InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Cane Corso Italiano

De Cane Corso Italiano

De Cane Corso Italiano De Cane Corso behoort tot de Molossers. Het ras is nog niet zo bekend, het is ook relatief nieuw. Toch komt dit prachtige en machtige dier steeds meer in opkomst. Zijn stoere uiterlijk en zijn zachte karakter maakt dat dit ras steeds populairder wordt.

Herkomst

De Cane Corso Italiano is een ras dat is ontstaan in Italië. Hij werd ingezet bij de jacht op wilde dieren en hielp ook mee in gevechten. De Cane Corso is al jaren een trouwe metgezel van de Italiaanse bevolking, waar hij het vee beschermt, helpt bij de jacht en zijn huis en haard beschermt. In de loop der jaren is de Cane Corso steeds bekender geworden in andere landen, die deze prachtige hond meer en meer gaan waarderen.

Beschrijving

De Cane Corso Italiano is een middelgrote hond, die stevig maar elegant gebouwd is. Hij is krachtig, gespierd, lenig en heeft een groot uithoudingsvermogen. Zijn lichaam is langer dan zijn hoogte, de snuit is breed en diep. De lengte van de snuit is gelijk aan de breedte en is plat en vierkant. Hij heeft een lichte onderbeet en de bovenste lippen bepalen de onderkant van de snuit.

De hals is licht gebogen, ovaal, sterk en zeer gespierd. Het lichaam is compact, sterk en ook weer zeer gespierd. Zijn huid is dik.
De slijmvliezen zijn zwart, de voetzolen en nagels zijn donker. Hij heeft een kortharige vacht, die niet glad is. De vacht moet glanzen, stijf en dik zijn en de haren hebben een gemiddelde lengte van 2 2,5 centimeter. Het haar op de snuit is zeer kort, glad en niet langer dan 1 -1,5 centimeter.

De kleuren kunnen zwart, loodgrijs, lichtgrijs, blauw, ecru, fawn en gestroomd zijn. Bij de bruine variant mag een zwart of grijs masker zijn. Een witte vlek op de borst, voeten en neusbrug is toegestaan.

Karakter

De Cane Corso is een zeer loyale hond, heel intelligent en heel goed te trainen. Hij is actief, maar rustig in huis. De Cane Corso is een geweldige hond voor een gezin, voor kinderen zijn ze verschrikkelijk lief. Ze hebben een zacht, maar wel beschermend karakter. Wanneer nodig verdedigt hij zijn mensen, zijn huis en de bezittingen. De Cane Corso is geen vechthond. Ze werden gefokt als werkhonden. Ze zullen zelf dan ook niet snel het gevecht aangaan, maar wanneer ze geprovoceerd worden, gaan ze niet aan de kant. Hij heeft een eigenaar nodig die een zeker overwicht op het dier heeft. Wanneer dit niet gebeurt, kan hij agressief worden tegen vreemde mensen.

Het is goed met een Cane Corso cursussen te doen. Niet alleen is het goed voor de socialisatie van de hond, maar door zijn intelligentie is het ook gewoon leuk om te doen. Bovendien heeft hij mentale en fysieke beweging nodig, het is een actief dier.
De Cane Corso is wat afhoudend naar vreemden, maar voor zijn eigen familie is het een heerlijke hond. Echter, wanneer de baas laat weten dat het goed is, zal hij dat ook onmiddellijk aannemen.

De Cane Corso is bijna ongevoelig voor pijn, wat wel eens lastig kan zijn als ze bijvoorbeeld niet reageren op de elektronische afrasteringen. Bovendien moet goed gelet worden op verwondingen of breuken, omdat het dier niet snel zal laten zien dat hij pijn heeft.

Lengte en gewicht

  • Een reu heeft een hoogte van 64-68 centimeter en een gewicht van 45-50 kilo.
  • Een teef bereikt een lengte van 60-64 centimeter en heeft een gewicht van 40-45 kilo.

Erkenning

De Cane Corso wordt erkend door:
  • FCI = Federation Cynologique Internationale
  • NKC = National Kennel Club NKC = National Kennel Club
  • APRI = American Pet Registry Inc. Apri = American Pet Registry Inc
  • ACR = American Canine Registry ACR = American Canine Registry
  • DRA = Dog Registry of America, Inc. DRA = Dog Registry of America, Inc
  • AKC = American Kennel Club AKC = American Kennel Club
  • NAPR = North American Purebred Registry, Inc. NAPR = Noord-Amerikaanse Purebred Registry, Inc.
Gerelateerde artikelen
Cane Corso ItalianoDe Cane Corso Italiano behoort tot de groep van Molossers en is een dogachtige. Hier zal kort geschreven worden over de…
Hondenras - Cane CorsoHondenras - Cane CorsoDe Cane Corso is een Italiaans hondenras. Het is sterke hond, maar wel met een sociaal en aanhankelijk karakter. In Nede…
Bracco Italiano: een jachthond afkomstig uit ItaliëBracco Italiano: een jachthond afkomstig uit ItaliëDe Bracco Italiano is afkomstig uit Italië en is een oud ras dat vroeger gebruikt werd als jachthond. Hoewel hij groot e…
Varend Corso Westland, een vloot van bloemen, fruit en feestVarend Corso Westland, een vloot van bloemen, fruit en feestHet Varend Corso Westland. Iedere zomer wordt het Varend Corso Westland gehouden. Het Varend Corso Westland is een vloot…
Een nieuwe blindenstok: de I-Cane MobiloEen nieuwe blindenstok: de I-Cane MobiloIn 1921 werd de blindenstok geïntroduceerd en het hulpmiddel voor blinden en slechtzienden is nagenoeg niet veranderd to…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Cane Corso Italiano"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!