InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waaraan moet een buitenkennel voor een hond voldoen?

Waaraan moet een buitenkennel voor een hond voldoen?

Waaraan moet een buitenkennel voor een hond voldoen? Als je beslist hebt een hond aan te kopen voor het buitenleven zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden, en niet alleen over zijn huisvesting. Is het om te beginnen wel een verstandige keuze? En waarvoor moet je zorgen als je de hond buitenshuis wil houden? Hoe ziet een goede buitenkennel eruit? Dat bepaalt natuurlijk ook het kostenplaatje van een hond houden. Daar kan je allemaal beter over nadenken alvorens een hond in huis te halen.

Goed idee?

De meeste honden worden binnenshuis gehouden en niet in een buitenkennel. Indien je dit wel van plan bent doe je dit beter vanaf het begin zodat ze kunnen wennen aan de buitentemperaturen. Het is ook belangrijk dat de hond voldoende aandacht krijgt, en niet enkel bij goed weer of als het uitkomt. Honden zijn niet geschikt om een groot deel van hun leven te slijten in een hok. Tenzij je meer tijd buiten spendeert dan binnen is het binnenshuis veel gemakkelijker om de hond de nodige aandacht te geven. Een hond buiten houden en gelukkig maken vraagt meer tijd en energie dan wanneer je de hond ook binnen toelaat. Als je de hond toch enkel buiten wil houden in een buitenkennel, kan je er beter nog eens goed over nadenken of je die tijd en energie er echt voor over hebt en of het dan wel aangewezen is een hond te nemen. Deel uitmaken van het gezin is immers de basis van het geluk van een hond. Maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van een verantwoord buitenleven van een hond, zoals op een boerderij of een manege waar het baasje veel buiten is en de hond los mag lopen.

Vereisten

Grootte

Zorg op zijn minst dat de hond voldoende bewegingsvrijheid heeft. De hond moet voldoende kunnen rondlopen. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van je hond. De hond moet er idealiter een sprintje kunnen trekken. Je kan ook overwegen de gehele tuin te omheinen in plaats van een kleiner stuk van de tuin in te nemen als buitenkennel. Op die manier heeft de hond maximale bewegingsvrijheid en is jouw hele terrein goed bewaakt.

Bescherming

Zorg bovendien voor voldoende schaduw in de buitenkennel tijdens de warme zomermaanden. Enkel een nachthok ter bescherming tegen de zon is niet voldoende. Met de zon erop veranderen deze hokken immers in echte sauna's.

Bodem

De bodem van een buitenkennel of hondenkennel kan zowel aarde, verharding als gras zijn. Gras is voor het welzijn van de hond de meest aangewezen optie, en de mooiste, maar vereist het meeste onderhoud. Verharding, zoals beton of tegels, zijn gemakkelijk in onderhoud, doch kostelijk en hard om op te liggen. Voorzie bij een verharde bodem een hondendeken of -kussen waar de hond buiten op kan liggen. Een bodem van aarde zal bij veel neerslag modderig worden en bij droogte veel stof geven. Bovendien wordt je hond er zelf ook vuil van. Als je hond graaft steek je de omheining het beste voldoende diep in de grond om ontsnappingen te voorkomen.

Nachthok

Zorg dat het nachthok of hondenhok van de kennel degelijk gebouwd is. Een degelijk gebouwd nachthok laat geen tocht en vocht door. Een gesloten stal, schuur of garage kan uiteraard ook dienst doen als nachtverblijf voor de hond, zolang ook hier geen tocht en vocht binnen kan. De hond moet binnenin beschikken over een dikke laag dekens of een kussen waar hij zacht op kan liggen. Deze kunnen beter geregeld gewassen worden om stank en parasieten te vermijden. Vergeet niet extra dekens te voorzien als het wat kouder wordt.

Voorzie ook steeds in voldoende fris water en ruim uitwerpselen meteen op om stank en ongedierte te voorkomen en voor het welzijn van de hond.

Lees verder

© 2018 - 2019 Olivander, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waaraan moet een buitenkennel voor een hond voldoen?"

Infoteur: Olivander
Gepubliceerd: 31-07-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!