hondTips rondom het wassen van de hondEr zijn verschillende redens waarom u de hond zou willen wassen. Als u het wassen met shampoo beperkt houd is het ook ge…
Hondenrassen, afghaanse hondEen uitleg over de kenmerkende eigenschappen van de afghaanse hond en de uiterlijke kenmerken. Dit is erg belangrijk om…
Het aanschaffen van een hond!Je bent er over uit. Je wilt een hond aanschaffen. Maar wat voor hond? Wil je een pup? Wil je een volwassen hond? Wil je…

Reageer op het artikel "Hoe was je een hond?"

Reactie

Pieter Oskam, 14-03-2013 04:51 #1
Mag mijn pup na de vaccinatie zwemmen? Hier in Bali wordt gezegt dat je een week moet wachten!
Alvast bedankt voor het antwoord!
Pieter

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!