InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine D, E en K

Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine D, E en K

Elke cavia moet voldoende vitamines binnenkrijgen om fatsoenlijk te kunnen blijven functioneren. Een aantal van deze vitamines zijn vitamine D, E en K. Vitamine D en K kunnen vrij gemakkelijk aangemaakt worden door het lichaam van je cavia. Deze twee zijn dus ook vrijwel altijd voldoende aanwezig. Een tekort aan vitamines kan zorgen voor meerdere problemen.

Vitamine D

Vitamine D wordt ook wel cholecalciferol genoemd. Deze vitamine is aanwezig in veel verschillende soorten groenten. Onder invloed van ultraviolette straling van het zonlicht is een cavia ook in staat om zelf vitamine D in de huid aan te maken. Vitamine D is erg belangrijk voor een goede stofwisseling van kalk en fosfor, deze zorgen voor een goede opbouw van het skelet. Ook speelt vitamine D een rol bij de bevruchting en bij de zwangerschap. Bij een gebrek aan vitamine D kunnen er kromme beenderen ontstaan en kan het gebeuren dat er onvoldoende verkalking van de botten optreedt. Ook kan een tekort aan vitamine D ervoor zorgen dat je cavia last krijgt van gebitsproblemen. Doordat er niet voldoende kalk in de tanden aanwezig is zullen deze slapper worden en zeer gemakkelijk afbreken wanneer een cavia op een hard brokje bijt. Goed caviavoer bevat standaard een voldoende hoeveelheid vitamine D. Koop nooit konijnenvoer voor je cavia, aan dit voer wordt namelijk een zeer grote hoeveelheid vitamine D toegevoegd. Een te hoge hoeveelheid vitamine D kan erg slecht zijn voor je cavia. Een te hoge inname van vitamine D kan zorgen voor misselijkheid, verminderde eetlust en obstipatie.

Vitamine E

Vitamine E wordt ook wel tocopherol genoemd. Deze vitamine komt onder andere voor in groene groenten. Vitamine E is belangrijk voor de ontwikkeling van een goed immuunsysteem en belangrijk voor een goede werking van de hersenen. Bij een gebrek aan vitamine E ontstaan er verlammingen bij je cavia. Ook zal de voortplanting van je cavia's en de ontwikkeling van de embryo's minder voorspoedig verlopen. Soms komen er bij cavia's met een vitamine E tekort hersen- en zenuwaandoeningen voor. Goed caviavoer bevat ongeveer 120mg/kg vitamine E. Zolang een cavia voldoende brokken eet zal hij genoeg vitamine E binnenkrijgen.

Vitamine K

Vitamine K is een complex van verschillende vitaminen, het bestaat uit vitamine K1 en vitamine K2. Vitamine K is erg belangrijk voor de cavia. Deze vitamine zorgt namelijk voor een goede bloedstolling. De vitamine komt veel voor in groene plantendelen en in luzerne. Enkele groenten waarin veel vitamine K aanwezig is zijn boerenkool, spinazie en broccoli. Bij een flink tekort aan vitamine K kunnen er onderhuidse en inwendige bloedingen bij je cavia optreden. Vooral bij zwangere cavia's is een vitamine K tekort een groot probleem. Deze cavia's zullen na de bevalling nog erg lang blijven nabloeden. Bovendien hebben de pasgeboren kleintjes ook gelijk een vitamine K tekort, bij hen kunnen er hersenbloedingen optreden die fataal kunnen zijn. Je moet opletten met welke medicijnen je je cavia toedient, medicijnen op basis van sulfaatpreparaten kunnen de opname van K in het lichaam flink verstoren. Vitamine K kan zelf door de dikke darm aangemaakt worden. Dit kan echter niet gebeuren wanneer je cavia last heeft van diarree, de spijsvertering verloopt dan te snel. Zorg er voor dat je cavia voldoende brokken met vitamine K eet wanneer hij last heeft van diarree. Aan de meeste soorten caviavoer wordt een hoeveelheid van ongeveer 13mg/kg vitamine K toegevoegd om er zeker van te zijn dat elke cavia voldoende van deze vitamine binnenkrijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/cavia/gebit.html
  • http://www.specialedierenzaak.nl/producten/knaagdieren/knvoeding.htm
  • http://www.degrotecavia.nl/ziektesvw.html#vitaminek

Reageer op het artikel "Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine D, E en K"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 08-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!