InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het belang van vitamine C voor de cavia

Het belang van vitamine C voor de cavia

Het belang van vitamine C voor de cavia De belangrijkste vitamine voor cavia's is vitamine C, deze vitamine wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Een gebrek aan vitamine C zal standaard tot problemen leiden. De meeste dieren kunnen zelf vitamine C aanmaken alleen mensen, cavia's en apen kunnen dit niet. Deze zijn afhankelijk van vitamine C die in de voeding zit.

Beginnende caviahouders

Het komt regelmatig voor bij beginnende caviahouders dat de cavia's last hebben van een vitamine C tekort. Dit wordt dan in de meeste gevallen veroorzaakt door een te eenzijdige voeding. Veel mensen gaan er vanuit dat cavia's ook wel het voer van hun konijnen mogen hebben, het zijn tenslotte allebei knaagdieren. Dit is echter een zeer slecht idee! Konijnen kunnen wel zelf de benodigde vitamine C aanmaken, aan hun voer is dus geen extra vitamine C toegevoegd. Ook bij merkloos, goedkoop caviavoer kan dit nog wel eens het probleem zijn. Het is dus niet verstandig om goedkoop caviavoer bij de Action te halen. Gebruik dit voer alleen als extraatje naast de gewone brokken! Enkele soorten goed voer zijn Union caviakorn, Science Selective en Vitakraft.

Verschijnselen bij gebrek

Wanneer een cavia ongeveer twee weken helemaal geen vitamine C binnenkrijgt zullen de eerste verschijnselen zichtbaar worden. Vaak is een vitamine C gebrek echter iets wat zich langzaam opbouwt. Een cavia krijgt maanden lang elke dag net iets te weinig van deze vitamine binnen, uiteindelijk is het tekort te hoog en zal je cavia flink ziek worden. Wanneer je je cavia verhuist of wanneer je er nieuwe vriendjes bij zet heeft hij tijdelijk meer vitamine C nodig, stress verhoogt de vitamine C behoefte! Wanneer er een langdurig gebrek is van vitamine C zal je cavia gaan vermageren en zal hij steeds moeilijker gaan lopen. Je zult duidelijk zien dat je cavia steeds meer op de zijkant gaat liggen om zijn poten en achterlijf te ontlasten. Het haar zal boller gaan staan en de oogjes raken ingevallen. Een cavia met een vitamine C gebrek zal in de meeste gevallen niet zwanger kunnen raken, de voortplanting kan niet net zo als normaal verlopen. Wanneer je cavia al zwanger was zullen de jongen in de meeste gevallen levenloos ter wereld komen. Verschijnselen die soms voorkomen zijn slechte groei, ontstoken tandvlees en het plotseling los zitten van tanden. Ook kunnen er inwendige bloedingen optreden bij je cavia.

Oorzaken van een vitamine C gebrek

Uit onderzoek is gebleken dat het het beste is om je cavia gedoseerd vitamine C toe te dienen. Het is beter dat hij elke dag een kleine hoeveelheid krijgt dan wanneer hij elke week een hoeveelheid voor 7 dagen krijgt. Het lichaam zal de vitamine C in dit laatste geval niet goed kunnen opnemen.

Tekorten ontstaan in de meeste gevallen door slechte voeding. Andere oorzaken van een tekort zijn verminderde eetlust door ziekte of problemen met het gebit waardoor er te weinig afwisselende voeding wordt gegeten. Ook kan het zijn dat je cavia meer vitamine C nodig heeft doordat hij zwanger is of in de groei is, hier moet goed rekening mee gehouden worden!

Overmaat aan vitamine C

Veel mensen gaan er vanuit dan een te veel aan vitamine C ook kwaad kan. Dit is echter niet het geval! Vitamine C wordt namelijk niet opgeslagen in het lichaam. De hoeveelheid die te veel binnen komt gaat er ook meteen weer uit. Wel is het zo dat de nieren harder moeten werken bij een vitamine C overschot, dus het beste is om gewoon ongeveer de aangeraden hoeveelheid toe te dienen.

Hoeveelheid vitamine C per groentesoort

Een cavia heeft ongeveer 20 milligram vitamine C nodig per kilo lichaamsgewicht.
100 gram groenten Milligram vitamine C
Andijvie10
Appel12
Bloemkool74
Groene kool80
Komkommer10
Paprika geel183
Paprika groen89
Paprika rood190
Tomaten25
Witlof112
Wortel10
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://www.degrotecavia.nl/vitaminec.html
  • Boek: Cavia's van Hans Schippers

Reageer op het artikel "Het belang van vitamine C voor de cavia"

Reactie

Bouwer, 13-08-2016 18:56 #1
Mijn dierenarts vertelde dat ik de cavia gewoon vitamineplilletjes mag geven die mensen ook krijgen, van het kruidvat merk met sinaasappelsmaak. (meerdere dierenartsen vertelden mij dit persoonlijk) 1 per dag. Wat vinden jullie?
Groetjes Annerieke

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 11-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!