InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Overmatig drinken bij honden

Overmatig drinken bij honden

Overmatig drinken bij honden Hoewel op het eerste gezicht tamelijk onschuldig, is er met een hond die plotseling veel meer drinkt dat normaal iets aan de hand. Overmatig drinken kan een symptoom zijn van een zeer ernstige kwaal. Hondenbezitters die constateren dat hun huisdier aanmerkelijk meer drinkt dan normaal, moeten daarom zo snel mogelijk met hun hond naar de dierenarts. Van overmatig drinken is sprake wanneer een hond gemiddeld meer dan een liter water per dag drinkt. Overigens hoeft er niet altijd sprake te zijn van een ernstige ziekte. Een hond kan bijvoorbeeld ook meer gaan drinken als hij droge brokken krijgt voorgeschoteld in plaats van nat voer, zoals blikvoer of vers vlees, maar in de meeste gevallen is er iets flink mis met de hond en is een bezoek aan de dierenarts absoluut noodzakelijk.

Nieren

De eerste oorzaak van te veel drinken kan een al dan niet chronische nieraandoening zijn. De nieren scheiden dan veel vocht af, zonder daarbij eiwitten, aminozuren en zouten in voldoende mate terug te voeren naar de bloedbaan. In zo'n geval trachten andere organen de nierfunctie over te nemen, maar omdat die daar niet op zijn berekend, wordt de hond ziek. De hond zal er slecht uit gaan zien, krijgt een doffe vacht, stinkt uit zijn bek, hoest en geeft over.

Om vast te stellen wat de oorzaak is van het overmatig drinken, moet de urine en het bloed van de hond worden onderzocht. Wanneer blijkt dat er veel eiwitten in de urine zitten en het bloed veel gifstoffen bevat, kan de diagnose al snel worden gesteld.

Nieraandoeningen kunnen meestal vrij eenvoudig worden bestreden, door een aangepast dieet en/of medicijnen. Het gaat daarbij om medicijnen die de doorbloeding van de nieren stimuleren en die er voor zorgen dat de gifstoffen uit het bloed worden afgescheiden.

Suikerziekte

Ook suikerziekte kan een oorzaak zijn van overmatig drinken. Het belangrijkste symptoom is dat de hond veel drinkt en eet, maar toch vermagert. Suikerziekte is vast te stellen door een urine onderzoek. De aanwezigheid van grote hoeveelheden suiker in de urine betekend dat de hond suikerpatiënt is.

Suikerziekte komt vooral veel voor bij teven. De ziekte hangt namelijk nauw samen met de hormoonhuishouding van de hond. Daarom kan ook in veel gevallen een sterilisatie, de suikerziekte verhelpen. Als sterilisatie niet afdoende is of de suikerpatiënt is een reu, kan het noodzakelijk zijn om honden elke dag een insuline-injectie toe te dienen.

Baarmoederonsteking

Een ernstige kwaal die overmatig drinken kan veroorzaken is een baarmoederonsteking. Een baarmoederonsteking gaat vaak gepaard met een vieze bruine afscheiding. De teef is dan erg ziek, ze is lusteloos, heeft hoge koorts, eet slecht en geeft over. Een baarmoederonsteking is levensbedreigend en daarom moet de baarmoeder met spoed, operatief verwijdert worden.
© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overmatig krabben, bijten en likken bij hondenOvermatig krabben, bijten en likken bij hondenHonden krabben van nature veel. Overmatig krabben, likken of bijten van de huid wijst echter op een onderliggende oorzaa…
Uw hond en de zomerzonUw hond en de zomerzonZon zee en zand, of een dagje uit naar het bos met de familie. Gezellig, want het is tenslotte vakantie. En dan de vraag…
Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Drinkt je kat plotseling veel water en is er geen aanwijsbare oorzaak? Ga dan onmiddellijk met je kat naar de dierenarts…
Chocolade dodelijk voor Hond!Chocolade dodelijk voor Hond!Dat chocolade heerlijk is en er veel mensen dol op zijn is algemeen bekend. Maar wist je dat chocolade zeer gevaarlijk i…

Reageer op het artikel "Overmatig drinken bij honden"

Reacties

Raymond, 03-01-2013 14:39 #2
Mijn hond drinkt heel veel. Wat kan ik er aan doen Hij likt zelf de straat schoon om water te krijgen.

Yoni, 26-12-2011 15:50 #1
Het kan ook wat anders zijn als de buik ineens erg opgezwollen is bijv kan het ook nog de ziekte van Cushing.

Hoe weet ik of mijn hond de ziekte van Cushing heeft?
De ziekte van Cushing komt voornamelijk voor bij oudere honden. Bij kleinere rassen wordt het vaker gezien dan bij grotere.

De meest voorkomende verschijnselen zijn:
- overmatig drinken
- veel plassen, mogelijk incontinentie
- gulzig eten, vraatzucht
- dikke (hang) buik
- dunnere huid
- verlies van haar, of telkens terugkerende huidproblemen
- verlies van spieren
- lusteloosheid
- veel hijgen.

Ben blij dat een vriendin van mij dierenarts assistente is want dankzij haar heeft het mij minder geld en onderzoeken gekost om er achter te komen wat het was en dat ie er nog is want mijn moeder en ik hadden daar het geld niet voor om zoveel meer onderzoeken te laten doen.

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 11-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!