InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenrassen: Bombay

Kattenrassen: Bombay

Kattenrassen: Bombay De Bombay is afkomstig uit de Verenigde Staten en deze lakzwarte kat met grote goudkleurige ogen heeft wel wat weg van een mini-panter. Het ras is ontstaan door een Burmees te kruisen met zwarte Amerikaanse korthaar. In 1989 is dit ras naar Europa gekomen, maar is niet zo populair geworden als in Amerika. De kat is vrij rustig, aanhankelijk en past zich gemakkelijk aan. Hij past prima in een gezin met kinderen en andere huisdieren. Omdat hij weinig ondervacht heeft, is hij gemakkelijk te verzorgen.

Het ontstaan

In 1958 is het ras in Amerika ontstaan doordat een bruine burmees met een zwarte Amerikaanse korthaar werd gekruist. Het doel was om een zwarte burmees te fokken. De kittens die hieruit werden geboren waren zwart en hadden één gen van de burmees. In 1976 werd het ras erkend door de CFA (Cat Fancy Association), de grootste kattenvereniging van de Verenigde Staten en misschien wel van de hele wereld. In 1989 werd een koppel van dit ras overgebracht naar Europa en werd er gestart met fokken in Frankrijk. In Amerika is de Bombay een groot succes, maar in Europa is hij vrij zeldzaam gebleven.

Een zwarte panter

Met zijn lakzwarte glanzende vacht heeft deze mysterieuze kat wel wat weg van een zwarte panter. Zijn naam heeft dit ras te danken omdat hij is vernoemd naar de Indiase stad Bombay. Niet omdat hij daar zijn oorsprong heeft liggen, maar omdat hij sterk lijkt op een Indiase zwarte luipaard. Door het gericht terugkruisen op burmezen is het uiteindelijk gelukt deze zwarte uitvoering van de burmees te fokken. Nog steeds wordt de Bombay af en toe gekruist met een burmees.

Uiterlijk

Alles aan deze kat is zwart, zowel zijn vacht, neus als voetkussentjes. Een ander opvallend kenmerk is zijn grote ronde koperkleurige ogen waarmee hij je doordringend kan aankijken. Zijn ogen staan ver uit elkaar. De oogkleur kan variëren van goud tot koperkleurig, maar de meeste fokkers hebben de voorkeur voor de koperkleur. De kat is zwaargebouwd, gespierd, van gemiddelde grootte en weegt tussen de 2,5 tot 5 kilo. De Bombay is wat forser dan de burmees en heeft een rondere kop. Zijn kop is afgerond en breed. Zijn wangen zijn vol en zijn kin is stevig. Hij heeft afgeronde oren die rechtop staan. De snuit is kort en heeft een inkeping waar het overgaat naar de schedel.

Vacht

De Bombay heeft een korte zwarte vacht met heel weinig ondervacht. Zijn gladde haren hebben een zijdezachte satijnachtige glans. De vacht behoort zo diepzwart mogelijk te zijn en mag geen oneffenheden vertonen. Soms heeft een kitten een roestbruine tint in de vacht, die na verloop van tijd zal verdwijnen. Zijn vacht is gemakkelijk te verzorgen. Af en toe borstelen is voldoende. Door zijn vacht maximaal te laten glanzen, kun je hem regelmatig aaien en af en toe voorzichtig over de vacht wrijven met een zeem.

Kittens

Meestal wordt er een nestje van 4 tot 5 kittens geboren. Ze hebben een enorme eetlust en groeien hard. In een nestje Bombays kunnen soms verschillende kleuren kittens voorkomen. Sommige hebben een typisch burmese kleur en kleurverdeling. Met deze katten wordt meestal niet verder gefokt. Ook kan het zijn dat er een kitten wordt geboren met een effen kleur zoals chocolate, blauw of lilac. Dit zijn geen burmeeskleuren en deze katten zijn niet erkend.

Karakter

Het karakter heeft in grote lijnen wat weg van de burmees. Het is een rustige kat met een gelijkmatig gezellig karakter. Ze hebben veel behoefte aan gezelschap en houden er niet van om regelmatig langdurig alleen te moeten zijn. Hij past over het algemeen goed in een gezin met kinderen, andere katten en andere huisdieren. Deze sociale kat past zich gemakkelijk aan en hij heeft een zachtaardig karakter. Hij ligt graag op schoot en vindt het heerlijk om geaaid te worden. Ook houdt hij van spelen en is hij nieuwsgierig. Zijn zachte stemgeluid laat hij niet vaak horen. Het is een uitstekende jager die zowel buiten als binnen gehouden kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenrassen: Bombay"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!