InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom een hond beter niet buiten houden?

Waarom een hond beter niet buiten houden?

Waarom een hond beter niet buiten houden? Bij de aankoop van een hond rijst bij sommige mensen de vraag of ze de hond nu binnenshuis of buitenshuis zouden houden. Binnenshuis brengt vaak iets meer vuil met zich mee. Maar is de hond buitenshuis houden dan een beter idee? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Daar kan je maar beter goed over nadenken voor je een hond in huis haalt.

Buiten of binnen?

Onderhoud

Een hond die binnen leeft brengt onvermijdelijk wel eens vuil met zich mee. Dat betekent een keer meer de stofzuiger en dweil tevoorschijn halen. Maar ook een hond die buiten leeft bevuilt zijn kennel en nachthok met haren, urine en stoelgang. Het onderhoud betekent dan schuren, afspuiten of met de hogedrukreiniger werken.

Aandacht

Eén van de meest schrijnende problemen met buitenkennels is dat een hond te gemakkelijk genegeerd kan worden. Voeren is meestal geen probleem, maar bij slecht of koud weer zal de hond geen of te weinig aandacht en beweging krijgen. Binnenshuis is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Vergeet ook niet dat een hond niets liever doet dan deel uitmaken van het gezin en tijd doorbrengen met zijn baasje. Het is de basis van zijn geluk.

Niet elk ras

Je kan ook maar een beperkt aantal hondenrassen buiten houden. Honden met een korte vacht en/of zonder ondervacht zijn niet geschikt om buitenshuis te leven. In de koude wintermaanden kunnen deze dieren immers amper uit hun nachthok komen vanwege de koude en dat is geen waardig leven. In de warme zomermaanden kan de hitte de honden, vooral de langharige hondenrassen, dan weer parten spelen.

Lawaai

Hou er ook rekening mee dat een hond buiten zal waken, ook 's nachts. Dat wil zeggen dat je zowel overdag als 's nachts lawaai zult ervaren. Naast blaffen kan een hond ook huilen en janken. Dit kan voor overlast zorgen voor jouw buren en leidt vaak tot ergernissen die verregaande gevolgen kunnen hebben, zoals burenruzies, klachten bij de politie of zelfs een gerechtelijke procedure. Bovendien zal het je eigen nachtrust niet ten goede komen. De hond straffen of boos worden leidt er vaak toe dat het probleem verergert. Slechte aandacht is immers ook aandacht. De hond leert dat door lawaai te maken hij aandacht zal krijgen.

Veiligheid

Haal je een hond in huis vanwege de veiligheid, weet dan dat een hond buiten enkel alarm kan slaan vanuit zijn buitenkennel. Zijn er binnen ongewenste gasten dan zal de hond dus niet fysiek kunnen ingrijpen om jou of jouw gezin te beschermen. Een hond die binnen leeft kan zijn baasjes ook waarschuwen bij rook of brand. Ook wanneer één van zijn gezinsleden abnormaal gedrag vertoont door een ongeval, ziekte of acuut probleem kan de hond de andere gezinsleden hierop wijzen.

Combinatie

De hond zowel binnen als buiten houden is geen goede oplossing. De hond overdag binnenshuis laten en 's nachts buitenshuis of andersom, overdag buiten en 's nachts binnen, geeft vooral in de koudere maanden problemen voor de hond. Die moet gedurende de seizoenen zijn vacht aanpassen aan de veranderende temperaturen. Dat kan enkel door het aanvoelen van zijn omgevingstemperatuur. Het is een proces dat geleidelijk gebeurt. Door binnen en buiten te combineren zal dat proces dus verstoord worden waardoor de hond kou lijdt en ziek kan worden. En vergeet niet: een hond die buiten leeft ruikt meer dan een hond die binnen gehouden wordt.

Conclusie

Een hond zal in het algemeen veel gelukkiger binnen leven, samen met zijn gezin. Een hond die binnen leeft krijgt bijna automatisch ook de nodige aandacht. Het draagt ook weer bij tot de veiligheid van je huis en je gezin. Los daarvan zijn er nog de problemen die kunnen voorkomen, zoals geluidsoverlast, geuroverlast, gedrags- en gezondheidsproblemen van je hond. De hond binnen houden geniet dus de voorkeur.

Lees verder

© 2018 - 2019 Olivander, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom een hond beter niet buiten houden?"

Infoteur: Olivander
Gepubliceerd: 01-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!