InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine A en B

Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine A en B

Net als een mens moet een cavia ook voldoende vitaminen binnenkrijgen om goed te kunnen functioneren. Twee van de vitamines die een cavia nodig heeft zijn vitamine A en vitamine B. Vitamine B is een complex van verschillende vitamines die allemaal een andere functie in het lichaam van je cavia hebben.

Vitamine A

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Vitamine A kunnen we terugvinden in groene plantendelen, fruit en verschillende dierlijke producten. Onder andere boerenkool, gras, wortels, klaver en mais zijn rijk aan vitamine A. Soms komt vitamine A voor in de vorm van een caroteen, dit is dan een provitamine A. Vitamine A is belangrijk voor de huid, het epitheelweefsel in onder andere de mond, de neus- en keelholte, de luchtpijp, de darmwand, de oogholten en de eileiders. Bovendien is vitamine A ook van belang bij de voortplanting en de groei, de vitamine versterkt het afweersysteem. Wanneer er bij een cavia sprake is van een gebrek aan vitamine A zul je dit kunnen merken aan een vertraagde groei, verschillende oogziektes en verlammingen. Een teveel aan vitamine A kan voor een vergiftiging zorgen, gelukkig komt dit bijna nooit voor. In de meeste soorten caviavoer is er voldoende vitamine A aanwezig. Je hoeft dus geen vitamine A bij te voeren door middel van tabletjes.

Vitamine B

Vitamine B is een complex van verschillende vitamines zoals B1, B2, B6 en B12. Deze vitamines zitten onder andere in groenvoer en peulvruchten. Ook wordt vitamine B aangemaakt door bacteriën in de darmen. De vitamine B die wordt aangemaakt in de darmen wordt opgenomen in het lichaam door het eten van nachtkeutels. Dit zijn andere keutels dan normaal, ze zijn zachter en lichter van kleur, voor een cavia hoort het erbij om deze op te eten. Het opeten van keutels wordt ook wel coprofagie genoemd. Je moet opletten dat je cavia wel voldoende vitamine B binnenkrijgt wanneer deze last heeft van diarree. Het is soms een optie om dan vitamine B tabletjes bij te voeren, deze zijn verkrijgbaar bij vrijwel elke drogist. Voor cavia's is voldoende vitamine B binnenkrijgen erg belangrijk.

Vitamine B1

Vitamine B1 wordt ook wel thiamine genoemd. Vitamine B1 is aanwezig in veel verschillende granen. Deze vitamine is van belang voor de energiestofwisseling en draagt bij aan de eetlust. Ook zorgt deze vitamine er voor dat het hart van je cavia goed blijft functioneren. Voldoende vitamine B1 zal ervoor zorgen dat een cavia minder snel last heeft van zenuwaandoeningen. Bij voldoende gevarieerde voeding zal een cavia normaal gezien altijd voldoende vitamine B1 binnenkrijgen. Er zijn bij de cavia nog geen gevolgen bekend van een overschot aan vitamine B1, men gaat er vanuit dat dit geen problemen oplevert.

Vitamine B2

Vitamine B2 wordt ook wel riboflavine genoemd. Deze vitamine komt vooral voor in groene groenten en in tarwekiemen. Vitamine B2 zorgt voor een goede enzymatische werking van de stofwisseling. Ook is deze vitamine erg belangrijk voor een goed verloop van de zwangerschap. Een gebrek aan deze vitamine kan zorgen voor aangetaste zenuwbanen en verlammingen.

Vitamine B6

Vitamine B6 wordt ook wel pyridoxine genoemd. Deze vitamine bevordert de stofwisseling van cavia's. De belangrijkste rol van vitamine B6 is het verwerken van koolhydraten. Deze vitamine wordt veel in de darmen aangemaakt.

Vitamine B12

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd. Deze vitamine is belangrijk in verband met een nauwe samenwerking met andere vitaminen en aminozuren. Deze vitamine is erg van belang voor een goede groei. Ook bevordert vitamine B12 de eetlust bij cavia's. Hij voorkomt dat cavia's last krijgen van bloedarmoede. Bij een gebrek aan vitamine B12 kan een cavia zeer onrustig en prikkelbaar worden, er zullen afwijkingen ontstaan in het maag- darmstelsel, de embryo's van een cavia zullen zich niet meer goed ontwikkelen en soms treden er verlammingen op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.degrotecavia.nl/ziektesvw.html#vitamineb
  • http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/over-dieren/cavias
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-a.aspx

Reageer op het artikel "Belangrijke vitamines voor de cavia: vitamine A en B"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 08-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!