InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenrassen: Burmees

Kattenrassen: Burmees

Kattenrassen: Burmees De voorouder van de burmees is de tonkinees uit Birma en dit ras is afkomstig uit de Verenigde Staten. In de jaren 60 van de vorige eeuw kwam deze kat naar Nederland en sindsdien zijn ze steeds populairder geworden. Deze vriendelijke aanhankelijk kat hecht zich aan zijn gezin, heeft veel aandacht nodig en is een echte allemansvriend. Hij heeft een Oosters uiterlijk en kan in verschillende kleuren voorkomen.

Geschiedenis

In het jaar 1930 nam de Amerikaan J.C. Thompson een donkerbruine poes met gele ogen uit Birma mee naar de Verenigde Staten waar ze werd gedekt door een siamese kater. Dit is eigenlijk een tonkinees, zo wordt de kruising tussen een siamees en burmees genoemd. Vervolgens werd de poes gedekt door een van haar zoons, waarna de eerste echte burmezen zijn ontstaan. Officieel is dit ras in 1936 erkend door de C.F.A. (World Cat Fanciers Association). In de jaren 60 werden vanuit Engeland de eerste burmezen naar Nederland gebracht en vanaf de jaren 70 zijn ze steeds populairder geworden.

Rasstandaard

De standaard voor dit ras beschrijft een Amerikaans type en een Engels type. Het Engelse type is slanker en heeft een wat meer driehoekige kop dan het Amerikaanse type. Het Amerikaanse type is gedrongen en compact van bouw en zijn kop is ronder. Oorspronkelijk erkende men alleen de donkere kleur, ook wel sable genoemd. In 1955 verschenen de blauwe burmees, de chocolate en de licac (licht grijs met een roze gloed). Later zijn er meer kleuren bijgekomen, zo ook de in Nederland ontwikkelde kleuren cinnamon (licht kaneelkleurig) en fawn (zandkleurig met een roze gloed). De meeste kattenorganisaties erkennen deze kleuren nog niet.

Kruisingen

De burmees heeft ook bijgedragen aan het ontstaan van andere kattenrassen. Door deze kat te kruisen met de American Shorthair ontstond de Bombay. In 1981 is de pers met een burmees gekruist, waardoor de burmilla ontstond en in de jaren zestig is de tonkinees ontstaan uit een burmees en een siamees. Dit ras is wereldwijd erg populair, vooral in Engelstalige landen. De burmees staat in de top 10 van de meest populaire kattenrassen.

Uiterlijk

Deze middelgrote en elegante kant ziet er oosters uit. Het lichaam van deze middelgrote kat is compact en gespierd. De kop heeft een ronding tussen de oren met brede jukbeenderen. Zijn kin is stevig en zijn korte neus heeft een duidelijke stop. Zijn grote ogen staan breed uit elkaar en mogen alle kleuren hebben. De oren zijn middelgroot en zijn licht afgerond en enigszins naar voren geplaatst. Zijn poten zijn slank en de voetjes zijn klein en ovaal. De staart is niet dik aan de basis, van gemiddelde lengte en eindigt in een ronde punt.

Karakter

Burmezen zijn speelse, levendige en intelligente katten. Net zoals een siamees heeft hij een luid stemgeluid, maar het klinkt minder schor als de siamees. Deze allemansvriend hecht zich erg aan zijn gezin en past prima in een gezin met kinderen en andere huisdieren. De aanhankelijke burmees is niet graag alleen en daarom is hij niet geschikt als hij regelmatig langere tijd alleen wordt gehouden. Tegenover andere katten kan hij dominant zijn en hij is soms onvermoeibaar. Hij zal graag jagen in de tuin, maar hij kan ook prima binnen worden gehouden. Sommige burmezen kun je leren apporteren en ze zijn erg nieuwsgierig wat er allemaal in huis gebeurt.

Vachtverzorging

De verzorging van deze kat is vrij eenvoudig. Een keer in de week borstelen is voldoende omdat hij weinig ondervacht heeft. Door hem veel te aaien worden er ook veel dode haren verwijderd. Dit kattenras heeft een schitterende glanzende vacht. De vacht is erg kort, fijn van textuur en ligt dicht tegen het lichaam aan. Op de buik is de vacht iets lichter van kleur en het masker mag niet te scherp afgetekend zijn.

Gezondheidscheck

Zoals geldt voor elke kat, kun je bij de Burmees ook zelf een gezondheidscheck uitvoeren. Door goed op zijn uiterlijk, ontlasting, eetpatroon en gedrag te letten, heb je het snel in de gaten als er iets is veranderd. Ook is het verstandig om preventief vlooien en wormen te bestrijden. Mensen die een binnenkat hebben combineren het vaak met het jaarlijkse bezoek aan de dierenarts. Buitenkatten kunnen beter vaker preventief behandeld worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Earth68, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.royalcanin.nl
  • www.kattenplaza.nl
  • www.mundikat.nl

Reageer op het artikel "Kattenrassen: Burmees"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!