InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het verzorgen van een cavia

Het verzorgen van een cavia

Het verzorgen van een cavia Cavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft een cavia nodig?

Gedrag

Cavia’s zijn overdag erg actief, ze zijn erg geschikt als gezelschapsdier. In de natuur leven cavia’s in kolonies. Als huisdier willen ze ook graag gezelschap hebben. Wanneer je meerdere cavia’s neemt kun je beter zeugjes (vrouwtjes) bij elkaar houden dan beren (mannetjes). Beren vechten namelijk sneller dan zeugjes. Cavia’s maken veel verschillende geluiden om met elkaar te communiceren. Cavia’s bijten vrijwel nooit. Als cavia’s ergens van schrikken verstarren ze volledig. Cavia’s zijn erg schone dieren, ze likken verschillende malen per dag hun vacht schoon.

Huisvesting

Cavia’s kunnen in de zomer prima buiten leven. Er hoeft niet perse een dak op het hok, omdat cavia's er niet uit kunnen springen. Maar het is wel verstandig om, als er katten, vossen en honden bij kunnen komen, een dak op het hok te hebben. Het nachthok moet volledig tochtvrij zijn. Cavia’s hebben bescherming nodig tegen regen, kou en warmte. Als de temperaturen gaan dalen moeten de cavia’s naar binnen worden ondergebracht. Cavia’s zijn ook niet bestand tegen sterke temperatuurschommelingen. De beste omgevingstemperatuur voor een cavia is tussen de 17 en 24°C. Cavia’s zijn erg goed in graven, dus zorg er voor dat ze niet uit de ren kunnen ontsnappen. Een goede caviakooi moet een minimaal oppervlak van 60 bij 40 cm hebben, het liefst nog groter. Als een cavia te weinig lichaamsbeweging krijgt, dan wordt het dier snel vet en dit kan leiden tot een eerdere dood. De etensbakjes moeten zwaar zijn, anders gooit de cavia het om. Water kun je het beste uit een drinkflesje geven.

Voedsel

Cavia’s hebben veel behoefte aan rauwe vezels. Als rauwe vezels kun je ze het beste hooi geven. Er moeten altijd rauwe vezels aanwezig zijn in het hok van de cavia. Leg hooi nooit op de bodem, maar doe het in een hooiruif. Een cavia heeft naast rauwe vezels ook vitamine C nodig. Een cavia kan zelf namelijk geen vitamine C aanmaken. Als een cavia te weinig vitamine C binnenkrijgt, wordt de cavia ziek. Je kunt vitamine C geven in de vorm van tabletjes of druppeltjes door het drinkwater, maar je kunt het ook geven door iedere dag wat groente en fruit te geven. Een cavia heeft per dag gemiddeld zestig gram voedsel nodig. Geschikte fruit- en groentesoorten voor een cavia zijn: andijvie, wortel, appel, witlof en boerenkool. Je kunt een cavia beter niet teveel sla en koolsoorten geven want dit kan leiden tot diarree.

Verzorging

Cavia’s zijn erg eenvoudig te verzorgen, ze hebben wel veel lichaamsbeweging nodig. Langharige cavia’s hebben veel verzorging nodig omdat je langharige cavia's elke dag moet borstelen en kammen. Je moet altijd goed de lengte van de nageltjes van de cavia in de gaten houden, als ze te lang zijn moet je ze inkorten. Als de snijtanden van de cavia te lang worden gaat hij niet meer eten, je moet dan onmiddellijk met de cavia naar de dierenarts toe gaan. Je moet het hok van de cavia minimaal één keer per week schoonmaken. Het waterflesje moet je elke dag opnieuw vullen met vers water.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.degrotecavia.nl/

Reageer op het artikel "Het verzorgen van een cavia"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 14-08-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!